Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Tuinslang bewatering

stapper

Recommended Posts

Hallo

Ik ben vorig jaar begonnen met een groentetuintje in mijn achtertuin. Hij deed het goed, maar ik vond het lastig om in de zomer de juiste hoeveelheid water aan mijn plantjes te geven.

Nu wilde ik het dit jaar anders doen, ik heb een slang gekocht (5 meter) en hier vele kleine gaatjes ingeboord (om de 10cm) en deze aangesloten op het water net.

Vandaag getest en alleen uit de eerste paar gaatjes komt water, uit de rest komt helemaal niets.

Wat heb ik verkeerd gedaan en hoe kan ik het oplossen?

Waar sluit je de slang op aan? Op een pomp of op de kraan? Waarschijnlijk heb je gebrek aan water druk. Wat je zou kunnen doen als je een half duims slang gebruikt aan het begin een 3/4 duims slang aansluiten. Dus een grotere slang tussen de kraan en de kleine slang, dit voert de druk op en werkt bij ons een beetje nu onze grondwater toevoer slechter word. Of dit ook met de kraan werkt en of t veel uithaalt weet ik niet. Maat mocht je een grotere slang in huis hebben is het misschien de moeite waard om te proberen.

Vriendelijke groeten,

Holland

Zoals Holland aangeeft is dit louter een kwestie van druk. Op zeeniveau ervaar je als persoon standaard een druk van 1 bar. De druk op je leidingwater varieert van locatie tot locatie en wordt bepaald door de kracht van de pompen die gebruikt worden en de afstand tussen je huis en deze pompen, ofwel door de aanwezigheid van een watertoren die druk op het waternet genereert door het hoogteverschil. Normaal bezit leidingwater, ter hoogte van je hoofdkraan een druk tussen 2 en 5 bar. Van het moment dat het water uit de kraan in een darm loopt zakt de druk weg in verhouding met de lengte van de waterdarm. Heb je een korte darm dan blijf je een relatief hoge druk hebben, heb je een lange darm dan komt het water er nog maar magertjes terug uit. Ook de dikte van de darm speelt hierin mee.

Om nu concreet terug te komen op jouw probleem. Wanneer het water in de darm voorbij het eerste gaatje komt loopt er water uit waardoor de druk in de darm zakt. Bij ieder gaatje dat het water voorbij loopt daalt de druk verder totdat de druk dermate gedaald is dat het water niet meer krachtig genoeg is om eruit te lopen en de waterdruk bijna gelijk is aan de atmosferische druk. Als je wilt dat je water tot op het einde uit de darm spuit, moet je ervoor zorgen dat de grootte van je gaatjes is afgesteld op de druk van je water. Ik vermoed dat je je gaatjes simpelweg te groot hebt gemaakt waardoor je druk te snel verdwijnt. Probeer eens de grootte van je gaatjes te beperken en dan ga je zien dat je meer gaatjes van water gaat voorzien.

http://www.miemuis.be Voor vrolijke, handgemaakte kinderkledij uit biologische stofjes.