AnneB Geplaatst: 30 april 2014 Geplaatst: 30 april 2014 Hallo! Afgelopen jaar hadden we een prachtige herfstframboos verwelkomt, echter dit jaar loopt hij niet uit. De stam is nog groen als ik er aan krab, maar het is niet meer dan een enkele bruine 'twijg' van 50 cm lang. Via de zoekfunctie kwam ik erachter dat een herfstframboos nieuwe scheuten aan zou moeten maken vanuit de grond. Kan het zijn dat dat nog gaat gebeuren? Kan ik nog iets doen om hem tot leven te wekken of is hij ten dode opgeschreven? Overigens: De framboos krijgt bij droog weer water (staat op zandgrond met compost). Alvast bedankt! Quote Home is where the harvest is.
Bit Geplaatst: 30 april 2014 Geplaatst: 30 april 2014 Vanzelfsprekend vragen we om een foto van de situatie ter plekke. ( De plant + wat van de omgeving ) Quote
powerlite Geplaatst: 30 april 2014 Geplaatst: 30 april 2014 Had je maar 1 stek ?Hij had nu toch wel al nieuwe scheuten moeten gemaakt hebben.maar laat hem toch nog maar even staan. Framboos is vrij sterk , maar dat komt door het sterke wortelstelsel met vele scheuten. Als je maar 1 scheut geplant heb vorig najaar is er wel redelijk kans dat hij dood is gegaan. Quote
weknow Geplaatst: 30 april 2014 Geplaatst: 30 april 2014 Dat kan zeker nog! Als je verleden jaar een jonge plant van 1 of 2 scheuten hebt gezet, is de kans er zeker nog dat ze de komende weken gaat uitlopen. De oogst zal dan nog beperkt zijn. Bij een grotere oudere plant zou ik intussen wel wat jonge scheuten gaan verwachten. Maar het was een vreemde winter. Ik heb 4 soorten herfstframboos staan. Het gaat wat anders dan andere jaren daardoor. Ze hebben hun blad niet of maar deels verloren en sommige bloeien nu al weer op het hout van verleden jaar. (Daardoor?) hebben ze ook niet allemaal al zichtbare nieuwe scheuten. Het verschilt dus nogal wat per ras. Maar als je struik gezond was en aan de groei verleden jaar, zal het vast goed komen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
AnneB Geplaatst: 30 april 2014 Auteur Geplaatst: 30 april 2014 Oh, dus er is ergens nog iets van hoop! Fijn Het waren inderdaad enkele jonge scheuten die we vorig jaar geplant hebben. Vanzelfsprekend vragen we om een foto van de situatie ter plekke. ( De plant + wat van de omgeving ) Ik was er al bang voor Morgen! (had vandaag de verkeerde cameralens mee...twijgje te dun) Hij staat tegen de schuur waar de zon vanaf het middaguur op schijnt. Inmiddels groeit het onkruid daar graag maar van de framboos heb ik nog geen blijdschap vernomen Quote Home is where the harvest is.
elrike Geplaatst: 30 april 2014 Geplaatst: 30 april 2014 Dat zou nu toch echt wel moeten, mijn framboos had in de steeg achter het huis een stuk of 5 nieuwe scheuten gecreeerd en die stond er nu nog maar 2 jaar vanaf een kleine scheut. Quote De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht.
AnneB Geplaatst: 1 mei 2014 Auteur Geplaatst: 1 mei 2014 (aangepast) Bij deze: foto's! Zo staan de scheuten er nu bij. Ik heb nog niet gewied Hoe kan ik de eventuele nieuwe scheuten herkennen zodat ik ze laat staan tijdens het wieden? Gekrabd Edit: het is een Rubus idaeus 'Tulameen' 1 mei 2014 aangepast door Gast Quote Home is where the harvest is.
laazor Geplaatst: 1 mei 2014 Geplaatst: 1 mei 2014 wieden is wel dringend nodig daar nieuwe scheuten herken je door 'takjes' die uit de grond komen zeker? in de buurt van de takjes die je al hebt staan. Volgens mij zijn die in het begin groen, toch? Weet het wel niet zeker. Naarmate ze wat groter worden, worden ze bruin. shoot me if i'm wrong Quote
weknow Geplaatst: 1 mei 2014 Geplaatst: 1 mei 2014 Als je wiedt vergroot het de kansen Wie weet staan er al scheutjes!? Wiedt voorzichtig, misschien best met de hand. Blad van een frambozenscheut lijkt op kleiner frambozenblad en is vaak wat feller groen. Ze zitten aan de moederplant vast en zijn daardoor niet heel makkelijk uit te trekken, zoals meeste andere (on)kruiden. Hier een link naar foto's. Foto 2 geeft een goed idee, maar daar zijn de scheuten/uitlopers al wat groter dan mogelijk bij jou.https://www.google.nl/search?q=framboos+scheuten&safe=active&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=xIhiU9mWA8rDPOeJgfgP&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1680&bih=841#q=framboos+uitlopers&safe=active&tbm=isch&facrc=_&imgdii=_&imgrc=9gadl8CKBDmuIM%253A%3B4whMmeX8I2toBM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.moestuinforum.nl%252Fimgupload%252Fuploads%252Fdsc966696461332664282.JPG%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.moestuinforum.nl%252Fframboos-stekken-t4598.html%3B650%3B432 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
elrike Geplaatst: 1 mei 2014 Geplaatst: 1 mei 2014 Gewoon opeten die boel, op het gras na is het volgens mij allemaal eetbaar, dus lekker een extra salade morgen! Quote De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht.
AnneB Geplaatst: 1 mei 2014 Auteur Geplaatst: 1 mei 2014 Gewoon opeten die boel, op het gras na is het volgens mij allemaal eetbaar, dus lekker een extra salade morgen! Mét of zonder frambozenhout? Quote Home is where the harvest is.
Drentenier Geplaatst: 1 mei 2014 Geplaatst: 1 mei 2014 Afgelopen winter was zo slap dat mijn tuin nu nog vol kruipt met de late rupsen van vorig jaar (die ik vanaf mijn spruiten de border in heb geslingerd, ik kom ze nu weer tegen). De niet uitlopende frambozen zouden bij mij de eerste slachtoffers zijn van een GEBREK aan winter. Rare boel, nog nooit van gehoord.Ik heb verschillende soorten frambozen waarvan ik vorig jaar netjes de uitgedragen takken heb verwijderd, en de nieuwe takken heb opgebonden. Zelfde methode gaf vorig jaar prima oogst op alle soorten. Onder deze frambozen zijn er die vooral minder en dikkere stengels maken (zoals in jouw foto), ik heb ook wildere frambozen die veel meer en dunnere stengels maken. Vorig jaar had ik van zo'n stevige framboos 1 extreem lange en dikke stengel, liep later uit dan de rest, kwam uiteindelijk heel veel aan. Zoveel als een andere plant aan 5 takken. Van diezelfde framboos heb ik nu 5 stevige takken, waarvan er 1 of 2 uitlopen helemaal bovenin, de rest doet nog helemaal niks. De 'stille' takken zien er net zo uit als in bovenstaande foto; mooi stevig met knoppen, maar doen nog niks. De takken die wel bovenin uitlopen ogen verder identiek. De onderste knoppen lijken nog te slapen. Ter vergelijking, mijn wat wildere frambozen zijn inmiddels vol groen en bloeien al...Ik krijg steeds het gevoel dat de 'stille' takken niet meer gaan uitlopen omdat de andere soorten al zo ver zijn, maar dan kijk ik naar die mooie stevige stengels..."da kan toch nie?" De takken lijken gezond, groen van binnen, dus dood zijn ze nu niet. Het lijkt me ook sterk dat de takken eerdaags dood gaan (waarvan?). Misschien hebben ze vorig jaar hun wekker gezet, en slapen ze nu stug door de vroege warmte heen? Met de kou van vorig voorjaar in gedachten is er wellicht nog een paar weken hoop. Ik wacht rustig af, zou ik met die tak ook doen.*triiiiiing!!* Quote
jasmin Geplaatst: 2 mei 2014 Geplaatst: 2 mei 2014 Dit soort observaties horen eigen prachtig thuis in het fenologische topic. Op termijn van jaren heb je wat aan die observaties [wat kan je verwachten na een warme winter].Mag ik jouw bovenstaande post gewoon kopiëren naar het andere topic, zodat de jouw bespiegelingen over het niet goed uitlopen van de framboos in het fenologische archief terecht komen? Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
AnneB Geplaatst: 2 mei 2014 Auteur Geplaatst: 2 mei 2014 Bedankt voor het prachtige antwoord Drentenier! Denk je dat het verstandig is dat ik nu nog actie onderneem? Hij heeft al compost gehad maar bv bijmesten of wat extra stikstof toedienen oid? Ik ga zo wieden (Elrike sla maken ), wie weet heeft dat nog een extra goed effect. @Jasmin: maar natuurlijk! Leuk! Dit geeft alleen maar hoop, misschien hebben mijn onkundige niet-groene vingers hem toch niet helemaal omgelegd Quote Home is where the harvest is.
