Jump to content

Test druppelsysteem voor PET-fles

Jan L

Recommended Posts

Vorige week heb ik enkele druppelaars gevonden bij Aveve voor €4/stuk.

IMG020559791399556202.JPG

IMG022815651399875239.JPG

Op mijn blog is de vraag gesteld hoe het werkt en of het handiger is dan de klassieke PET-fles. Ik dacht dat een apart topic hiervoor wel handiger zou zijn om dit te volgen.

De druppelsnelheid is regelbaar van 1-10. Zoals op de verpakking staat heb ik deze nu ingesteld op 3 (kleine planten).

IMG022997781399875358.JPG

Waar het pijltje van de druppelsnelheid staat, zit onderaan ook de opening waar water uit komt. Dit gedeelte moet absoluut boven de grond staan en bovendien horizontaal. (de piek dus mooi verticaal de grond in steken)

IMG023190651399875395.JPG

Op het andere piekje zit een opening voor elk type PET-fles op te steken.

IMG023298691399875441.JPG

Je zou er wel rekening mee moeten houden dat in het begin de druppelaar enkele dagen tijd nodig heeft om een stabiele watergift te geven. Na 3 dagen heb je een stabiele watergift. In het begin is het sneller dan nadien.

De fabrikant geeft ook aan dat het systeem volledig demonteerbaar is en je alles kan reinigen met een puntig voorwerp!

Ik heb het nu 4 dagen bij mijn tomaten staan, op 15-20 cm afstand cm. Met de stand op 3, is de 1 literfles bijna leeg. De grond is bovenaan wat vochtig vlak naast de "druppelplek" en goed vochtig op een vinger diep.

IMG022637421399876775.JPG

De mengeling potgrond/compost is echter nog wel korrelig en niet kletsnat. Zoals eerder vermeld, is de druppelsnelheid nu nog maar 1 dag optimaal, dus ik laat het nog even op stand 3 staan om te kijken wat het doet...

I love the smell of potgrond in the morning...

Blog: blog/Jan+L[/color]

Nodig denk ik niet, althans, vorig jaar heb ik gewoon een fles in de grond gestoken en dit ging prima!

Maar misschien is het wel een oplossing voor als je een week weg bent...

Ik had hier op het forum reeds gelezen, en logisch ook, dat als je de druppelaar (of enkel PET-fles) vlak tegen de plant zet, de wortels te weinig moeite moeten doen om water te vinden en je dus een kleine wortelkluit vormt. Sommigen geven zelfs verder af water... Ik denk echter dat nog het voornaamste is dat bij het opkweken van de plant in pot je regelmatig verpot (ook een tip van iemand hier, denk Bit) zodat de plant eens in volle grond een superstart kan maken