Gast Geplaatst: 27 april 2014 Geplaatst: 27 april 2014 Jaja, eerste vraag: beginnen bij het begin - ik hoop dat jullie een lange adem hebben? We hebben een postzegeltuintje (ca. 35 m2) De tuin was betegeld, opgehoogd met beton en bielzen. Nadat we het beton eindelijk kapotgeslagen hadden en bielzen en een deel van de tegels eruit hadden, konden we de bodem bekijken en testen. Zelf een schop in de grond zetten was praktisch onmogelijk; we kwamen zo'n 20 cm diep, nadat we het nat hadden gemaakt iets dieper. De bodem is zware klei ('s zomers cementhard en gebarsten droog, 's winters drijfnat en glibberig zacht), dichtgeslagen, harde brokken afwisselend grijs, donker of zelfs kopergroen, weinig bodemleven, pH ben ik vergeten, maar was onder de 5. We hebben het een jaar braak laten liggen, waarna er grassen, zuring, zevenblad, paardenstaart, brandnetel, klaver, schijnaardbei en kettingpollen stonden. Toen probeerden we nogmaals in de grond te komen en huurden tenslotte bij een tuinbedrijf iemand die met een kleine 'tractor' de grond 2 steken diep zou omploegen. Zet zijn schep na onze pogingen verbazend diep in de grond en wil deze weer omhoog halen, waarop de tractor voorover kiept en op de schep in de lucht komt te hangen! Uiteindelijk heeft hij het nog geen 40 cm diep omgespit, geëgaliseerd en een eerste laag zand en compost opgebracht, bij elkaar net 3 cm. Vervolgens moesten we weer geduld oefenen en het alsnog een jaar braak laten liggen, waarbij dezelfde onkruiden weer opkwamen terwijl hier en daar de grond verder inklonk dan op ander plaatsen, waardoor het bobbelig en kuilig is. Na een jaar oppervlakkig geëgaliseerd en geprobeerd wat plantjes te zetten en graszoden te leggen. We konden niet direct alle planten neerzetten die we hebben wilden en de chinese roos e.d. tierden niet echt om het na enkele jaren op te geven. We probeerden het gras gras te houden en bemestten en kalkten volgens gebruiksaanwijzing. Het gazon is een klaver gazon geworden, met zuring en een vlier die we blijkbaar niet voldoende kunnen wegsteken. En nu ben ik het zo zat! Ik droom van een stukje gras, rozen, rozemarijn, bieslook, appeltjes en aardbeitjes... HELLUP!! Quote
loes Geplaatst: 27 april 2014 Geplaatst: 27 april 2014 het eerste waar ik aan denk is een moestuin in bakken. dat kan zelfs op beton dus ook op jullie grond.bijvoorbeeld zoals de makkelijke moestuin: http://www.makkelijkemoestuin.nl/ Quote
Holland Geplaatst: 27 april 2014 Geplaatst: 27 april 2014 Misschien kan dit je iets verder helpen: http://www.ecostyle.nl/tuin/bodemverbetering/producten/kleigrondverbeteraar ? Quote Vriendelijke groeten, Holland
Gast Geplaatst: 27 april 2014 Geplaatst: 27 april 2014 Ja, wij denken nu aan verhoogde vormen, maar zijn bang toch problemen te krijgen met de afwatering. Hoe diep wortelt de gemiddelde plant/struik? En ik heb graag een stuk gras, dat kijkt ruimer. Op het stuk dat we betegeld hebben gelaten (dat heb ik niet bij de tuin gerekend) zet ik potten en een 9-vakker. Carla Quote
Gast Geplaatst: 27 april 2014 Geplaatst: 27 april 2014 Misschien kan dit je iets verder helpen: http://www.ecostyle.nl/tuin/bodemverbetering/producten/kleigrondverbeteraar ? Klinkt goed. Ga ik zeker doen! Quote
