harmony Geplaatst: 8 april 2014 Geplaatst: 8 april 2014 Net als vorig jaar heb ik binnen pepers gezaaid. Ze staan op dezelfde plek, niets is anders, toch zit een groot gedeelte van de plantjes nu onder de luis.Ik wist niet anders te bedenken dan en de luizen dood te drukken en de plantjes zo goed mogelijk af te spoelen onder de kraan.Toch blijven de luizen terugkomen.Iemand een goede tip?En wanneer kunnen de planten naar de kas? Het wordt behoorlijk vol op de vensterbank, bovendien ben ik bang dat straks al mijn planten binnen luizen hebben. Groetjes,Monique Quote
Itoero Geplaatst: 8 april 2014 Geplaatst: 8 april 2014 Ik lees hier dat men kaneelolie gebruikt tegen allerlei insecten.Misschien kan je wat kaneel op de plantjes strooien en er daarna een beetje water over vernevelen zodat de kaneel goedplakt. Geen idee of dat werkt, maar als je kaneel hebt kan je het proberen. Zelf heb ik Luisvrij van Ecostyle. Dat is een soort zeepoplossing.Je kan ook zelf wat bruine zeep oplossen en dat op de plantjes spuiten. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
harmony Geplaatst: 8 april 2014 Auteur Geplaatst: 8 april 2014 Malouis (hoi, ook iemand uit Drenthe ),de plantjes zijn 15cm hoog ongeveer en er zitten al bloemknopjes in. Spuiten met zeep ed lijkt me niet zo handig, dan trekt dat allemaal de potgrond in. Quote
Riverdale27 Geplaatst: 8 april 2014 Geplaatst: 8 april 2014 Kan je er nog geen bio pyretrex op spuiten? Quote
harmony Geplaatst: 8 april 2014 Auteur Geplaatst: 8 april 2014 Wat is bio pyretex? Zal even googelen. Quote
malouis Geplaatst: 8 april 2014 Geplaatst: 8 april 2014 Tijdens het spuiten kun je de grond afdekken met karton of plastic.Niet te hoge concentratie gebruiken, jonge planten zijn wat gevoeliger dan volwassen planten.En voor alle methoden (zowel doodknijpen als spuiten) geldt dat je een tijdje moet volhouden: na een paar dagen komen de eitjes uit. Quote
harmony Geplaatst: 8 april 2014 Auteur Geplaatst: 8 april 2014 Malouis, dank voor de tip van het karton. En wat volhouden betreft: ik doe het al een week of 2 Quote
Riverdale27 Geplaatst: 8 april 2014 Geplaatst: 8 april 2014 Je zou je afvragen hoe ze in hemelsnaam binnen geraken... Quote
Stan Geplaatst: 8 april 2014 Geplaatst: 8 april 2014 Geef de luis cola. Cola ja cola vernevel het met de planten spuit en herhaal enige dagen/weken erna nog eens daar het de eitjes niet dood. De angst dat straks al je planten onder zouden zitten hoeft niet. Kamerplanten zijn immers niet voor niets kamerplanten en kunnen wel een stootje hebben. De vraag van hoe kom je nu aan die luis binnen zag ik hier ook voorbij komen. Je plant binnen staat dan op de tocht(raam open i.v.m. mooi weer b.v. en dat is iets dat je plant niet leuk gaat vinden en geeft een streshormoon af. Dat is het signaal voor de luis van he daar moet ik heen. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
harmony Geplaatst: 9 april 2014 Auteur Geplaatst: 9 april 2014 Tocht is vast aanwezig, daar ontkomt je niet aan, er staat altijd wel ergens een deur of een raam open.De planten staan in een serre, de deuren van de serre hebben een ventilatierooster dat altijd openstaat. Niet ventileren is geen optie Quote
