Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Even wat dingetjes, ik vermoed dat mijn kleigrond wat te 'vochtig' blijft, dit wil ik oplossen door er compost en turf doorheen te gaan mengen om het luchter te maken.

Maar goed, even wat problemen die elk jaar weer terugkomen, wie o wie kan mij eindelijk goede adviezen geven zodat ik het kan bestrijden.

Ik wil eigenlijk:

Lieveheersbeestjes kopen en kastjes plaatsen bij de planten waar het probleem zich voordoet - effectief?

Ik zie de sluipwesp zo nu en dan, maar niet heel veel..... dus andere middelen zijn nodig denk ik tegen de witte vlieg?

Ik zie ook wat wittige vlekken op de bladeren, lijkt wel kalk..?

Hoop dat jullie mij adviezen kunnen geven op basis van de foto's.

Over algemeen veel groene luizen!

Rozen:

IMG_0566.jpg

IMG_0567.jpg

Peer:

IMG_0568.jpg

IMG_0569.jpg

(veel kleine kruisspinnetjes)

Appelbomen:

IMG_0570.jpg

IMG_0571.jpg

(wittige vlekken, aangevreten blad)

IMG_0572.jpg

Ik heb nooit bestreden met middelen, maar bereid dat te doen.... om er vanaf te komen, wil dit jaar toch wel 'mooiere' boompjes houden ipv gelige bladeren en aanvreten blad, ondanks dat hij wel gewoon goed fruit geeft.

Geplaatst:

Je hebt nooit bestreden met middelen, maar daaronder zet je wat je wel gebruikt???

Zolang je die smeerlapperij blijft spuiten, ga je lang wachten op lieveheersbeestjes en andere. Gewoon stoppen met spuiten, je gaat voldoende snel een evenwicht krijgen tussen luis en predatoren.

En die appelaar, daar zie ik nu absoluut geen probleem aan.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Geplaatst:

Bedankt voor je tip.

Oh, maar ik bedoel geen agressief spul.... sorry voor verkeerd benoemen.

Zou jij; lieveheersbeestjes kopen en vervolgens huisjes plaatsen om evenwicht te creëren ?

Gaan de lieveheersbeestjes dood van dit spul?

Geplaatst:

Lees de bijsluiter: niet spuiten wanneer in bloei. Dat betekent dat het een breedwerkend gif is dat ook de bestuivers (bijen, hommels, ...) aantast. Dus waarschijnlijk ook lieveheersbeestjes.

Die lieveheersbeestjes kan je ook gewoon gaan vangen in de beemd, langs de weg. Een tiental is genoeg om mee te starten

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Geplaatst:

Een hele ándere benadering is : wat is voor jou de reden dat je iets bestrijden wil ? Is er iets mis met je rozen dan ? De bladeren zien er goed en gezond uit, er zitten volop knoppen in. De knoppen zijn stevig en zullen gewoon bloeien met een week of wat.

Beetje raar van mij misschien, zul je denken. Maar wat is er mis met die roos dan ? Ze hebben luis ja. Dat zeker. Maar zijn de planten ongezond ? Maken ze geen bloemen ? Ze doen dus waarvoor jij rozen gepoot hebt in je tuin. Dus wat is eigenlijk dan het probleem ?

Wellicht is de automatische reactie om in te willen grijpen gebaseerd op iets van angst ? Angst dat iets uit de hand loopt ? Dat doet het nu duidelijk nog niet.

De bekende middeltjes tegen luis ( zie die topics ) zijn vrijwel gratis te maken, daar hoef je geen middeltje voor te kopen. Lieveheersbeestjes zijn ook gratis. Maar inderdaad, dan moet je wel de omgeving creëren, dat die beestjes willen komen. Begin er eens mee om eens te gaan kijken naar tuinen waar die beestjes wél leven. Vergelijk die tuinen dan eens met je eigen tuin.

Je kunt op internet natuurlijk een partij lieveheersbeesjes kopen ja. Dat kan ook. Waar gaan die heen denk je ? Naar de tuin die hun dat klimaat biedt. Misschien wel nadát ze eerst jouw luizen hebben opgegeten ja. En wat kost je dat ?

En dan als laatste tip : zet je fruitboompje meer op de wind en in de zon, ook dat werkt preventief. Helpt trouwens niet veel bij een serie windloze dagen die ook nog eens warm-vochtig zijn.

De luizen vierden ook hier feest de afgelopen weken.

Mijn rozen zitten vol luis. Nou én ?

Ik geef toe. Helemaal geen aardige reactie van mij op jouw vraag. Maar ik zie dan ook niet zo veel mis hoor op jouw foto's.

Geplaatst: (aangepast)

thanks

ik ga de buurkinderen op pad sturen denk ik die vinden dat prachtig!

En zon en wind, dat zit wel goed.

Wellicht steekt mijn onzekerheid hier op, vorig jaar waren de roze aangevreten dus bang dat dit dit jaar weer gaat gebeuren.

Ik ga een natuurlijk evenwicht creëren, spuitmiddel maar in de kast houden....

het is iets wat je denkt veilig te kunnen gebruiken (wat wellicht ook zo zou zal zijn), maar eigenlijk tijdelijk effectief werkt....

aangepast door Gast
Geplaatst:

In het voorjaar spuit ik mijn rozen regelmatig af als ik luizen zie, tot de lievenheersbeestjes weer wakker zijn. Die weten hun plaatsjes wel te vinden. Later op het seizoen komt dat vanzelf in evenwicht.

Geplaatst:

Als ik van die paar luisjes op een roos werk zou maken, kon ik de helft van mijn (best gezonde) tuin gaan rooien

Ik zeg dit niet om te spotten! Maar om je duidelijk te maken dat een paar luizen nog geen "aantasting" is. Dit is echt niet veel en niet zo erg. 99% kans dat ze over enkele weken gewoon weg zijn! Als ik dit zie in mijn tuin (en geloof me: Ik heb het heeeel veeeel erger gezien!) dan haal ik mijn schouders op...het is lente....het begint te groeien...de insectjes worden ook actief... kortom: Het gaat zo slecht nog niet allemaal!

Geen zorgen maken! Geniet van je tuintje en zeker ook van je rozen die over een week of 3 prachtig gaan bloeien!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

het is duidelijk hahaha

maar zonder dat ik hier actief zou zijn, zou je in de winkels doodgegooid worden met verkeerde informatie....

ik ben lerende!

(tussen de regels door een vraag die mij nu wel interesseert, vele bloesems zijn appeltjes geworden, maar ik heb nooit tijdens de bloesem (terwijl ze echt bloemen zijn) gesproeid, alleen toen ze verdort waren.... zijn ze dan al bestuift zodra de bloesem afvalt ?)

Tot wanneer zou je überhaupt kunnen bestuiven, is dat nog nadat de bloemblaadjes zijn afgevallen?

Geplaatst:

Ik wil nog even aanvullen:

vanmorgen bekeek ik alles even goed, ik had eergisteren de boel ingesprayed.

Nu zie ik dat de lieveheersbeestjes gewoon nog leven en niet dood gaan van dit spul, ze eten nu vrolijk de dode luitjes op die nog kleven aan de bladeren.

Niet dat ik nog de spay ga gebruiken, wil jullie adviezen volgen.

Geplaatst:

Hou je er ook rekening mee dat planten groeien, en dan in het bijzonder bomen?

Ik zou in die tuin niets meer bij planten. 1 goede zomer en alles groeit vol met wat er nu al staat. In de bovenste foto staat naar mijn smaak al minstens 1 boom (middelste) teveel.

Wellicht heb je een goed idee waar je alle vruchtdragende takken straks wilt hebben groeien, maar lang kunnen de zijtakken zo niet worden (als je een beetje een leivorm aan houdt tegen de schutting). Naar voren wil je de takken waarschijnlijk niet hebben, dus je moet het hebben van de breedte?

Geplaatst:

de middelste van de 4 ?

nee , effe serieus nu , ik dacht dat het ballerina rassen waren hé ? die mogen op 40cm uit elkaar staan. dichter zou ik toch ook niet gaan.

Welke rassen zijn het juist , chrones ?

die kastjes , ik ken er niets van maar is dat niet voor solitair bijen ?

Komen lieveheersbeestjes daar naartoe ??

heb deze avond een speciaal op gelet , er zijn massaal veel eitjes en larven van de lieveheersbeestjes nu in de tuin. denk niet dat je er moet lokken /kopen . Moet morgen eens mijn fototoestel meenemen , die eitjes zijn keileuk om mooie macro-foto's van te maken. die larven eigenlijk ook wel.

Geplaatst:

@Powerlite

zijn inderdaad ballerina's, staan 40cm uit elkaar, heb ze via minitree.nl en via fruitbomen.net, het is een fruithaag, worden hoog en niet heel breed, ik probeer dat dus bewust zo te doen.

Zijn deze:

Minitree Goldlane en Minitree Redlane

Appel Gold Sensation

is inderdaad voor solitair bijen en voor lieveheersbeestjes (onderste stuk), de andere in de hedera is voor de vlinders =)

http://winkel.natuurmonumenten.nl/natuurmonumenten-lieveheersbeestje-bij-kastje

leuk man dat je er zoveel vindt! Ik ga ze niet kopen hoor, ze komen vanzelf, maar mochten ze willen overwinteren kan dat nu..

en stiekem vind ik de kastjes gewoon leuk staan

@Drentenier

Ze groeien voornamelijk in de lucht, maar mogen ook prima opzij groeien, genoeg ruimte naar voren..

malus_domestica_sunlight_-_appelboom_minitree.jpg?width=1280&height=720&outputmode=jpg&quality=90&qs_hash=37ad0201cc3468c01f5cef7fdbe8d37af00a0b85

De tuin is lekker vol inderdaad maar wel in evenwicht, vind ik zelf!

Veel planten volgen elkaar op, er staan planten bij die straks weer onder de grond doorgroeien. Ik hou er niet van om veel grond te doen, laat liever zoveel mogelijk bedekken.

Enige wat ik volgend jaar wil aanpakken is de lavendel even wat gaan weghalen vanaf de zijkanten want die groeit wel als kool

Geplaatst:

Sorry, ik was het Madurodam onder de fruitbomen even vergeten! Lijkt een ideale oplossing voor de kleine ruimte.

Ben heel benieuwd wat er in die kastjes gaat leven.

Geplaatst:

Op mijn onlangs geplante rozen zitten ook veel bladluizen. De lieveheersbeestje komen vanzelf hoor. En wat ik doe als de bladluis echt erg wordt: gewoon met de tuinslang en koude waterstraal de bladluis eraf spoelen. Heb ik gisteren gedaan, vandaag is het al veel minder. Nog niet helemaal weg, maar de lieveheersbeestje eten ook wel wat op.

Ik heb zelf ook nestkastje hangen voor solitaire bijen en lieveheersbeestjes. Maar nog nooit een lieveheersbeestje in gezien. Die schuilen liever tussen de bladeren en takjes in de winter heb ik de indruk. Nog een voordeel als je pas alles snoeit in het voorjaar: nuttige insecten, zoals lieveheersbeestjes hebben veel schuilplaats tussen de takjes en gevallen bladeren!

Geplaatst:

Leuke tip Kikie, thanks!

In mijn vorige tuin zaten de bijen wel in de huisjes hoor, maar lieveheersbeestjes huisjes heb ik nooit gehad, we zullen zien

Geplaatst:

Er bestaat ook speciale lokstof voor lieveheersbeestjes maar daar heb ik geen ervaring mee. De nestkasten voor de solitaire bijen doen het hier ook goed. Ik heb ook ooit een kastje voor vlinders gehad: geen succes, hier zaten enkel spinnen in.

Goed dat je geen bestrijdingsmiddelen meer gebruikt. Een tip: je kan ze beter naar het containerpark brengen ipv ze in de kast te bewaren

Geplaatst:

Dus, ik zeg tegen de buurkinderen:

Jullie krijgen 10 cent per lieveheersbeestje die je vindt.....

Ok, na 2 uur kwamen ze, 4 kinderen:

46 lieveheersbeestjes..... uhmmmmmmm haha of ze morgen weer mogen zoeken na schooltijd...

Geplaatst:

die kids zijn slim hoor , wedden dat ze er nu al aan het bestellen zijn via internet

veel succes met de beestjes, hopelijk doen ze nu snel hun werk.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...