Tim Posted March 13, 2015 Author Posted March 13, 2015 Bedankt voor beide reacties. Ik denk dat ik het nog niet 100% begrijp. In hetzelfde seizoen zaaien jullie wel dezelfde groentes in hetzelfde vak? En het volgend seizoen zaaien jullie in dat vak dan iets anders? Quote
Missmass Posted March 13, 2015 Posted March 13, 2015 Ik wel Tim. Ik pas persoonlijk pas wisselteelt toe na een heel seizoen en zaai dus in 1 seizoen gerust na elkaar in dezelfde vakken. Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Sils Posted March 13, 2015 Posted March 13, 2015 Wij hebben de app gekocht en hebben er veel plezier van, dat geld is de app echt waard met allemogelijkheden. Welke app bedoel je Jane Doe? Een goeie app is nooit verkeerd. Quote Zonder bijen geen leven..........!!! Groeten uit Friesland..!!
Tim Posted March 14, 2015 Author Posted March 14, 2015 Ik heb al jullie raad opgevolgd en heb in excell eens een indeling gemaakt van mijn mm. Ik heb er voorlopig de groentjes ingezet die wij hier thuis lekker vinden. Willen jullie jullie mening eens geven over de hoeveelheden die heb gekozen per groente aub? Quote
loes Posted March 14, 2015 Posted March 14, 2015 de hoeveelheden zijn echt heel erg persoonlijk. ik wil nog wel een tip meegeven. zaai gespreid. dus bijv. niet alle sla in 1x zaaien maar laat er telkens 2week tussen. Quote
Estemy Posted March 14, 2015 Posted March 14, 2015 Lijkt me een leuke plan, maar ik hoop dat je daar in het midden ook goed bij kan (want je moet daar veel wortelen zaaien). Hoe groot zijn je vakjes? Met 40x40 zou ik 12 wortels, 6 sla, koolgewassen 1x, vruchtgewassen 1x, radijsjes 12-16 (je heeft grotere en kleinere rassen), Boontjes 12-14, snijbiet 3x, 9x ruccola, 5 bieten.Maar je leert zelf ook elke jaar hoeveel voor jou het beste is. Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy
Tim Posted March 17, 2015 Author Posted March 17, 2015 De vakjes worden 30x30 en je doet me nu wel een beetje twijfelen over mijn ontwerp. Gelukkig staat het er nog niet en kan ik nog wel een beetje aanpassen. Ik kruip nog maar eens achter de tekentafel denk ik. Even totaal iets anders. Vanaf woensdag is onderstaande koude bak te verkrijgen bij aldi in België. Ziet dit er een degelijk kasje uit of blijf ik er best zo ver mogelijk vanaf? Quote
pirke64 Posted March 17, 2015 Posted March 17, 2015 "Even totaal iets anders. Vanaf woensdag is onderstaande koude bak te verkrijgen bij aldi in België. Ziet dit er een degelijk kasje uit of blijf ik er best zo ver mogelijk vanaf?" Heb zelf twee vergelijkbare kasjes gekocht (Cranenbroek) en ze bevallen goed, zijn gemakkelijk verplaatsbaar en daardoor goed inzetbaar op veel plekken. Wel zijn ze niet zo heel stevig. Bij mij is er al een paar keer een kat op het deksel gesprongen en er doorheen gezakt! (kunststof ruitje eruit, wel terug te plaatsen zonder probleem). Daarom nu een stukje stevige gaas er op gelegd en nu geen probleem meer. Is overigens meer een probleem met de katten (die niet van mij zijn en er er eigenlijk niet thuis horen) dan van het kasje. Quote
Tim Posted May 22, 2015 Author Posted May 22, 2015 Lieve medetuinders, Eindelijk is het zover. Ik kan beginnen met de aanleg van mijn moestuin. Ik moest wachten tot de fundering van ons nieuw tuinhuis was gegoten, zodat ik nu weet over welke afmeting ik beschik. Momenteel heb ik in excell 2 indelingen gemaakt voor mijn bakken. Hieronder de foto's: of Naar welke van de 2 ontwerpen gaat jullie voorkeur uit en waarom? Zouden jullie nog iets veranderen aan de afmetingen van de paden? De vorm van de bakken (60 op 240cm) ligt eigenlijk vast. Ik hoor graag jullie meningen. groeten Tim Quote
Bit Posted May 23, 2015 Posted May 23, 2015 Nou ja... lastig. Een plaatje bij het praatje is altijd fijn, dan kan ik me er beter een voorstelling bij maken. Maar dit plaatje geeft een aantal bedden weer, waarbij bijvoorbeeld in de bovenste plattegrond de bedden rechts echt veel breder zijn dan de lange bedden links. Maar de maatvoering is bij beiden 60 breed ? Zelf heb ik al mijn bedden in de lengte op Noord-zuid ja. Als je de keuze hebt is dat wel fijn ( optimaal licht ) Maar ik vind 60 wat krap voor een bed. 90 is lekker omdat dat 1 rij extra teelt geeft, waar je tóch nog wel lekker bereik hebt op alles. Weet ik verder niet wat er om de tuin heen gebeurd he ? Ik bedoel : schaduwgevers ? Schuttingen ? Want dat maakt wel uit of je überhaubt wel om alle bedden heen moet willen lopen ( teelt-ruimte winst ( meer grond ) Quote
Tim Posted May 24, 2015 Author Posted May 24, 2015 Hey Bit, Bedankt al voor je reactie. Samen met mijn vrouw hebben we ondertussen beslist dat de bedden zullen geplaatst worden zoals op het plaatje hieronder: Verder wil ik je nog wat extra info meegeven over mijn tuin. De moestuin grenst aan de onderkant van de tekening aan de afsluiting (bekaertdraad, dus lichtdoorlatend) met de buurman. Daarom heb ik nu beslist om tussen het eerste bed en de afsluiting geen pad te laten. Rondom de rest van de moestuin zal er een afsluiting (in hout) komen om mijn kleine pruts van 2 jaar uit de moestuin te houden. Tenminste als ik er niet bij ben. 60cm is idd niet al te breed voor mijn bedden, maar ik zie echt geen mogelijkheid om ze breder te maken en toch optimaal van mijn ruimte gebruik te maken. De bedden gaan we maken van compositieplanken van 1.20m lang. Als ik beslis om de bedden 90cm breed te maken, dan heb ik steeds een verlies van 30cm waar ik niks mee kan. De 3.30m is echt het maximum dat ik kan gebruiken in de breedte. De moestuin kan echt niet breder worden dan dat. Rondom de moestuin staan er geen schaduwgevers. Elk bed zal evenveel zonlicht per dag krijgen, dus daar zie ik weinig problemen in. Hopelijk heeft deze info je een beter idee gegeven over mijn tuin. Als je nog bemerkingen hebt, dan hoor ik ze heel graag. Quote
Raquette Posted May 24, 2015 Posted May 24, 2015 Hoi Tim, lijkt mij een mooi strak ontwerp! Lekker overzichtelijk enzo, en maximaal gebruik gemaakt van de ruimte. Enne...volgens de aanhangers van de square foot garden-beweging kan er heeuuul veel op 60 cm:). Ach joh, de tijd moet het toch leren; als je over een jaar baalt van die smalle bedden kun je het altijd veranderen. Succes! Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
Recommended Posts