Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ben al eerder met mijn jonge appelboom in deze rubriek geweest, eind vorig seizoen kreeg de boom het moeilijk, het blad was aangetast door schimmel en vreterij.

Nu wil de boom niet aanslaan. Ik vond al dat het blad wat langzaam was met uitvouwen, maar ik zie nu dat er iets mis is. Geen idee wat het kan zijn.

Alleen op de onderste tak zit wat blad dat er redelijk normaal uitziet:

buitendoen132591331398416011.jpg

op de voorgrond het 'normale' blad

Verder heeft de hele boom dit smalle naar binnen gekrulde blad:

buitendoen132417051398416008.jpg

En van dichtbij:

buitendoen132667051398416006.jpg

De vraag is wat het kan zijn en of er nog een kans is op herstel.

Laatste reddingspoging voor deze boom, anders zal ik hem toch weg moeten doen.

Geplaatst:

Er reageert helemaal niemand. Eigenlijk durf ik niks te zeggen. Ik weet het gewoon niet. Sorry Huub

Ik heb iets dergelijks 2 jaar terug gehad met een appel. Daar niets mee gedaan. Paar blaadjes die opgerold waren geplukt en open gerold. Zat vol luis. Daar maatregelen op genomen. Boompje trok snel bij.

Maar die van jou is wel erg aangetast. ( als het al hetzelfde is )

Zou geen drastischere maatregelen adviseren nu. Afwachten even. Wel beter kijken denk ik, alvast.

edit : die 1e foto. met het mooiste blad. Heeft dat meeldauw ?

Geplaatst:

Bit man, jij bént toch iemand? (...) Dank je voor het antwoord.

Het groene blad heeft m.i. geen meeldauw. Ik ga gewoon eens doen wat jij zegt. Ik laat nog wel weten hier hoe het verder verloopt met de Virginischer Rosenapfel.

Ik vond bij aankoop wel een aparte soort, heb ik iets origineels dacht ik. Aangezien ik in mijn kleine achtertuin hooguit plek heb voor één fruitboom, wil ik er dan ook wel iets speciaals hebben staan.

Als het gewoon een zwakke boom is met weinig levensverwachting, maak ik net zo lief plaats voor een goeie boom. De paar appelen eind vorig jaar waren direct al wat melig, dus daar hoef ik het ook niet om te doen.

Geplaatst:

is dit niet de normale manier waarop de boom zijn blad ontplooit ?? Of bedoel je dat het al weken zo is ? Hier is het reeds vrij lang droog en ik merk dat de boom soms gewoon stopt om daarna na een watergift of bui verder het blad te ontplooien...Ik ga straks nog eens zien maar denk dat ik zeker ook nog eentje heb in dit stadium of toch kort geleden het geval was.

edit : nee toch niet, alle fruitbomen staan al volop in blad maar ik denk dat het toch niet echt iets is om je zorgen over te maken...

Geplaatst:

Ja dat is d normale manier van ontspruiten.

MAAR , het is nu niet normaal meer , zou in blad moeten staan.

misschien door de droogte ? een probleem met de wortels waardoor er niet genoeg water naar de boom gegaan is in de voorbije droge periode ?

anders moet je eens goed kijken waar het begint , of er geen kankerplek is die de tak (bijna) omringt.

zet je ook eens een foto van gans de boom ?

en van de stam waar goed overgaat naar slecht , als dat kan.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...