Hudsonstijgers Posted March 14, 2014 Share Posted March 14, 2014 Collega's, Is het handig als ik mijn pootaardappels nu in de koude kas in een doos neerleg om te laten uitlopen? dank. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 14, 2014 Share Posted March 14, 2014 Denk niet dat het handig is. Maar wél leuk ! Volgens mij redelijk kansloos, zó vroeg. Maar voor de lol mag natuurlijk álles. rond 20 feruari deze Vitelotte Noir gezet in grote potten in de kas. Staan er nu zo bij ( foto van gisteren ) Geheel en al voor de leuk dus.Nú zetten heeft meer kans denk ik , omdat het toch nog wel even neemt dat ze boven staan en dan dus echt kwetsbaar worden voor koude.Ik weet van andere tuinders op ons complex, dat ze inmiddels de vroegste aardappelen net gezet hebben onder glas. Gaat het je alleen maar om het spruiten ( en het dan later planten buiten ), dan kun je ze beter echt koel wegleggen en heel licht. koel is dan rond de 10-14gr. Noordraam ofzo. Met een week of 3-4 hebben ze dan wel spruiten. Denk dat er al heel veel mensen ze inmiddels in het licht hebben liggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hudsonstijgers Posted March 14, 2014 Author Share Posted March 14, 2014 oke, ik haal ze uit de kas, in doos op noordkant in het licht.. over 2 a 3 weken doe ik ze vervolgens in de volle grond. dank. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
D_SDennis Posted March 14, 2014 Share Posted March 14, 2014 Ik heb frieslanders al twee weken geleden gepoot. Ze zijn nog niet boven gelukkig, maar wel aan de wortel. Daarvoor heb ik ze vier weken voorgekiemd, deels op een warme zolder, maar de laatste twee weken in een koude garage. De warmte zorgde voor snelle spruitvorming. Toen die kwamen zorgde de koude garage er voor dat de spruiten mooi kort en stevig werden. Dus als je een vroeg ras hebt, zou ik zeggen, gewoon doen. En als de spruiten 1 cm lang zijn, dan lekker in de grond poten. Als je latere rassen hebt, zou ik ze niet zo warm leggen als het in de koude kas kan worden, maar juist koel, zodat ze niet al heel ver gesproten zijn voor je ze zou kunnen planten. ik heb overigens wel lichte zandgrond, die snel opwarmt en geen wateroverlast geeft. Daarom kan ik vroeg poten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts