Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

M'n grootste peper- en paprikaplanten staan in huis op de vensterbank, 20°.

Aan sommige planten hangen reeds paprika/pepervruchten.

De bestuiving doe ik handmatig, maar is in feite niet nodig omdat de plant zelfbestuivend is, toch geef ik wel eens een tik tegen de bloemen.

Vermits de meeste bloemen dan ook vruchten vormen leek er mij op het 1e zicht geen probleem te zijn, tot deze week ... .

Sommige bloemen worden geel/bruin en vallen af.(ik dacht zelfs eentje die bevrucht was, want ik zag reeds een vruchtbeginsel)

Is dit nu de plant die zelf z'n bloemen laat vallen omdat ze teveel energie steekt in de bestaande vruchten?

Of is dit eerder een reactie op te weinig voedingsstoffen? (ik heb nog geen extra meststoffen toegedient)

De planten staan sinds februari in P9 potjes, 2/3 weken geleden verplant naar grotere potten.

Normaalgezien dien je zelf de eerste bloemen te verwijderen bij paprika's, wat ik dus niet gedaan heb.

De planten zelf zien er perfect uit, geen gele bladeren/bladranden.

Geplaatst:
Is dit nu de plant die zelf z'n bloemen laat vallen omdat ze teveel energie steekt in de bestaande vruchten?
Ja dat is het geval. Als je ze wel weg had gehaald is je plant groter als deze gaat dragen en blijven er dus ook meer vruchten hangen. Meer voeding gaan geven gaat niet helpen om meer vruchten te krijgen.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Ja, bij paprika's is het belangrijk om aan vruchtsnoei te doen.

Anders ga je geen goede oogst hebben.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Ik heb vorig jaar geen enkele bloem verwijderd van m'n paprikaplanten.

Toen ze nog in kleine potten (6-liter) binnen stonden, maakten ze wel vruchten maar lieten ook vrij veel bloemen vallen.

Maar toen ze in grote potten (18 liter) of in volle grond in de kas stonden gingen ze helemaal los.

Bijna vergeten: een paprikaplant die grote vruchten draagt zal er minder tegelijk kunnen hebben dan eentje met kleine vruchten.

Geplaatst:

Bedankt voor de antwoorden.

Dus misschien is het eerder een combinatie van te weinig voedingsstoffen (te kleine potten) en een natuurlijke vruchtsnoei?

Want als de plant zelf haar bloemen laat vallen, dan hoef ik niet aan vruchtsnoei te doen, de plant doet het zelf wel

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...