sugarlevi Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 Mijn citroenkomkommertjes zijn inmiddels druk bezig met bloeien. Vooral mannelijke bloemen natuurlijk. Alhoewel ook de eerste vrouwelijk bloemen zich beginnen aan te dienen. Maar het liefst zit ik natuurlijk al van mijn eigen gekweekte komkommertjes te snoepen natuurlijk. Nogal nieuwsgierig aangelegd, zat ik mij af te vragen hoe het nou eigenlijk zit met die vrouwelijke bloemen. Blijkt er al meer dan een halve eeuw veel onderzoek aan gedaan te zijn! Verbazingwekkend genoeg, vond ik er weinig over terug in de 'hobby' op internet. Grotendeels omdat het waarschijnlijk niet makkelijk is om in te grijpen. Maar misschien ook deels door de opkomst van soorten waar geen mannelijke/vrouwelijke bloemen meer inzitten? Dan wel dat de productie van sommige soorten sowieso hoog is, en het niet zozeer nodig is de productie te proberen te verhogen. Wat ik ook tegenkwam was dat het weghalen van de onderste bloemen, en het snoeien van de planten, niet zozeer productie verhogend werkt. Terwijl dit toch op heel veel plaatsen wordt aangeraden om te doen. Ondanks dat het niet allemaal even makkelijk is om te doen, en de meeste experimenten die ik tegenkwam, al vroeg in de groei toegepast werden. Is het misschien voor sommige mensen wel interessant om te weten, wat er allemaal van invloed is op de vorming van vrouwelijke bloemen. Planthormonen, hebben een groot effect op de vorming van vrouwelijke bloemen Vooral ehyleen, het rijpingshormoon, zet daar toe aan. Het gebruik van ethyleen stoffen (in gasvorm of in oplossing) op jonge planten geeft veel eerder, en veel meer vrouwelijke bloemen.Hetzelfde met Auxine, het wortelhormoon, waarschijnlijk omdat deze de ethyleen productie van de plant aanspoort.En ook Abscicine zuur,, het stresshormoon, zet aan tot meer vrouwelijke bloemen. Waarschijnlijk dat daarom zo her en der wordt aangeraden om planten te 'pesten'. Dit wordt onder andere gevormd onder droge omstandigheden, en bij beschadigingen aan de plant. Ook licht en temperatuur spelen rol. Bij korte dagen (negen uur zonlicht) gaat de plant over tot vorming van meer vrouwelijke bloemen. En bij een lagere temperatuur, vooral gedurende nacht (tussen de 9 en 18 graden Celsius) gebeurt hetzelfde. Ook bemesting is van belang, althans, stikstof. Minder stikstof, betekent meer vrouwelijk bloemen. En als allerlaatste kwam ik nog een interessant experiment tegen. Waar ze water met daarin wat opgeloste suikers op de groeitoppen van de plant hadden aangebracht. Blijkbaar speelt de hoeveelheid suiker in de plant ook een rol, vooral wat de ethyleen productie betreft. En de planten met die behandeling, hadden ook veel meer vrouwelijke bloemen. Nu mag ik mij dus gaan afvragen, of de banaan, die ik onder het motto baat-het-niet-dan-schaadt-het-niet onder een van mijn komkommerplantjes heb gelegd, eraan heeft bijgedragen, dat die plant inmiddels al drie vrouwelijk knoppen heeft, in tegenstelling tot tot maar één in de andere plant. Dat het eraan ligt, dat die plant een paar keer wat slap heeft gehangen door gebrek aan licht. Of misschien is het wel de koude lucht, die uit het bijna altijd openstaande raam ernaast komt. Pompoen, meloen en courgette komt uit dezelfde familie. En veel bovenstaande mechanismen werken ook in die planten. Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 Nu mag ik mij dus gaan afvragen, of de banaan, die ik onder het motto baat-het-niet-dan-schaadt-het-niet onder een van mijn komkommerplantjes heb gelegd, eraan heeft bijgedragen, dat die plant inmiddels al drie vrouwelijk knoppen heeft, in tegenstelling tot tot maar één in de andere plant. Dat het eraan ligt, dat die plant een paar keer wat slap heeft gehangen door gebrek aan licht. Of misschien is het wel de koude lucht, die uit het bijna altijd openstaande raam ernaast komt. Dus als ik het goed begrijp ga jij het experiment aan Houdt ons op de hoogte en dank voor de samenvatting. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts