Jump to content

Featured Replies

Posted

Hey ,

Ik heb een vraagje ivm de watermeloen en de suikermeloen , ik heb zaadjes laten kiemen , nu komen ze goed uit .

Maar nu .. ik heb geen serre ( nu zitten ze voorlopig wel in een verwarmde propagator om te kiemen ) . Ik heb gelezen dat ze snel groeien

Hoe snel vanaf dat ze kiemen ? Mogen ze al buiten als ze een redelijk plantje zijn ? ik zou ze in een pot willen zetten is dit mogelijk ?

Ik heb ook iets gelezen van toppen . Hoe moet ik dit het beste doen ? Ik hoop dat iemand mijn vele vragen kan beantwoorden .

Bedankt alvast .

Groeten

Vorig jaar had ik gewone 'Galia' meloenen in de tuin staan in volle grond. Verschillende dingen geprobeerd maar dit werkte het beste:

- Zorg dat je ze zo weinig als mogelijk moet verspenen/verplanten, daar houden ze echt niet van.

- Als je ze toch nog moet ompotten zet ze dan niet te diep want ze durven dan te gaan rotten.

- In de grond zetten als je zeker bent dat het niet meer gaat vriezen, uitplanten als ze enkele echte bladeren hebben of als je lang genoeg kan wachten tot ze de eerste vertakking of 'krul' krijgen

- Vlak in de zon zetten zodat ze zo veel en zo lang als mogelijk zon vangen

- (gewone) meloenplanten gaan enorm lang worden, dus intomen die handel. Diegene die ik aftopte na 3 tot 4 bloemen gaven de grootste vruchten

- Met toppen moet je wel wachten tot je de bloemen bol ziet worden, dit om zeker te zijn dat ze effectief bevrucht zijn. Maar dit gaat zo snel dat je rap doorhebt welke niet bevrucht zijn.

- De bladeren in de buurt van de meloenen steeds wegnemen zodat de vruchten ook in de zon liggen om af te rijpen

Zo ging het bij de gewone meloenen, maar ik meen me te herinneren dat watermeloenen minder bladeren aanmaken en rustiger aan doen in de groei periode, dus misschien valt het intomen en knippen bij jou best wel mee.

• Author

ok bedankt alvast , en nu zitten ze in een vervamde propagator , wanneer kan ik ze best laten wennen buiten ? en wanneer daarna buiten houden in pot . Dit moet tuch lukken denk ik , niet iedreen heeft een serre .