Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Kruiden onder fruitborder?

Featured Replies

Geplaatst:

Ik ben dit jaar kleinfruit aan het verzamelen geweest om een fruitborder te kunnen planten. Deze komt langs de schutting, in de halfschaduw.

Ik wil daar gaan planten:

Zwarte bes: Ojebyn

Zwarte bes: Titania

Rode bes: Jonkheer van Tets

Rode bes: Onbekend ras

Witte bes: Witte parel

Kruisbessen: Hinnonmaki Rod

Logan bessen

Nu twijfel ik of ik de planten om en om zal doen of juist de soorten bij elkaar houd (Rode bessen naast elkaar, Zwarte bessen bij elkaar, etc). Wat zou een goede reden zijn om dat te doen of juist niet?

De logan bes komt helemaal aan het eind omdat ik die de andere kant op kan gaan leiden daar heb ik al rekening mee gehouden.

aangepast door Gast

Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.

Geplaatst:

Ik kan niet zo goed een reden verzinnen om het niet te doen ( misschien een esthetische overweging ? ), maar wel een aantal redenen om het wél te doen; het bij elkaar zetten van de soorten.

1 Bescherming voor de oogst. 2 Bestrijding van belagers. 3 Wellicht voor tijdens het oogsten, is het handiger ? ( ligt aan je situatie ) Mate van bemesting wellicht ?

Je zou bij belagers ook kunnen redeneren: juist niet bij elkaar zetten. Is zo. Zelf je afwegingen maken, wat jou het zwaarst weegt.

Ik denk dat bij mij het beschermen ( netten enzo ) de doorslag zou geven.

Geplaatst:

Loganbes wordt wat groter/hoger dan de andere.

Zelfs zou ik de rode + witte bessen en kruisbes zetten waar net iets meer licht komt en de zwarte- en logan waar het mindere licht komt. Kunnen allemaal wel in de halfschaduw, maar ik denk dat je zo het meeste recht doet aan wat de diverse soorten vragen.

Goeie tip van Bit! Als je een kooi wilt maken tegen vogelvraat, plant ze dan meteen zo dat de kooi er makkelijk over kan als de bessen gaan kleuren. De rooie en witte zijn het meest geliefd bij vogels.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
  • Auteur

Nou, ik heb een volgorde bepaald, zoals op de foto moet hem gaan worden, blauwe bessen aan deze kant, dan een rode bes dan een witte dan weer een rode, dan de kruisbes en achteraan de logan bes die ik ga proberen met een boog naar de schuur te leiden.

2014042309544066211398241394.jpg

Mijn vrouw heeft gisteren net weer 600 liter potgrond gehaald en dat moet er nog bij in komen en dan ga ik ze planten. Nu was mijn oorspronkele plan om de bodem te bedekken met boomschors maar bedacht ik mij ineens dat ik op de rand ook nog wat kruiden zou kunnen zetten die wat minder zon nodig hebben.

Wat voor kruiden zouden daar goed kunnen, en welke kruiden kan ik beter niet naast fruitstruiken zetten?

iK zat zelf te denken aan oa: salie, peterselie, bieslook, bloedzuring, dragon.

Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.

Geplaatst:

Kan. Hoewel de salie meer zon zou willen wel. Oregano ( de origanum vulgare ) kan ook goed. Wat vaste uitensoorten. Rubus arcticus ook nog erbij.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.