Bit Geplaatst: 2 mei 2014 Geplaatst: 2 mei 2014 Toch zie ik wat betreft de frambozen van Drentenier in het verhaal van hem niet zo veel vreemds. Zo gedragen frambozen zich. De framboos maakt nu vele nieuwe ( dunnere slappe korte uitlopers ). Vaak later in het voorjaar ( nu nog niet ) gaan de echt lange dikke grote van start. Het is net alsof de framboos eerst in het voorjaar op stoom moet komen. De kleintjes , dunnere, zwakkere haal je ook het best op een gegeven moment weg. Het gaat je om de zware dikke lange takken. Die laat je staan voor de dracht het jaar erop.De huidige dragende takken haal je na de oogst weg. Het is heel normaal dat de framboos alleen op de bovenste knoppen het jaar daarop uitloopt, en daar de bloei en vrucht geeft. De slapende knoppen lager aan de plant blijven onbenut. Die takken staan rechtop en de plant loopt bovenin uit. Dat is heel normaal bij eigenlijk alle planten die overblijven.Wat je dan ook doet gaandeweg de zomer, is die zware takken als een waaier uitbuigen ( aan een draad bv ) Je doet dat gaandeweg het seizoen. in de zomer / nazomer worden dan de knoppen over een groter deel van de takken geactiveerd om bloemknop te worden voor het uitlopen in de lente daarop. Een uitgebogen tak zal over een veel langer deel van de tak vrucht dragen. Er zijn frambozensoortjes ( Tulameen is er zo een ) die heel dikke, zware stijve verticalen maken , die zijn best lastig schuin weg te buigen of in een boog. Toch doen. Gaandeweg de groei.Dat doe je alleen met de echt sterke zware uitlopers. Heb je een jonge frambozenplant, maakt ie het 1e jaar nog niet zulke zware uitlopers. Dan snoei je vooreerst nog niets weg ( alleen echt zwak hout )Ik heb het dus over echt gesettelde grotere struiken. De frambozen maken nú ( vroege voorjaar ) nog niet die zware uitlopers die je gaat gebruiken. Water geven is trouwens nu ook geen gek idee, waar er de afgelopen dagen niets aan regen gevallen is. Het is bij mij al weken en weken droog. Een framboos wil vrij veel vocht. Het is her en der wel érg droog nu hoor. Die zware takken die zo hard groeien , willen voedsel en vocht. Afhankelijk op wat voor grond je zit, kan het best zijn dat de frambozen wel es iets lusten. ( niet té veel overigens, want dat geeft ook weer zwakke snelle groei wat bevattelijk is voor van alles ) Mulchen is sowieso een must bij frambozen ( en ander kleinfruit ook trouwens ) Quote
weknow Geplaatst: 2 mei 2014 Geplaatst: 2 mei 2014 Genuanceerd verhaal Bit. Maar even niet uit het oog verliezen dat vragensteller het expliciet heeft over een herfstframboos! @ Anne. Je gaf compost. Is altijd goed. Je vraagt of er nog meer stikstof nodig is? Antwoord: neen. Als er daadwerkelijk scheuten staan onder het (on)kruid zou je wat gedroogde koemest of een handje kalium kunnen geven. Als ze er nog niet zijn, wacht dan even tot ze aan de groei zijn. Frambozen houden van (licht) vochtige grond en dat bevorder je door te mulchen (bijv. met wat compost.) Maar het (on)kruid op de foto staat fris, dus kurkdroog zal het er niet zijn. Ben vooralsnog benieuwd wat je aantreft als je wiedt. Misschien al enkele scheuten, misschien komen die nog. Zie vooralsnog geen reden waarom hij het niet zou doen... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Bit Geplaatst: 2 mei 2014 Geplaatst: 2 mei 2014 Je hebt gelijk. Eigenlijk is mijn uitvoerige uiteenzetting behoorlijk off-topic ( geef ik lekker Drentenier en Jasmin de schuld ) De herfstframboos van topicstarter zou ik nu lekker met rust laten. Wieden ( nu voorzichtig ), alles weghalen wat geen frambozenuitloper is en lekker dik mulchen. Dat onderdrukt het onkruid, houdt de grond vochtig ook gelijk en biedt wat voeding. Het wieden moet echt voorzichtig gebeuren. De framboos wortelt ook heel oppervlakkig en die wortels heeft de plant nodig voor het maken van de nieuwe scheuten. De tak die er nu nog staat, is dus een tak van vorig jaar. Die zou ook nú nieuwe bloei moeten geven ( dat doen herfstframbozen op oud hout : in het voorjaar wederom bloeien en vrucht geven ). Maar deze jonge plant heeft daar dus de kracht kennelijk niet voor. Onkruid weghalen is ook van belang ivm de voedselconcurrentie aan de wortels. Het onkruid neemt veel voedsel weg en tiert welig. De framboos maakt de komende weken echt wel nieuwe scheuten ( hij leeft nog ) en draagt dan in het najaar. Quote
elrike Geplaatst: 2 mei 2014 Geplaatst: 2 mei 2014 Gewoon opeten die boel, op het gras na is het volgens mij allemaal eetbaar, dus lekker een extra salade morgen! Mét of zonder frambozenhout? Het antwoord werd in de volgende posts denk ik al gegeven, zonder dus. Ook zou ik het gras en zie ik daar haagwinde? niet door de salade doen. De paardebloem, dovenetel, brandnetel en kleefkruid zijn wel erg lekker. Ik ga vanavond ook zo'n soort saladetje maken hier. Ik ga zo wieden (Elrike sla maken ), wie weet heeft dat nog een extra goed effect. hehe Elrike sla Quote De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht.
weknow Geplaatst: 2 mei 2014 Geplaatst: 2 mei 2014 Ja erg lekker , mijn konijn vind dat ook Heeft je konijn je te eten gevraagd? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
AnneB Geplaatst: 2 mei 2014 Auteur Geplaatst: 2 mei 2014 'Ik heb gewied!' Sprak ze trots Helaas helaas: Er zijn nog geen uitlopers gespot! Op aanraden van Bit (waarvoor dank overigens) lekker gemulcht en nu geduldig afwachten. Ja erg lekker , mijn konijn vind dat ook Heeft je konijn je te eten gevraagd? Hier hebben de paarden de Elrike sla op! Behalve de viooltjes en de dovenetel, die zijn voor het mensenmaal Bedankt voor het meedenken allemaal. Ben blij dat mevrouw Framboos nog niet ten dode is opgeschreven! Quote Home is where the harvest is.
elrike Geplaatst: 2 mei 2014 Geplaatst: 2 mei 2014 Die lekkere sla? Geen enkele paardebloemblad zelf gehouden? Die vind ik nu juist zo lekker Maar als het echt niet wil met je framboos, ik heb hier 5 stekjes staan en het ziet ernaar uit dat ze alle 5 gaan aanslaan! Dus kom maar 1 halen hoor Quote De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht.
AnneB Geplaatst: 2 mei 2014 Auteur Geplaatst: 2 mei 2014 Echt waar Elrike? Heb je stalen papillen? (of word ik in het ootje genomen ) Mocht ik ooit richting Friesland komen, dan graag! Dan kan ik meteen kilo's paardenbloemblad voor je meenemen. Vond het zelfs gebleekt niet te pruimen! Quote Home is where the harvest is.
elrike Geplaatst: 2 mei 2014 Geplaatst: 2 mei 2014 Ik weet niet of ik ze ooit nog heb, het aanbod geld eigenlijk voor deze maand en anders is er vast volgend jaar wel een nieuwe scheut. Ik weet alleen niet van welke framboos het is, ik heb een gele en een rode, geen idee of het zomer of herfst is. Dan heb ik kennelijk stalen smaakpapillen want ik heb ze gewoon lekker opgegeten vanavond, wel met een lekker sausje erover. Quote De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht.
Sabien Geplaatst: 3 mei 2014 Geplaatst: 3 mei 2014 Om je toch enigszins gerust te stellen: Mijn herfst framboos, die in februari is aangeplant, is ook zo'n kale stok. Sinds enkele dagen zie ik wel 2 groene kopje boven piepen op zo'n 10cm van de kale stok. Dus zo abnormaal laat lijkt me dat bij jouw nog niet. (Ik heb de boel steeds onkruidvrij gehouden, er ligt een laag compost en ganse dag zon.) Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.