Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Een boek over druiventeelt, waarin ook plantafstanden, opbindconstructies, opbinden en snoeiwijzen aan de orde komen:

https://www.bol.com/nl/p/het-nieuwe-handboek-druiven/9200000009942776/?suggestionType=typedsearch

Wellicht niet de enige wijsheid, maar gezien je vragen wel zeer informatief.

(Ik zie nu bij Bol: niet leverbaar. Binnenkort weer wel? Vreeken had dit boek ook, misschien nu ook nog?)

Een informatiebron op internet: http://www.brabantsewijnbouwers.nl/

Als het niet teveel mag kosten (draad, draadspanners, vogelnetten en zo):

Kijk eens bij Van Cranenbroeck. Landgraaf is niet zover vanaf Hulsberg.

B.v. spandraad 2mm, ijzerdraad geplastificeerd: iets minder dan 2,- per 10 meter

(De stevige vogelnetten liggen op een voor mij onlogisch plekje: bij de vijverafdeling)

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Alles wat Henkg zegt.

Het is toch best handig dan toch nú al na te denken hoe het later moet worden; hoe je ze wilt gaan leiden, welke snoei bij je soortjes past enz. Daar kan je dan toch nu al je keuze van hardware op aanpassen, omdat de uiteindelijke teeltwijze ook wel je gewenste geraamte bepaalt. Hoeveel draden is dan niet je keuze, je hebt wel minimaal 4 draden nodig, soms is 5 ook handiger, of dubbele draden waar je scheuten tussendoor lopen. Er zijn nogal wat opties. Wat heel belangrijk is, is wat je zelf zegt : dat niet de hoeveelheid, maar de kwaliteit en de diversiteit ( soortjes ) gaat tellen, dat dat je doel is: mooie trossen. Dat maakt dat je compact kunt planten ( kleine plantafstanden, wat heviger snoei ) , vrij snel stevige planten zult hebben, mooie gesteltakken bij Cordonsnoei en mooie stevige korte struiken bij Guyot.

Het jezelf niet te ingewikkeld maken. Hoogte bepalen van je stokken en gaan leiden. Dat kan dit komende seizoen nog met minder draad toe.

Je palen moet je wel alvast zetten. Op 6-7 meter heb je toch best wel 4 palen nodig. Hoogte 2.20 ? en dan nog de grond in.

In Frankrijk heb ik bij de 'Brico' de ijzeren palen daarvoor gekocht ( gebruik in niet hier ) met om de 20cm gaten voor draden; speciaal voor de wijnbouw. Niet duur. De eindpalen hebben wel schoren nodig, en dat is wel jammer van je korte afstanden.

Brico heb je dacht ik ook in België.

Geplaatst:

Het klinkt alweer duur, maar daarom heb ik het ook uitgesteld. Ik heb de planten al relatief dicht op elkaar staan. De palen staan dus ongeveer 1-1,5 meter uit elkaar? Tussen de rij zit ongeveer 3 meter, zodat ik genoeg licht eronder hou voor de groenten. Op één stuk heb ik op de 6 meter 3 planten per rij staan, dit gaat er inderdaad meer als een wijngaard uitzien. Ik moet de hoofdtak van de druif die tegen de haag aan staat richting het zuiden leiden (van de haag af). Achteraf had ik de druiven misschien beter allemaal aan de andere kant kunnen zetten, maar een iets drogere grond is voor druiven volgensmij als ze oud genoeg zijn alleen maar fijn. Nu kan het te droog worden.

Het ziet als een mooi boek uit. Ik moet dan wel even wachten totdat het weer uit is, maar ik heb nog tijd.

Ik hoop dat ik de metalen palen kan plaatsen, dat lijkt mij een betere investering. Ik denk dat ik dan voor de 5 draden ga, wanneer dit handiger is. Ik heb van brico nog nooit gehoord, maar dat google ik wel.

Geplaatst:

Opbind manieren. