anita1900 Posted March 22, 2014 Share Posted March 22, 2014 ik heb een moestuin met asperges, helaas staan deze al bijna 10 jaarweet iemand of ik nieuwe asperge plantjes op dezelfde plek kan poten( na bemesting) of kan ik beter een paar jaar wachten? groetjes anita Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted March 22, 2014 Share Posted March 22, 2014 Beter een tijd wachten. Maar wat is er mis met aspergesplanten van 10 jaar? Hier laten ze ze ondanks de verhalen van opruimen minstens 20 jaar staan. De asperges worden iets dunner..maar geven echt nog heel veel. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted March 22, 2014 Share Posted March 22, 2014 Volgens mijn moestuinboek (Velt) mag je NOOIT 2 x op dezelfde plek asperges planten, ook niet na een paar jaar dus! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anita1900 Posted March 22, 2014 Author Share Posted March 22, 2014 ok bedankt, was er al bang voor dat t niet konmaar ik ga ze niet weghalen hoor zolang ze geven blijven we er heerlijk van eten maar het word wel elk jaar minderbedankt voor de reacties gr van anita Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted March 22, 2014 Share Posted March 22, 2014 Inderaadd ik zag op een site dat je 30 jaar geen asperges meer mag planten. Hoe doen grote kwekers dat dan?Ik ben toch benieuwd waarom het elk jaar minder wordt..bij jou. Bij de buren zie ik dat niet..en trouwens, mijn eerste rij asperges is ook meer dan 10 jaar nu ( de tweede rij 4) en ze groeien ieder jaar nog wat meer uit, met mooie grote witte asperges. kan het aan de soort liggen? Aan de bemesting? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
anita1900 Posted March 22, 2014 Author Share Posted March 22, 2014 ben eigenlijk ook wel benieuwd waarom t bij mij minder word 1 rij geeft al 2 jaar heel weinig en de andere 2 rijen geven gewoon goeden ik bemest niet , misschien is er teveel gestoken, zou dat kunnen? mvg anita Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anita1900 Posted March 22, 2014 Author Share Posted March 22, 2014 ik zal t ook eens aan de kwekers hier in de buurt vragen hoe dat zit met die 30 jaarof dat klopt gr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuinhommel Posted March 22, 2014 Share Posted March 22, 2014 Het is mogelijk dat je last hebt van het Aspergehaantje, een oranje kevertje dat op en van asperges leeft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarno Posted March 22, 2014 Share Posted March 22, 2014 Kan het zijn dat die ene rij naast een bed staat dat wel bemest wordt? Ik zie op internet namelijk dat bemesting wel moet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thinkpad Posted March 22, 2014 Share Posted March 22, 2014 Hoe dan grote telers dit dan?Waar asperge heeft gestaan kan Fusarium in de grond zitten waardoor nieuwe aanplant niet groeit als zou moeten.Momenteel wordt er veel onderzoek gedaan om Fusarium te bestrijden.Fusarium kan momenteel aangetoond worden in de grond door onderzoek, als de waardes naar een bepaald niveau zijn gedaald kan herplant worden overwogen. Beroepstelers gaan bij voorkeur op percelen telen waar geen asperge heeft gestaan, door grondaankoop,vaak met grondruil met andere land en tuinbouwers of reeds aanwezige grond geschikt maken om toch maar asperge te telen. Draineren, egaliseren, aanvullen, etc. Als je de mogelijkheid hebt om ergens anders te planten, dan zou ik dit doen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted March 22, 2014 Share Posted March 22, 2014 Na een bepaalde datum (ik meen 21 juni.... maar dat zou ik moeten nazoeken) zou je geen asperges meer moeten steken zodat de plant zich gedurende de rest van de zomer kan herstellen en weer krachten kan opbouwen, zodat je het jaar erop er ook weer van kunt oogsten.Misschien ben je te lang doorgegaan met oogsten? (Zegt iemand die dit jaar voor het eerst asperges gaat zaaien, maar ik heb Velt gelezen ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts