Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bemesting/grond structuur vraag...


GardenBoys

Aanbevolen berichten

Allen,

 

Ik ben een nieuwe tuinder, in Oktober begonnen op 160 m2 tuin wat eruit zag als een jungle. Er is de afgelopen jaren niet op geteeld dus, alleen veel onkruid. We hebben alles eraf getrokken tot we alleen het korte spul overhielden(Zie de voor foto) en zo'n zes weken geleden heeft een kraantje alles omgespit, zo'n 50cm diep. De grond bestaat voornamelijk uit klei, en tijdens het omgooien van de grond zagen we dat er onder de toplaag af en toe wat zand zat, maar het hoofddeel bestaat uit klei.

 

Zo'n 3 weken geleden zijn we begonnen met het maken van bedjes, we hebben er 9 gemaakt, en ben ik aan het cultiveren geslagen. Met zo'n grove drietand de grond los maken dus. Wat mij opviel was dat de grond vrij zwaar was qua bewerken. Dit is wat ik overal lees, dus daar ben ik nu ook in de praktijk achter gekomen. Toen we die zonnige periode hadden was de grond erg hard, en ik merkte afgelopen weekend dat na een paar buitjes het een stuk soepeler gaat(Zie de Nu foto). Ik zie ook dat het cultiveren er voor zorgt dat de grond wel wat beter bewerkbaar wordt.

 

Maar goed, nu de vraag.

 

Mijn buurman op de volkstuin heeft mij nu geadviseerd om er verse paardenmest op te gooien en vervolgens de tuin te frezen. Dit om de grond beter bewerkbaar te maken...Hij heeft dit vier weken geleden gedaan en direct daarna zaden de grond in gegooid(spercibonen, uien, aardappels, capucijners).

 

Is dit een goed advies? Het advies roept bij mij weer allerlei vragen op door de dingen die ik heb gelezen. Is het niet te laat? Het is bijna april. Is het voor de grond wel goed om er verse paardenmest in te gooien? Wat zijn de gevolgen daarvan? Is het frezen wel een goed idee op kleigrond? Ik heb ergens gelezen dat je dan de structuur van je grond goed verpest. En is de structuur van mijn huidige grond dan zo slecht dat er niets op kan groeien of is het puur een moeilijker/makkelijker bewerken verhaal? Gaat door de paardenmest mijn grond vruchtbaarder worden dan deze nu is? Of juist niet?

 

Ik was eigenlijk van plan om de grond te blijven cultiveren, planten te gaan zaaien en aan de hand van de groei, of juist het niet groeien , af te lezen hoe het met de grond er voor staat.

 

Zoals jullie kunnen lezen, ik zie door de bomen het bos niet meer haha...

 

Ik hoor graag jullie visie. Als jullie meer informatie nodig hebben dan hoor ik het wel, die lever ik direct aan Ik heb nog even een voor en na foto bijgevoegd om een indruk te krijgen. Alvast bedankt voor de moeite van doorlezen en reageren.

 

Voor(zoals het er voor de ton en de deur uitziet zo zag het er uit vlak voor het omspitten met de kraan):

IMG-20140104-0023817701395729635.jpg

 

Nu:

IMG-20140323-WA00125941395729656.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

wauw, prachtig!

 

nee, ik zou geen verse paardenmest in de grond werken en er dan allerlei zaden in gooien zonder te bedenken welke zaden juist geen verse mest blieven (uien, capucijners, bonen)....ik denk maar heel weinig

 

mest composteren we of laten het minimaal 1/2 jaar liggen

 

je kunt nu wel voor de veel-eters koemestkorrels strooien en compost kan altijd, veeeeel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt best een uitgebreide vraag. Vooral ook een vraag die diverse aspecten van de grond aantippen.

Allereerst zou ik willen vragen of je al een beetje rondgekeken hebt op dit forum ? Vle topics met een vergelijkbare vraag zijn reeds de revue gepasseerd. Neem eens de tijd om het een en ander te bekijken ook hier.

 

Paardenmest is goed op klei ja. Dat kan prima. Maar echt verse mest zou ik zeker niet inzetten. Kan je er wellicht achter komen hoe vers de mest is ? Is het een seizoen oud, kun je dat wel gebruiken, maar ook zeker niet bij alle teelten. Zie alle topics per teelt. Het is nogal een verschil of dat je ergens mest inzet waar je uien poot, wortelen , boontjes , sla of boerenkool. Het voert echt te ver om al die teelten hier langs te gaan wat je wel en wat je het best niet doet. Zie alle topics daarover.

 

Verse paardenmest dus niet nee,

 

Dan heeft je buurman al sperziebonen gezet zeg je ? Dat lijkt me sterk. Je bedoeld misschien tuinbonen ? Die heb ik ook al een week of 2 staan ja. Je kan al best veel doen buiten in de volle grond, zie alle topics daar dan weer over. Voor sperziebonen is het nog veels en veels te vroeg.

 

Je hebt een kraantje op je tuin gehad. Je pakt het dus uitgebreid aan , zeer te waarderen. De boel is omgelegd en nu gefreesd. Prima basis. Geen haast. Ga gewoon beginnen. Verdiep je in een aantal teelten die je in gedachten hebt, wat je sowieso wil al. Verdiep je in de graad van bemesting die die teelten behoeven. Ook zonder mest kom je het 1e jaar al een heel eind hoor. Je kan dan het komende seizoen es uitzoeken wat je volgend jaar allemaal moet.

Je structuur is belabberd verwacht je. Dat zal best. Ik zit ook op klei, en dat is bij mij ook zo. Kijk eens naar alle topics over mulchen. Over compost maken.

Tuinen op klei is iets van de lange adem , om wat aan de compacte structuur te veranderen. Voordeel is dat klei veelal erg vruchtbaar is.

 

Ik zou gewoon beginnen, per teelt ter plekke de grond iets aanpassen , zaaiklaar maken , alvast gaan zaaien , poten enz. Gewoon lekker beginnen.

kun je verse paardenmest krijgen, zou ik daar zeker op ingaan ! Zet het op een grote hoop op een hoekje van je tuin, en verspreid het komend najaar op de tuin, afhankelijk van je teeltvakken wat waar.

 

Is de structuur echt zó beroerd, dat je verwacht dat het met je worteltjes helemaal niks wordt, verbeter dan eerst es plaatselijk met een boel compost bv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties.

 

De paardenmest is vers uit de stal. De damp komt er nog vanaf als de boer ze naast de tuin heeft gelegd. Als ik jullie antwoorden zo lees lijkt dat mij dus geen goed plan

 

Wel een goede tip om de paardenmest wel aan te nemen maar dan gewoon te laten liggen voor het voorjaar. Maar goed, dan is het dus ruim een half jaar oud, is eigenlijk nog te jong he. Ga ik over nadenken..

 

Ik heb al een en ander gelezen over het mulchen, lijkt mij interessant genoeg om ook is mee te experimenteren. En wat je al zei, gewoon gaan proberen. Dat had ik al in gedachten, de grond maar via de gewassen met mij te laten praten en aan de hand daarvan leren/bijsturen. Ik heb er sowieso veel zin in.

 

En na je tip om hier is wat te gaan zoeken, kon ik niet meer op de site komen, ik hoop dat hij nu ik serieus wil gaan zoeken in de lucht blijft

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nú de mest aannemen en hem volgend voorjaar verwerken op de tuin, is prima hoor. Dat is echt lang genoeg. Nu aannemen en in de herfst al verwerken zal ook best gaan. Het zomerseizoen is de mooiste tijd om allerlei afbraak en omzettings - processen in gang te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor mij ook altijd goed werkt: afkijken bij de buren!

Beter goed gejat dan slecht bedacht toch?

 

Want zo te zien/lezen zit je op een complex, of in ieder geval op een plaats waar meer moestuinders zitten. Vaak dus mensen die al jaren daar zitten, en veel praktijkervaring hebben over dat ene stukje grond.

En ja, evenveel meningen als mensen natuurlijk, maar ook niet bang zijn om fouten te maken, gewoon (desnoods op kleinere stukjes van je tuintje) verschillende dingen uitproberen en kijken wat je zelf het beste bevalt.

 

Ik loop ook altijd voordat ik naar huis ga vanuit mijn moestuin een rondje over het complex, praatje maken met medetuinders en kijken wie wat al heeft gedaan. Vooral als mensen weten dat je nieuw bent, en open staat voor tips en adviezen, willen veel mensen helpen, hoor.

 

En inderdaad veeeeeel lezen hier op het forum (maar niet te veel, er moet ook tijd overblijven om te tuinieren ), en als je nog vragen hebt, gewoon stellen.

 

Maar over de mest, nu niet meer doen, is ook zonde van het werk dat je al hebt gehad met het gelijkmaken, toch? Gewoon de gewassen die veel nodig hebben (vooral kool en vruchtgewassen) bijmesten met een handje koemestkorrels.

En nu alvast beginnen met het verzamelen van mest voor volgend seizoen, maak een composthoop waar een kruiwagen of 10 mest op gaat, dan heb je volgend seizoen mooie verteerde mest. Als je namelijk verse mest gebruikt, verteert dat nu in de grond, waardoor er gek genoeg eerst voedingsstoffen aan de grond worden onttrokken tijdens het verteren, en verse mest geeft kans op 'verbranden' van de wortels.

 

Laat dit seizoen ook eens wat zien van je werk, maak een blog aan hier op het forum, dan krijg je daar ook vanzelf reacties op wat je kunt verbeteren.

Maar alvast veel succes en plezier toegewenst!

Oudholland

 

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...