Ga naar inhoud

Wortelen en radijsjes weigeren te kiemen

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goeiemorgen allen

Een goeie 2 weken geleden heb ik wortelen en radijzen gezaaid (buiten, onbeschermd).

Nu zie ik nog niets van beide. Normaal zou ik tegen nu toch al een blaadje ofzo moeten zien tevoorschijn komen?

Ik heb ze op dezelfde manier als vorig jaar gezaaid, een kleine gleuf gemaakt van ongeveer 1cm diep en daarin de zaadjes gedaan.

Daarna de gleuf mooi opgevulf en wate gegeven.

Het is hier nu wel al een tijdje goed droog, dus misschien is dat de oorzaak?

Of moet ik gewoon nog wat meer geduld hebben en blijven water geven?

Alvast bedankt!

Geplaatst:

Het is droog en zeker de laatste week best koud. Daardoor gaat het niet snel.

Wortels: wacht nog maar even af..duurt altijd vrij lang.

Radijzen: geef bij droogte af en toe wat water in de zaaigeul. Die zouden toch binnen enkele dagen moeten kiemen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Wortelzaad mag niet uitdrogen tijdens het kiemproces. Tijdens droog weer moet je het dus wel nat/vochtig zien te houden. Het kan wel tot 3 weken duren voor het kiemt.

Met radijs heb ik geen ervaring...

Geplaatst:

Als ik de wortelen te laat ben beginnen water geven is het zaad dan verloren? Of start het kiemproces maar als het zaad vochtig genoeg is?

Geplaatst:

Waarschijnlijk moet het nog gaan kiemen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Voordat de wortelen kiemden had ik ook een hoop geduld nodig. Zeker 3 weken schat ik. De radijsjes stonden echter zo boven.

Misschien zijn de zaadjes opgegeten?

Home is where the harvest is.

Geplaatst:

Bij is mijn wortelzaad vorig jaar zomer in een droge periode niet opgekomen omdat ik te weinig water had gegeven. Toen ik alsnog meer water ging geven, was het te laat.

Ik denk dat als het zaad al begonnen is met ontkiemen en het wordt dan te droog, dat het dan 'kapot' gaat en dus niet meer verder groeit.

Het zal er dus vanaf hangen hoe lang het droog is geweest en in welke fase van ontkiemen het zaad was.

Gewoon wat extra water geven nu dus, en dan merk je het vanzelf wel.

Geplaatst:

Mijn geduld werd wat op de proef gesteld denk ik.

De radijsjes zijn ondertussen al beginnen kiemen, dus de wortelen zullen ook wel volgen.

Het was al vanaf het begin droog, dus de zaadjes zullen waarschijnlijk nooit begonnen zijn met kiemen.

Hopelijk doen ze dit nu, door het water geven, wel.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...