Itoero Geplaatst: 9 april 2014 Geplaatst: 9 april 2014 Je kan ook lieveheersbeestje-larves kopen.Dan zijn uw luizen voor heel het seizoen onder controle.Je moet wel zorgen dat er geen mieren in symbiose met de bladluizen leven, want die gaan de lieveheersbeestje-larves aanvallen. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
harmony Geplaatst: 9 april 2014 Auteur Geplaatst: 9 april 2014 Leuke tip Itoero, maar de peperplanten staan nu nog even in de woonkamer op de vensterbank Quote
guyske Geplaatst: 9 april 2014 Geplaatst: 9 april 2014 Ik doe de cola behandeling zoals vroeger vermeld, werkt heel goed. Quote
Riverdale27 Geplaatst: 10 april 2014 Geplaatst: 10 april 2014 Nu had ik toch ook wel luis op een van mijn peperplanten. En witte vlieg. Staan al een maand in een hoekje van de kamer, afgeschermd van alle tocht, onder een groeilicht . En toch Klotebeesten. Quote
T0M Geplaatst: 10 april 2014 Geplaatst: 10 april 2014 Vorig jaar heb ik ook veel last gehad van bladluis binnen, iedere ochtend en avond heb ik me bezig gehouden met het kapot knijpen van de beestjes, de eerste dagen ben je wel een minuut of vijf à tien stil, afhankelijk van het aantal planten (ik had er circa 40), maar na een paar dagen heb je er praktisch geen werk meer aan. Quote http://www.miemuis.be Voor vrolijke, handgemaakte kinderkledij uit biologische stofjes.
Claudia69 Geplaatst: 13 april 2014 Geplaatst: 13 april 2014 Je zou je afvragen hoe ze in hemelsnaam binnen geraken...Ze vliegen. Sommige bladluizen hebben vleugels. Zo verspreiden ze zich en dit is precies wel het moment. Ik heb er al een massa van mijn rozen geplukt en mijn kleine pepertjes, die nog binnen staan, hebben het ook zitten - grrrrrrrrrr Op de rozen zijn ze momenteel onder controle, ik vlooi die dagelijks en spuit ze regelmatig stevig af. Met die kleine pepers is dat niet zo simpel... Quote
Victorus Geplaatst: 15 april 2014 Geplaatst: 15 april 2014 Twee tenen knoflook in de grond werkt tegen bladluis. Maar als de luizen door deze verdediging heengebroken zijn bespuit ik de planten met glassex. De rakkers hebben daar doorgaans niet van terug. Quote
Stan Geplaatst: 15 april 2014 Geplaatst: 15 april 2014 Tsja kan je dan niet beter een midel bij het tuincentrum kopen Victorus als je graag chemische spullen op je planten gebruikt ? Glassex lijkt me niet echt goed voor je planten. En nog maar eens cola werkt wel en geeft geen schade aan je pepers. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Victorus Geplaatst: 15 april 2014 Geplaatst: 15 april 2014 Hallo Stan, Glassex is niet echt een chemisch middeltje. Vroeger werd een mengsel van spiritus en zeep als huismiddel aanbevolen tegen bladluis. Dat is nu precies wat er in glassex zit. Dus hoef je niet apart meer spiritus en zeep te mengen. Quote
Akinom Geplaatst: 15 april 2014 Geplaatst: 15 april 2014 wat zit in Glassex:Glassex Water: aqua Oplosmiddel: Methoxyisopropanol, Propylene Glycol Zeep: propylene glycol butyl ether, Capryl Glucoside, “Sulphuric Acid, mono-C10-18alkyl esters, sodium salts” (dit zijn mono-esters van zwavelzuur en alcoholen met 10-18 koolstofatomen), Sodium Laureth Sulfate Zuurteregelaar: ethanolamine, ammonium hydroxide ( = ammonia) Oplosmiddel: 1-butoxypropan-1-ol Parfum Kleurstof: Colouring Agent. met dank aan de http://scheikundejongens.nl/ Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.