Jump to content

Welke zeep is het beste tegen insecten?

Recommended Posts

Hallo,

Gedurende de afgelopen paar dagen heb ik gaten gezien in mijn slatjes, basilicum en kool. Alles wordt hier nu zo'n beetje aangevreten. Dat is opzich niet zo'n gigantische ramp. De planten groeien sneller dan dat ze worden aangevreten, dus er is genoeg voor mij en de insecten. Wel vind ik het een probleem dat ik ze ook al heb gezien op mijn paprika's en pepers! Die wil ik absoluut niet ten onder zien gaan aan die rotbeesten.

Ik heb gelezen dat een sopje van water, zeep en eventueel spiritus er voor zorgt dat al die beesten verdwijnen en weg blijven. Daarover heb ik wel een paar vraagjes: is het zometeen veilig om de groenten en kruiden dan nog te eten? Schaad het de planten niet? En hoeveel keer per week moet ik mijn planten bespuiten daarmee? En welke zeep is nou goed?

Stan heeft mij een paar dagen terug verteld dat sigaretten resten ook wel goed werkt, maar helaas rookt er (gelukkig) hier niemand.

Bladluizen zijn tot nu toe de enigste insecten die ik heb gezien. Kunnen ook gewoon andere zijn die even langs wippen om wat te verden en er snel weer vandoor gaan.

P.S. moet je de planten ook weer afspoelen? Ik las namelijk dat je het gewoon kunt laten staan...

Bladluizen maken geen gaajes.

Misschien zijn het kleine slakken of rupsen?

Rupsen pluk je van je planten.

Dat afspoelen doe ik vooral bij pepers, om te voorkomen dat die een kleine groeistop oplopen.

Dat moet normaal niet hoor, ik doe het voor alle veiligheid.

Ik heb al genoeg problemen met m'n pepers.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Het anti-luis middeltje waar je op doelt, is prima tegen luis. Maar die maken geen gaatjes. Dus er zijn ook andere diertjes ( insecten ( rupsjes ) of slakjes ) whatever. En daar helpt dat nou niet echt tegen.

Nou, ik heb iig luis gezien op mijn baby paprika's en op een aantal andere plantjes, maar die hebben (nog) geen schade aangericht van wat ik heb gezien. Welk middeltje werkt tegen slakken dan? Heeft geen nut om zout om die potten heen te strooien want na een klein buitje of met wat wind is dat zo weg...

Nouw. Als je de planten dood wil hebben, moet je zout strooien, ben je inderdaad overal vanaf Sorry. Niet leuk. Maar geen zout strooien dus.

Zijn nogal wat topics over over slakkenbestrijding, maar van wat zeepsop en spiritus gaan die niet dood nee. Maar de luizen , dat is al vast een winst, die gaan dood ( niet de eitjes van de luizen ) en dan dus een paar keer herhalen in een week tijd.

Rupsen gaan ook niet dood van dat goedje, al zullen ze het niet lekker vinden, die lopen naar een ander plekje.

Probeer es uit te vinden wat voor beestjes je kan vinden ? ( ook 's avond es kijken met een zaklantaarn )

's avonds werk ik helaas (zoals nu op dit moment). Ik zal mijn vriendin eens vragen of ze eens naar buiten kan lopen om te kijken wat voor beesten het lef hebben om MIJN koninkrijk te betreden en van MIJN eten te snoepen.

Overdag hou ik de boel al in de gaten als een neurotische wasbeer, maar ik heb gek genoeg niks anders gezien dan bladluis tot dusver...

joh, ontspan....

(...straks komen de schimmeltjes, bacteriën, muizen, kraaien, duiven, veenmollen, emelten, engerlingen, slaboorders, pissebedden, wespen, mezen, hertjes, koolwitjes, bladluizen, aardvlooien, naaktslakken, virusjes, merels, gaaien, buurkinderen, zwammen, windkracht 10, drie weken regen, winter van 3 maanden... )

Oke... Ik heb dus blijkbaar last van slakken. Ik heb al 2 biervallen gezet om die slijmerige rotbeesten te doden, maar het is nu toch wel erg. Het is potverdomme nog Mei en mijn Koriander is al helemaal opgegeten (ik had notabene een behoorlijk bosje) en mijn basilicum houdt het ook niet lang meer vol.

Wat krijgen we nou? Ga ik mijn "tuintje" in om te tomaten te dieven en bestuiven, tot ik opeens 2 vatzige, smerige muizen zie wegsprinten zodra ik aan kom lopen. Nu snap ik waarom alles zo snel aangvreten wordt...

Tijd om vallen te kopen morgen!