Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

We hebben het eerste flesje open gemaakt...BAH! Echt vies. Zuur met een hoofdletter en geen schuim. Lie vond het wel drinkbaar, als verfrissing zeg maar, maar kreeg er last van zijn maag van.

Het leek eerder zure cider dan iets bier-achtigs. Wat daar nu weer mis is gegaan? Ik heb nog een kratje met wat meer suikers..eens kijken hoe dat is geworden..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 6 maanden later ...
Geplaatst:

Het brandnetelbier seizoen breekt weer aan.

Werd trouwens een vraag gesteld in dit topic, over het wijnsteenzuur.

Ik weet niet of die inmiddels beantwoord was, ik kon het zo snel niet vinden.

Maar wijnsteenzuur, breekt bepaalde suikers af in simpelere suikers. En maakt ze daardoor beschikbaar en beter afbreekbaar voor de beestjes die het fermentatieproces in gang zetten. Die kunnen dat ook zelf. Maar met behulp van wijnsteenzuur geef je dat een proces een enorme boost, en gaat het verdere proces sneller.

Daarnaast zie ik bij verscheidene fermentatie-culturen, het advies voorbij komen om de zuurgraad naar beneden te halen. Dit omdat veel niet zulke leuke bacteriën en gisten, niet in erg zuur milieu kunnen overleven. Die krijgen daardoor dus geen kans.

Maar in principe wordt dat ook al bewerkstelligd door het toevoegen van citroen/limoen. Maar ik kan mij voorstellen dat ook wijnsteenzuur als zuur zijnde, een steentje bijdraagt aan het creëren van dat zure milieu.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

• 1 maand later ...
  • 4 weeks later...
  • 4 maanden later ...
  • 6 maanden later ...
Geplaatst:
We maken het al jaren, en elk jaar weer wat meer ook Maar smaken verschillen, niet iedereen is er van gecharmeerd.

wat voor smaak heeft het? Is het te vergelijken met blond bier of zwaarder?

Geplaatst:

Normaal bier wordt gemaakt van gemout graan en hop, brandnetel bier van de toppen van brandnetels, wat gember, paardenbloem wortels en wat citrus. Ik denk dat de reden dat het bier heet is omdat je een alcohol percentage tussen de 5 en 10% nastreeft. Qua smaak heeft het niet echt iets met bier te maken. Zelfde geldt voor bijvoorbeeld paardebloemwijn, dat wordt wijn genoemd omdat het alcoholpercentage gelijk is aan dat van wijn maar heeft qua smaak meer weg van een likeur dan van druivenwijn.

Brandnetel bier maken wij nu heel wat jaartjes (6 jaar al denk ik), dit jaar zijn we er vroeg bij, mooie frisse brandnetelkoppen geplukt met weinig tot geen vervuiling/beestjes.

Over smaak valt niet te twisten maar moet wel zeggen dat ik mijn smaak in vrij grove categorieën indeel. Ik ken vies (als in bedorven, niet goed), goed te eten/drinken en lekker. Ons brandnetelbier valt ieder jaar anders en soms is het goed te drinken en soms is het lekker. We maken twee varianten. Eentje met ongeveer 5% alcohol en die is redelijk zurig, de andere variant is met 8 a 10% alcohol en daar voegen we bruine suiker en/of rietsuiker extra aan toe (net wat we hebben) en die is iets zachter van smaak (als in minder zurig). Dat zurige vind ik niet lekker in de winter maar wel lekker in de zomer. Tja, hoe wat en waarom? Geen idee. zo ervaar ik het gewoon

hieronder het product wat we nu aan het maken zijn.

IMG967298161494172803.JPG

Geplaatst:

Even een stomme vraag van mij zou je voor dat biergist ook biergist-pillen kunnen gebruiken of echt enkel het gist dat je voor thuis brouwen gebruikt? Wijn maak ik b.v. wel gewoon met bakkers gist korrels.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Biergistpillen zijn bedoeld als voedingssupplement en in neem aan dat het gemaakt wordt van uitgewerkte gist. Dode gistcellen dus, wil niet zeggen dat er misschien nog iets tussen zit wat te activeren is. Misschien heb ik het mis. Bakkersgist kan wel want die gistcellen moeten nog beginnen aan hun taak.

Het brandnetel bier wil niet gaan gisten, was vorige jaar ook het geval. Waar het precies aan ligt weten we niet, vorig jaar een deel in een pan opgewarmd en met nieuwe gist teruggedaan. Op mooie zonnige dagen de emmers buiten zetten leek ook een beetje te helpen en zo kregen we het langzaamaan aan de praat. Datzelfde traject nu dus ook maar weer volgen.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ja smaken verschillen Angela Ik ben blij dat het uiteindelijk toch is gaan gisten. Gist schijnt zich lekker te voelen zo rond de 20 graden maar onze ene ton wou echt niet gaan gisten. Hebben nog een keer een nieuwe giststarter toegevoegd en iets wat al aan het gisten was uit een andere ton overgezet maar niks hielp. Tot laatst die paar hele hete dagen, we hebben de tonnen buiten gezet in de zon. Het moet daar daarbinnen vreselijk heet geweest zijn en na een paar dagen begon hij op de 27e mei heel hard te bubbelen.

Op 7 Mei begonnen, op 13 Mei extra verwarmd en nieuwe giststarter toegevoegd en paar dagen daarna de hoop redelijk opgegeven. Toch gaat hij dan uiteindelijk 20 dagen later gisten. Heel benieuwd of het straks ook goed is gegaan of dat het mengsel naar spiritus ruikt

Vorig jaar hadden we een ander raar geval. Een ton die maanden lang is blijven gisten, meerder sessie andere tonnen tussendoor gedaan maar deze bleef staan omdat hij nog niet klaar was. Uiteindelijk was het resultaat prima te drinken. Geen idee hoe, wat en waarom.

IMG023474061496474160.JPGIMG023860751496474183.JPG

• 3 years later...
Geplaatst:
Op 21-9-2015 om 10:20, appelvrouw zei:

We hebben het eerste flesje open gemaakt...BAH! Echt vies. Zuur met een hoofdletter en geen schuim. Lie vond het wel drinkbaar, als verfrissing zeg maar, maar kreeg er last van zijn maag van.

Het leek eerder zure cider dan iets bier-achtigs.

Ik heb het even opgezocht want vanavond hebben we een brandnetelbiertje opengetrokken om een slakkenval mee te vullen, want een Heineken ging Lie te ver en ja, het staat daar maar. Ook even geproefd’ nog steeds zuur, maar hey, niet echt vies, eerder een beetje ciderachtig, Met een hele fijne mooie bubbel. Geen schuim en kleur ook als cider. Haha ik heb gewoon 5 jaar geleden cider gemaakt zonder appels😀

Op 21-9-2015 om 22:05, appelvrouw zei:

Lie is nog even niet dapper genoeg geweest om het tweede flesje te proeven

Vanavond zei hij dus dat het vast een lekkerder drankje wordt met een scheutje siroop erin, zoals Fransen vaker hun bier drinken. Dat gaan we dus uitproberen. Alleen welke siroop, is nog de vraag🧐

Op 7-5-2017 om 18:00, Joep123 zei:

Eentje met ongeveer 5% alcohol en die is redelijk zurig,

We zullen er één meenemen Joep zodra we jullie kant op komen, dan kunnen we vergelijken!

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...