Ga naar inhoud

Pronk/stambonen, naar buiten eind april?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste moestuin leden,

ik heb een week geleden mijn bonen gezaaid en die groeien als kolen (ik dacht ze groeien net als de erwten ) maar tot mijn verbazing niet!

Vraag 1: het weer bericht laat geen vorst zien in de komende twee weken. Zou ik de pronk/stambonen buiten kunnen planten?

Vraag 2: ze komen te staan in mijn moestuin bak maar hier zitten nu

bosui dat niets lijkt te worden (gezaaid op 25 februari ) zie foto. OK de vraag is. mag ik de bosui eruit halen en ergens anders planten en de hoop dat is gaat worden of moet ik gewoon weggooien en weer zaaien.

2014042610274690851398501047.jpg bosui

2014042610121485631398501148.jpg

2014042610111661771398501171.jpg

Sorry mss ben beetje dom maar is mijn eerste jaar. Alvast mijn dank.

Geplaatst:

staan de plantjes op de plek waar je de foto's hebt gemaakt?

ik heb het idee dat ze veel te donker staan. de stengeltjes zijn behoorlijk lang.

Geplaatst:

Helaas ben ik het eens met de eerdere reactie. Ze zijn wel heel erg lang geworden, misschien al wel te lang om het nog te redden. Als je nog zaden heb, zal ik opnieuw zaaien en dan op een lichtere plaas (veel lichter) Mocht je geen zaden meer hebben, dan kun je nog proberen ze in een diepe pot te zetten. Tot aan de eerste blaadjes.

Succes!!

Geplaatst:

je hebt inderdaad te lange stengels en ik zou wachten tot halverwege mei als het echt warmer begint te worden en de grond ook goed opgewarmd is. Ter vergelijking hieronder mijn stamslabonen:

foto-stambonen75061398517178.JPG

ik zou dus je bonen opnieuw zaaien en in meer licht zetten.

Succes!

Geplaatst:

Nee hoor, hier staan op mijn aanrecht voor de foto. Ze staan op mijn koelkast en mijn koelkast weer naast mijn keukendeur dus licht genoeg. Mss te warm?

Geplaatst:

tja, wat is genoeg licht? jij vindt het licht genoeg. je plantjes denken daar zichtbaar anders over anders zouden ze niet zo gestrekt groeien, fileren noemen ze dat.

de plantjes staan op de koelkast voor de deur? ik ga er vanuit dat de keukendeur een raam heeft. dan staan de plantjes dus niet direct voor een raam(=deur) want dan kan de deur niet open.

mooie uitleg van Bit: licht-lichtbehoefte-t12172.html#p193083

warmte speelt mogelijk ook mee. wanneer de plantjes warmer staan hebben ze nog meer licht nodig normaal te groeien.

Geplaatst:

Ik zou ze opnieuw zaaien, deze zijn te veel doorgeschoten om nog sterke boontjes te geven. De mijne gaan in de loop van deze week de grond in. Ik vul daarvoor ook oude trays van bloempotjes met aarde en leg een paar bonen per vak. Die zet ik droog onder een lichtdoorlatend afdak zodat ik zelf de watertoevoer kan regelen tot ze opgekomen zijn. Binnen is het rap te warm en te donker voor kiemplantjes.

Geplaatst:

Kan ik natuurlijk de bovenstaande reacties herhalen, maar eigenlijk zou ik willen zeggen : opnieuw zaaien en niet veel eerder dan half/eind mei pas leggen, en dan gewoon lekker buiten zetten. Op je terras, of op het balkon of tuin, wat je hebt. Lekker in het volle licht. Zelf doe ik dat in een diepe bak allemaal bij elkaar, maar als je in potjes wil leggen , dan kun je gerust 3 bonen in 1 potje zetten. 1x watergeven na leggen , daarna aan de droge kant houden ( niet in de regen dus ), eigenlijk bijna nooit nodig dat je de bonen nog een keer moet wateren ( tenzij ze in een kas staan misschien ). Aan de droge kant dus. Ze komen dan in een week al boven. Zet je ze bij de 1e echte bladeren lekker in de tuin. 3 bij elkaar bij een stok. Zijn het korteren planten die op eigen benen staan , kun je ze ook per stuk poten in een potje.

Geplaatst:

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb het begrip. ...opnieuw zaaien dus. Gelukkig ben nog op tijd, eerste jaar dus nog veel te leren.

Ben heel blij mee dat het forum bestaat om terecht te komen met mijn vragen en de tips van de ervaren leden te kunnen lezen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...