Dafoolio Geplaatst: 25 april 2014 Geplaatst: 25 april 2014 Misschien een wat vreemde vraag: ik zie op het moestuinencomplex waar ik sinds kort een tuintje heb op heel veel palen omgekeerde conservenbllikken staan. Op sommige zitten ook halve plastic pet-flessen. Waarom doen mensen dat? Quote
bobvanschie Geplaatst: 25 april 2014 Geplaatst: 25 april 2014 Zodat de paal niet door het net floept? Quote
T0M Geplaatst: 25 april 2014 Geplaatst: 25 april 2014 Een houten paal die buitenstaat is meestal met de hamer ingeslagen. HIerdoor is de kop vaak beschadigd om vormt dit de aanzet voor barsten. Hoe groter de oppervlakte is die wordt blootgesteld aan de elementen des te sneller degenereert de paal want hoe je het ook draait of keert, een houten paal, zelfs behandeld, vergaat op termijn. Quote http://www.miemuis.be Voor vrolijke, handgemaakte kinderkledij uit biologische stofjes.
Piroska Geplaatst: 25 april 2014 Geplaatst: 25 april 2014 Het blikje of de fles werkt dus als paraplu ! Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Bit Geplaatst: 25 april 2014 Geplaatst: 25 april 2014 Ik gebruik omgekeerde plastic potjes. Inderdaad om netten over de palen te spannen. Ik heb een vriendin die omgekeerde flessen op paaltjes zet omdat de wind er door zou fluiten , tegen de woelmuizen of mollen. Quote
appelvrouw Geplaatst: 25 april 2014 Geplaatst: 25 april 2014 IJzeren palen een halve meter in de grond geklopt met een plastic fles erop..dat rammelt en daar houdt de woelmuis of mol niet van..soms helpt het, soms niet( volgens een buurman moet je Perrier plastic flessen nemen, die rammelen het meest) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
weknow Geplaatst: 25 april 2014 Geplaatst: 25 april 2014 Om de kop van de palen te beschermen tegen regenwater dat er op blijft staan en er in dringt. Zo rotten ze minder vlug. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Dafoolio Geplaatst: 26 april 2014 Auteur Geplaatst: 26 april 2014 Kijk, weer wat wijzer geworden. Bedankt allemaal voor de antwoorden. Quote
Thinkpad Geplaatst: 26 april 2014 Geplaatst: 26 april 2014 Als je een blik over de paal doet, splijt de kop van de paal niet als je hem in de grond slaat.Waarom een paal een paraplu nodig heeft begrijp ik niet goed, die palen zijn door en door behandeld tegen rotten.Ik heb nog nooit een boer gezien die de palen van zijn weilanden voorzien heeft van blikken. Quote
weknow Geplaatst: 26 april 2014 Geplaatst: 26 april 2014 die palen zijn door en door behandeld tegen rotten Vroeger met carbonileum...zwaar spul. Tegenwoordig met een groene drab tegen schimmels. (Ook niet gezond!) Of ze zijn onbehandeld van kastanje hout of zelfs acacia hout. Kastanjehout is wat duurder, maar van nature zeer duurzaam (ik dacht minstens 10 jaar). Acaciahout nog veel langer, maar dat is niet zo recht, dus beperkt in lengte, en aanzienlijk duurder. Maar al deze palen rotten op den duur. Zwakke plekken zijn waar de grond raken (vaak lang vochtig) en de kop: daar is de paal ruw en vlak > dus er blijft water staan waar de rotting begint. Vanmiddag nog een paal, zoals ze tegenwoordig verkocht worden bij Gamma en Boerenbond met dat groene impregneer, kapotgetrokken toen ik ze wilde verplaatsen. Was minder dan 2 jaar oud en ik ben echt geen pachtkratser. Ja hoor, het hout was aan de grond al aan het verteren. En dat boeren geen blikjes over de palen zetten....hier zie ik het toch links en rechts rond hun weien wel. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Draakje Geplaatst: 26 april 2014 Geplaatst: 26 april 2014 Het rotten gebeurt hier toch met name idd opd egrens van grond en lucht de koppen zijn dan nog bij lange na niet zacht al zullen z eniet helemaal vers meer zijn. Blikjes erop , tegen rotten, heeft dan vrij weinig nut. Ik ga er toch een serie vervangen voor oud Hollands gegalvaniseerd staal es zien of dat het beter houd. Quote
loes Geplaatst: 26 april 2014 Geplaatst: 26 april 2014 rot komt door vocht in combi met lucht.dat gebeurd inderdaad bij de overgang van grond naar lucht. maar, een kuiltje water bovenop het paaltje is net zo goed een overgang van vocht naar lucht. kijk anders eens naar schuttingpalen, daar zie je ook vaak afdekkapjes bovenop. Quote
Draakje Geplaatst: 26 april 2014 Geplaatst: 26 april 2014 Dat is natuurlijk ook wel waar. Het valt bij ons op het complex gewoon op dat de pallen onder al vergaan zijn als ze bovenaan eigenlijk nog niet echt aangetast zijn. Misschien dat dat wat met onze grond ook te maken heeft dat zou misschien ook nog kunnen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.