palmera Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Ik kan het met verschillende zoekopties niet vinden dus even de vraag aan jullie:wanneer zetten jullie eenjarige bloemen/vaste planten(bloemen) na het ontkiemen in de koude bak?Gaat het erom dat ze geen vorst mogen of moet de temperatuur hoger liggen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Je kan het zo vragen, maar er zo een antwoord op geven is vrijwel onmogelijk. Dat is dus érg afhankelijk van wat voor planten. Bij mij staan meerdere gezaaide vaste planten in de koude kas, of zelfs nu al even buiten ( kunnen weer de koude kas in ). Het is maar net waar je het over hebt.Eenjarige zomerbloemen kun je eventueel in een koude kas zetten nu al overdag. Maar ook daar wordt het nog heel koud snachts. Er zijn eenjarige zomerbloemen die best wat vorst verdragen, er zijn er bij die geen temperaturen verdragen beneden de +2 gr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
palmera Posted March 10, 2014 Author Share Posted March 10, 2014 Het gaat om de volgende:vaste: Karpatenklokje, Klaproos,Duifkruid, Gerbera, Geraniumeenjarig: Vlijtig liesje, Petunia,Cosmea, zeeschilzaad, viooltjes, pronkerwt, lobelia, leeuwenbekjes, afrikaantjes, lupines Dus van alles wat, lastig dus, dacht meer aan een richttemperatuur.. Hoe doen jullie dat dan,als je van alles in april/mei in je koude bak hebt staan en ze geven toch vorst af? je bak bedekken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Karpatenklokje is vast ja en kun je nu zaaien en in de koude kas laten opgroeien, kan wat vorst hebben als zaailing.Klaproos ? Is dat de vaste of de eenjarige ? Beide kunnen wat vorst verdragen.Duifkruid kan wat vorst verdragenGerbera is niet vast hoor. Geen vorst.Geranium ? Wat welke bedoel je. De échte Geranium is een vaste plant ja en kan als zaailing wel vorst verdaragen iets. De zomer-bakken-geranium ? Die is niet vast en kan geen vorst hebben. Schildzaad is niet eenjarig , is vast en kan wat kou hebben als zaailing ja.Viooltjes ( ligt er een beetje aan welke ( hele grote familie ) kan wel wat kou hebben, zijn vast trouwens.Lupines zijn niet eenjarig, of je moet de weinige wél eenjarige bedoelen. Kan iets kou hebben als zaailing. Maar beter later zaaien. Vlijtige liesjes en andere echte zomerbloeiers zoals afrikaantjes kunnen in principe niets aan vorst hebben.En de rest kon ik niet onthouden , wat je vroeg. Elke plant valt ook te googlen trouwens he ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
palmera Posted March 10, 2014 Author Share Posted March 10, 2014 thnx voor je antwoordenVolgens de zakjes is de gerbera wel vast en schildzaad eenjarig........ ik zal 't zien Ik heb inderdaad de vaste geraniums (niet de zomerbloeiers) en eenjarige lupines. Klopt, alles valt de googlen, zoals misschien wel 90% van de vragen die op het forum gesteld worden. Op vele sites lees je veel verschillende dingen, en wat is waar en wat niet, daarom vraag je op een forum naar persoonlijke ervaringen. Maargoed, terug on-topic Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts