PieterDel Geplaatst: 3 mei 2014 Geplaatst: 3 mei 2014 Hallo, ik vroeg me af of het kwaad kon dak ik mijn moestuin aanleg naast een akker van een boer? Kunnen de sproeistoffen en dergelijk kwaad? Mvg Pieter Quote
RobO Geplaatst: 3 mei 2014 Geplaatst: 3 mei 2014 tsja, hangt van de boer af natuurlijkals hij gaat spuiten en de wind staat verkeerd... Quote
Hanneke91 Geplaatst: 3 mei 2014 Geplaatst: 3 mei 2014 Of hij gaat zaaien en de wind staat verkeerd . Quote
Claudia69 Geplaatst: 3 mei 2014 Geplaatst: 3 mei 2014 Hier valt dat goed mee. Geen zaad in de tuin en boer die niet wijds sproeit. Quote
Drentenier Geplaatst: 4 mei 2014 Geplaatst: 4 mei 2014 Mijn overburen wonen tegen een akker, de sproeistoffen hebben vooral wind mee richting hun tuin. Ze hebben een kas met daarin ook groenten die eigenlijk in de tuin thuis horen, om zodoende niet ongewenst besproeid te worden. Ze zeggen niks uit de tuin te eten (bessen etc.) als er aardappels op de akker staan. Aardappels kunnen regelmatig worden besproeid. Wat dat betreft is het mazzel dat aardappels maar eens in de 4 jaar geteeld mogen worden, er staat dus meestal iets anders. Per gewas worden er heel verschillende spullen gesproeid, bv tegen schimmel op het gewas of tegen onkruid tussen het gewas. Soms wordt er niks gesproeid, bv bij voedermais.Van een aantal sproeimiddelen moet een boer een tijdmarge aanhouden voor er geoogst mag worden. Als dit bijvoorbeeld 3 weken is, en dat goedje kleeft sinds een uur aan jouw aardbei, dan lijkt dat me niet zo fris. Als de boer besluit om iets oneetbaars te telen, zoals bloemen, dan gelden uiteraard andere regels. Die zijn waarschijnlijk niet in jouw voordeel. Het minst gelukkig schijn je te worden als er lelies naast je worden geteeld. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 4 mei 2014 Geplaatst: 4 mei 2014 Hier gaat het al jaren goed. Alleen.... dit jaar zijn er lelies gepoot op het veld naast het veld naast ons. We zijn benieuwd Ik heb in ieder geval al een paar trekkers met een fel-geel goedje zien spuiten. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Drentenier Geplaatst: 4 mei 2014 Geplaatst: 4 mei 2014 Prettig dat het bij jou niet het direct aangrenzende perceel is.Monam (Metam-natrium); is een corrosieve stof, die brandwonden kan veroorzaken. Het maakt de huid overgevoelig. Is in de Europese Unie niet meer toegelaten sedert 13 januari 2010. Een aantal landen, waaronder België en Nederland, heeft echter een afwijking bekomen voor bepaalde toepassingen (lees: lelies). Aldus wikipedia.Zembla heeft er 2 uitzendingen aan besteed, 'Gif in de bollenstreek' en 'Lelies met een luchtje'. Problemen met de luchtwegen en vijvers met dode vissen. Dit zijn uiteraard de excessen waar het spul terecht is gekomen waar het niet de bedoeling was. Maar het waait nu eenmaal in Nederland, en het is wel eens mistig (dan kleeft dat spul aan de mistdeeltjes en blijft het in de lucht hangen). Bij die omstandigheden hoort de boer het niet te gebruiken, zegt de landbouworganisatie. Maar wat doet een boer zodra het 2 weken waait of 2 weken mistig is, als hij het eens per week wil gebruiken? *Queen: Show must go on...* Quote
bartp Geplaatst: 5 mei 2014 Geplaatst: 5 mei 2014 Kan je geen schutting tussen de akker en jouw grond plaatsen om de sproeistoffen tegen te houden? Quote
weknow Geplaatst: 5 mei 2014 Geplaatst: 5 mei 2014 Ik kan me niet voorstellen dat een boer geen rekening dient te houden met het effect van zijn sproeien op naburige tuinen en percelen. In Nederland zijn er zo veel gedetailleerde regels.......daarvoor niet dan? Zou misschien niet gek zijn om de wetten/regels die er (?) zouden zijn te kennen. (Wie weet dat precies?) Als je weet wat mag/niet mag, heb je ook mogelijkheden om het te controleren en - in geval van niet (goed) naleven - te klagen. Overigens lijkt het me zo gek nog niet om in ieder geval een strook van enkele meters verplicht te stellen, waar met chemicaliën gespoten wordt naast tuinen e.d. Dat lost niet alles op, maar maakt evt. slechte effecten al een stuk minder. Mocht zoiets niet geregeld zijn, echt een puntje om in de politiek aan te kaarten? Vind het wel interessant (+ belangrijk!) om hier wat meer over te weten. Niet alle regels zijn alleen een beperking. Goede regels zorgen er vooral voor dat mogelijke problemen en verhoudingen tussen mensen en hun belangen "geregeld" worden en je prettig kunt samenleven. = hier: een (moes)tuin veilig naast een akker kunt hebben en eens vriendelijk naar de tractor kunt zwaaien. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Holland Geplaatst: 5 mei 2014 Geplaatst: 5 mei 2014 Ik weet niet precies hoe het zit maar in ieder geval wanneer er een sloot langs ligt hebben veel akkerbouwers te maken met een teeltvrije zone van maximaal 150 cm om te voorkomen dat hun spuitmiddelen in het oppervlakte water komen. Dus ik denk dat het niet zo een vaart zal lopen dat de spuitmiddelen in de tuin zullen geraken. Maar ik durft dat niet 100 procent zeker te zeggen Quote Vriendelijke groeten, Holland
Holland Geplaatst: 5 mei 2014 Geplaatst: 5 mei 2014 Plus nog een argument is dat dat driften wel beperkt zou zijn, aangezien elk middel dat niet op het gewas komt geld is dat weg drift Maar dit is gebaseerd op gedachten en niet op feiten wat ik hier schrijf Quote Vriendelijke groeten, Holland
Drentenier Geplaatst: 5 mei 2014 Geplaatst: 5 mei 2014 Eigenschap van dit gebruikte middel schijnt te zijn dat het een gas loslaat, enkele dagen lang. Dus zelfs als het sproeien perfect verloopt kan vrijgekomen materiaal later in de tijd nog voor problemen zorgen. Een geval met dode vissen in een vijver betrof een akker waar het spul in de grond zat, correct aangebracht dus, maar de grond is gaan stuiven (dat kan uiteraard honderden meters verder neerkomen). De zanddeeltjes zijn in een vijver gestoven. De landbouworganisatie zei hierover dat het heus alleen maar zand was, in reactie op de luchtwegklachten van mensen. Van enkel heel fijn stofzand kun je last krijgen, dat is waar. Maar van fijn zand komen goudvissen niet zwart boven drijven, dat weet ik heel zeker. Er wordt voor dit middel her en der gepoogd om een ruimere spuitvrije zone af te dwingen, op gemeenteniveau. Tegen bv 50 meter is uiteraard zwaar verzet van boeren, dan is de teelt niet rendabel meer. Bijvoorbeeld in gemeente Westerveld: http://www.nieuweoogst.nu/scripts/edoris/edoris.dll?tem=LTO_TEXT_VIEW&doc_id=187310#.U2d5HPl_uacHet lijkt me wat optimistisch om te denken dat je excessen en fouten volledig uit de wereld kan helpen met regelgeving en naleving. Zoiets is niet haalbaar. We hebben ook verkeersregels en naleving, toch hebben we verkeersdoden zonder veroordelingen, en meer niet beboete overtredingen dan beboete overtredingen. Je kan niet bij ieder perceel een inspecteur plaatsen. En zelfs als je het kon, en hij/zij constateert dat er bij het sproeien een slangetje is losgeschoten waardoor enkele liters 20 meter de lucht in is gespoten, zo een vijver/moestuin in, en dit technisch mankement blijkt niet verwijtbaar richting boer, dan is dat juridisch slechts een 'ongelukje' met 'schade'. Dat degradeert jouw dode goudvissen en longklachten tot een verzekeringskwestie, waarbij je wat geld krijgt en de boer morgen gewoon weer mag spuiten.Daarom hoop ik maar dat ze dit soort middelen gewoon verbieden, die paar centen extra in de economie zijn mij de risico's niet waard. Ik betaal veel liever de uitkering van de persoon die door het verbieden werkeloos raakt. Quote
mijke Geplaatst: 12 mei 2014 Geplaatst: 12 mei 2014 Even een hele vreemde gedachte hoor, maar, waarom vraag je de boer niet gewoon? Gewoon uitleggen dat je een moestuin wilt aanleggen, en vragen hoe hij omgaat met het spuiten van gewasbeschermers (noem het maar geen gif, dat zou zomaar in het verkeerde keelgat kunnen schieten ) Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.