Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Wat ik kan zeggen is dat het potje aalbessenjam van vorig jaar (augustus/september) nog goed was, dus zolang blijft het wel goed (misschien ook weer afhankelijk van verschillende factoren?).

Nogmaals Castaneda, vraag even goed na wat je moeder precies doet voordat je wat post hier. Aalbessen hebben van zichzelf genoeg pectine in zich om nog een extra bindmiddel als agar-agar of wat dan ook nodig te hebben!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:
Ik vindt al die zooi die ik niet ken dan weer niks ik hou het op 1:1 en dan niks anders erbij hoeven doen,

en zo'n pak geleisuiker is ook niet duur hoor, tenminste ik dacht geeneens 2 euro en je haalt er toch wel aantal potten uit.

Met alle respect Hans: kruisbessen, een appeltje, citroensap. Vind ik persoonlijk minder zooi dan zo'n bonk suiker.

Veuvecouderc

Geplaatst:
Ik vindt al die zooi die ik niet ken dan weer niks ik hou het op 1:1 en dan niks anders erbij hoeven doen,

en zo'n pak geleisuiker is ook niet duur hoor, tenminste ik dacht geeneens 2 euro en je haalt er toch wel aantal potten uit.

Met alle respect Hans: kruisbessen, een appeltje, citroensap. Vind ik persoonlijk minder zooi dan zo'n bonk suiker.

Ik doe het zelfde als Hans en ik vind het gewoon erg lekker. Zure bessen wordt zo een prima jam, maar goed mijn idee natuurlijk.

Geplaatst:

Ik ben ook niet een liefhebber van een te hoge suiker consumptie. Het liefsts 600 gram suiker op kilo fruit, maar dan met een beetje bijsturen van het pectinegehalte.

Maar aangezien wij zelden jam op brood eten, vind ik een hoog suikergehalte van de jam eigenlijk geen probleem, al zou het 1 op 1 zijn...

Want waar gebruik ik het voor?

Aangelengd met wat water weer even warm maken: lekker zoet sausje bij een toetje.

Door simpel cakedeeg roeren, grove strepen.

Vulling van een ander zoet baksel.

De finishing touch bovenop een vla-flip of iets dergelijks.

In al die gevallen is het erg prettig dat het lekker zoet is. Want het is de smaakmaker, en niet het 'hoofdgerecht' ...

En aangezien ik liever suiker eet dan aspartaam, lig ik verder niet wakker van het suikergehalte in de jam. Dan maar wat dunner smeren op de ene beschuitje per drie maanden.

Geplaatst:

Ik maak mijn jam het liefst halfzoet. Ik ondervang het sneller bederven door mijn potjes in te vriezen en daarna te bewaren in de koelkast. Maar wij zijn geen grootgebruikers, dat scheelt.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Yep dat bedoel ik agar-agar en pectine in poedervorm enzo zou ik nooit voor jam kopen, ik hou waarschijnlijk van zoet want 1:1

vindt ik gewoon lekker en jam hoort naar mijn idee zoet terwijl bv marmelade/gelei wel bitter mag zijn, nouja gewoon ieder zijn smaak

en smaakidee.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Nog even een vraag over de ananasjam die ik gemaakt heb. Die is dus veel te vloeibaar. Kan ik het nog een keer opkoken met wat meer geleisuiker erin? In heb het 1x gedaan en dat ging goed, maar aangezien deze jam voor mijn opa zou zijn, en hij vatbaarder is voor bacteriën e.d., wil ik het eerst even navragen voor ik dat ga doen.

Geplaatst:

Nou van nog een keer koken zullen er echt niet meer bacteriën in komen. Die gaan juist dood van koken

Het is wel zo met fruit dat het vitaminegehalte door koken lager wordt, en van nogmaals koken dus nóg lager. Maar ik gok zo dat dat ook niet echt een probleem is. Ik denk niet dat er iemand jam op brood neemt vanwege de vitamientjes.

Ik zou het zelf wel gokken hoor. Gewoon zelf even proeven voordat je het aan opa geeft. Mocht de smaak erg veranderen door tweede keer koken (denk ik niet) kun je het altijd nog weggooien. Als de jam nu eigenlijk onbruikbaar is zou ik het gewoon proberen.

Geplaatst:
@veuvecouderc : Volgens mij bedoelt Hans dat hij Agar-Agar zooi vindt...

Oh, dan is het goed Nee, zonder gekheid Agar-Agar op zich is ook geen zooi vind ik, tis heel handig als je veganisten te eten krijgt en je toch iets moet binden of geleren. Het is 'gemaakt' van algen/wier, in de biologische natuurwinkel wereld al jaren een vast onderdeel van het assortiment. Maar voor mijn jam gebruik ik het niet meer!

Veuvecouderc

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Agar-agar als bindmiddel voor jam? Wij gebruikten agar-agar als voedingsbodem voor bacterieënstammen- en schimmelkweek bij de microbiologie opleiding.... weliswaar in broeikasten van 30C. Maar ik zou dat toch niet gauw gebruiken als bindmiddel in potjes jam die je een half jaar wilt bewaren.

Geplaatst:

Agar-agar als bindmiddel voor jam? Wij gebruikten agar-agar als voedingsbodem voor bacterieënstammen- en schimmelkweek bij de microbiologie opleiding.... weliswaar in broeikasten van 30C. Maar ik zou dat toch niet gauw gebruiken als bindmiddel in potjes jam die je een half jaar wilt bewaren.

Hmmm, ik maak me niet snel druk over een bacterietje....maar dit is wel bijzonder.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Ik heb er nog even over door zitten verzinnen, we noemden het altijd agar-agar platen en met een beetje hulp van google kwam ik hier op terecht:

http://www.microbiologie.info/agar_agar.htm

De agar werd dus inderdaad gebruikt als stollingsmiddel, waar voedingsstoffen aan werden toegevoegd, dus ze groeien niet alléén maar dankzij de agar. Dus no-worries.

Maar door al die bacteriepractica heb ik nu zo'n aparte associatie met het woord 'agar-agar" dat ik het in ieder geval niet door mijn jam heen ga roeren. hihi.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

In ananas zit geen pectine die de jam van zichzelf kan binden, ook is ananas wateriger dan andere vruchten.

"De jam blijft vloeibaar: dat gebeurt als de vruchten te weinig pectine of te veel water bevatten: breng ze opnieuw aan de kook met een geleermiddel of met aalbessen- of appelgelei." http://www.smulweb.nl/124277/artikel/Jam

Good things come in small packages

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...