BertPleizier Geplaatst: 1 mei 2014 Geplaatst: 1 mei 2014 Ik heb de kweekkas in mijn tuin verplaatst en op de nieuwe betonnen fundering gezet. Inmiddels is hij met de hogedrukspuit helemaal schoon gespoten, heb ik een gedeelte bestraat, staat de kweektafel weer op z'n plaats en is de paal met daarop een stopcontact en een tapkraan ook geplaatst. In de afgelopen jaren heb ik al nieuwe RVS glasveren en Z-haakjes gekocht. Nu ik de ruitjes weer terug ga plaatsen wil ik gelijk de kas verder opknappen. Dat wil zeggen nieuwe boutjes en moertjes, nieuwe raamopeners, roldeur repareren, enz.. Wie weet waar ik onderdelen kan kopen voor mijn kas? Ik heb in het nokje een vervaagde sticker kunnen vinden met daarop: "Eden, Edenlite Limited Swindon, Tel Swindon 30111". Passen bijvoorbeeld alle kantelboutjes of platkopboutjes zonder problemen in de profielen van mijn kas? Quote
Bazarie Geplaatst: 5 mei 2014 Geplaatst: 5 mei 2014 Probeer http://www.tuinkassenwinkel.nl/ Die hebben ook een hoop losse onderdelen. Anders even met ze bellen? Quote
BertPleizier Geplaatst: 15 mei 2014 Auteur Geplaatst: 15 mei 2014 Inmiddels ben ik weer een paar stappen verder: ik heb via eBay in Engeland nieuwe boutjes besteld en gemonteerd. Was nog een heel werk om de oude vastgeroeste boutjes en moertjes los te krijgen (200 stuks). Daarnaast heb ik nieuwe automatische raamuitzetters gekocht. Twijfel nu alleen nog over nieuw glasband. Quote
Jane Doe Geplaatst: 15 mei 2014 Geplaatst: 15 mei 2014 Wordt weer een nieuwe kas, zo te lezen. Benieuwd naar foto's. Quote
BertPleizier Geplaatst: 15 mei 2014 Auteur Geplaatst: 15 mei 2014 Ja dat is wel de bedoeling. Het liefste had ik ook nog een adresje gehad die de profielen van de kas kon stralen en poedercoaten in chic donkergroen, maar dat heb ik niet. Ik kan wel googlelen op die bedrijven, maar dan vind ik het te duur. Nu is het zaak om de ruitjes weer te plaatsen en de ontbrekende ruitjes aan te vullen. Quote
Jane Doe Geplaatst: 15 mei 2014 Geplaatst: 15 mei 2014 Wat een werk, is ook duur. Verven gaat niet? Quote
BertPleizier Geplaatst: 15 mei 2014 Auteur Geplaatst: 15 mei 2014 Verven daar begin ik niet aan, omdat het aluminium deels gecorrodeerd is (poeder-achtig wit laagje). De profielen hebben allemaal uitsparingen waar de vierkantkop-boutjes in glijden en dat krijg je met de hand nooit geschuurd. Verven zal dus maar tijdelijk zijn omdat de hechting niet optimaal is. En dan heb ik de kas liever zo dan dat de groene verf af gaat bladderen. Quote
suus76 Geplaatst: 15 mei 2014 Geplaatst: 15 mei 2014 zandstralen met behulp van een compressor en spuiten een optie? Quote
Jane Doe Geplaatst: 15 mei 2014 Geplaatst: 15 mei 2014 Alu nee dat gaat niet, zou het dan gewoon zo laten, wordt vanzelf groen van algen. Zonder gekheid, wat je nu al gedaan hebt, is super. Quote
BertPleizier Geplaatst: 15 mei 2014 Auteur Geplaatst: 15 mei 2014 Dat groene van de algen heb ik er juist 2 weken geleden afgespoten met de hogedrukspuit . Quote
Jane Doe Geplaatst: 15 mei 2014 Geplaatst: 15 mei 2014 Dat is nu zonde, weg mooie groene kleur. Quote
BertPleizier Geplaatst: 22 mei 2014 Auteur Geplaatst: 22 mei 2014 (aangepast) Inmiddels weer wat verder: de kas stond nog scheef op de betonnen fundering. Dit kwam doordat de achterwand en 1 zijwand een lip hebben die over de fundering valt, terwijl de voorwand aan de onderzijde een uitstulping voor de rails van de deur heeft waardoor deze niet vlak op de fundering stond. De andere zijwand moest middelen tussen de verhoogde voorwand en de op de fundering liggende achterwand. Ik heb dit simpel opgelost door de gehele kas op hardhouten latjes te zetten. Van 2 tuinplanken met de tafelzaag 6 latten gezaagd en de kas staat nu mooi stevig en waterpas. Bijkomend voordeel: bij de Hubo had ik 18 L-vormige hoekijzertjes gekocht om het frame aan de fundering te zetten. Doordat de kas nu 16 mm (dikte van de latten) hoger staat komen de schroefgaten in de hoekijzers mooi uit met de bevestigingsboutjes van het frame. De kas staat nu met 18 hoekijzers vast aan een 30 cm. diepe betonnen fundering. Die waait dus niet zo maar weg . Inmiddels besloten om ook gelijk de raamrubbers te vervangen. Via eBay de juiste gevonden. Heb in totaal 100 meter nodig, dus dat zal wel een aardige rol zijn. 22 mei 2014 aangepast door Gast Quote
BertPleizier Geplaatst: 23 mei 2014 Auteur Geplaatst: 23 mei 2014 Foto van de automatische raamuitzetter: Foto van het hardhouten latje, de nieuwe boutjes en de hoekijzertjes waarmee de kas vast staat: En tot slot nog het hardhouten paaltje dat ik zelf gemaakt heb ( ) met daarop 2 spatwaterdichte stopcontacten en de tyleenleiding voor het water met tapkraan: Quote
BertPleizier Geplaatst: 7 juni 2014 Auteur Geplaatst: 7 juni 2014 Inmiddels is het complee dak, 1 zijwand en een halve voor- en achterwand voorzien van glas. Wat een piepwerk is dat om het weer te plaatsen! Ik had alle ruitjes genummerd en in een tekeningetje gezet waar welk ruitje zat, maar het blijft passen en meten. Vooral het dak is niet lekker haaks (gek want de eerste rij van het dak is dat wel en de linker kant van het dak is scheef naar rechts en de rechter kant is dat ook), zodat de ruitjes plaatsen erg veel tijd vergt. Wel staan de eerste plantjes er in: 2 tomaat, 2 vleestomaat, 2 paprika (geel en rood), 4 mini-komkommers, 3 oogmeloenen en sperciebonen. Quote
aalterse-willy Geplaatst: 7 juni 2014 Geplaatst: 7 juni 2014 Voor ge uw glas er in zet, eerst zien dat uw dak goed is.Het beste is diagonaal meten met een lintmeter of een koord. De beide diagonalen van hetzelfde vlak moeten gelijk zijn, dat is héél belangrijk.Zelfs door een minieme afwijking van de pas kan uw dak al scheef staan.Meten meten,meten!!!!Eerst als alles goed staat met uw glas beginnen. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
pepijnc Geplaatst: 16 maart 2015 Geplaatst: 16 maart 2015 BertPleizier, had jij nu ook nieuw glasband in de kas gezet? Ik ben namelijk opzoek naar glasband voor exact dezelfde kas.Alvast bedankt! Quote
BertPleizier Geplaatst: 16 maart 2015 Auteur Geplaatst: 16 maart 2015 Ja, ik heb ook nieuwe rubbertjes in de profielen waar het glas op ligt. Heb ik gekocht via eBay (in Engeland). Bij de verkoper een proefblaadje aangevraagd met daarop de verschillende rubberprofielen. Hiervan heb ik de best passende uitgekozen en besteld. Quote
Bazarie Geplaatst: 16 maart 2015 Geplaatst: 16 maart 2015 Onderdelen voor tuinkassen http://www.tuinkassenwinkel.nl/tuinkas-onderdelen/ Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.