mw vogel Geplaatst: 27 april 2014 Geplaatst: 27 april 2014 Afwatering met zulke zware klei is inderdaad iets om op te lossen.... Om die reden zou ik een gazonnetje nog even niet doen nu. Je kunt je tuintje ook groter laten lijken door andere trucs toe te passen, bijvoorbeeld diagonalen aanleggen en doorkijkjes maken door een of twee hogere planten (bijv. grassen, die groeien snel en ze zijn wat transparant van structuur) voor een lagere border te plaatsen. Ook leuk: een spiegel tegen de schutting / muur plaatsen met begroeiing eromheen, dan lijkt het net een venster. Wat betreft de afwatering: wij hebben op verschillende plekken in onze tuin gaten geboord (met een grondboor) tot ongeveer 80 cm diepte en opgevuld met grint. Doet zijn werk uitstekend! Wel een tamelijk zware klus, dus vraag een sportieve jongeling om zich te bewijzen Quote
kockie Geplaatst: 27 april 2014 Geplaatst: 27 april 2014 Hmm, als ik dit lees zou ik eerst eens een jaar (of meer) gaan mulchen. Laagje karton en daarop een dikke laag organisch materiaal. NIet overheen lopen en indien gewenst het een en ander in poten. Dan geduld uitoefenen en na een aantal maanden tot een jaar is je bodem door het dan wel aanwezige bodemleven verbeterd. Beter dan je het zelf kunt doen. Quote Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> EcologieforumKockie speelt, zingt en "danst" mee in de musical Sweeney Todd op 19 en 20 mei in schouwburg Amphion in Doetinchem.
Gast Geplaatst: 27 april 2014 Geplaatst: 27 april 2014 Afwatering met zulke zware klei is inderdaad iets om op te lossen.... wij hebben op verschillende plekken in onze tuin gaten geboord (met een grondboor) tot ongeveer 80 cm diepte en opgevuld met grint. Doet zijn werk uitstekend! Wel een tamelijk zware klus, dus vraag een sportieve jongeling om zich te bewijzen Hoe weet je hoeveel gaten je moet maken en slibben die niet weer dicht dan? Quote
kockie Geplaatst: 27 april 2014 Geplaatst: 27 april 2014 Huh, laagje karton?!?Ja, daarmee zorg je ervoor dat het gras en onkruid niet meer kan groeien; het wordt verstikt en krijgt geen licht meer. Quote Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> EcologieforumKockie speelt, zingt en "danst" mee in de musical Sweeney Todd op 19 en 20 mei in schouwburg Amphion in Doetinchem.
zoniet Geplaatst: 30 april 2014 Geplaatst: 30 april 2014 Afwatering met zulke zware klei is inderdaad iets om op te lossen.... wij hebben op verschillende plekken in onze tuin gaten geboord (met een grondboor) tot ongeveer 80 cm diepte en opgevuld met grint. Doet zijn werk uitstekend! Wel een tamelijk zware klus, dus vraag een sportieve jongeling om zich te bewijzen Hoe weet je hoeveel gaten je moet maken en slibben die niet weer dicht dan?die gaten slibben in echte klei al na een seizoen dicht Quote
mw vogel Geplaatst: 30 april 2014 Geplaatst: 30 april 2014 Je moet ze wel vullen met kiezels, anders werkt het niet iddEn hoeveel: onze watert naar achteren af en over de hele breedte hebben we om de meter een gat geboord.Werkt bij ons prima, nooit meer plassen of modder. Quote
Gast Geplaatst: 30 april 2014 Geplaatst: 30 april 2014 Allen bedankt voor de tips. Ga er flink wat van uitproberen. TZT toon ik de resultaten.Niet gedacht aan onkruidbestrijding met karton, maar klinkt logisch.Gaten boren die binnen een jaar weer dichtslibben trekt me niet zo aan - over een paar jaar heb ik overal gaten gegraven en met grind gevuld, haha. Quote
Kim412 Geplaatst: 30 april 2014 Geplaatst: 30 april 2014 Een woord: mulchen!! Kijk de docu Back to Eden, http://vimeo.com/28055108 staat ook bij de moestuingerelateerde filmpjes op het forum. Verder kan je je verdiepen in de permacultuur, die heeft oplossingen voor elke soort grond. Verhoogde bakken werkt ook heel erg goed. Veel succes ermee , Quote Alles wat je aandacht geeft groeit!
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.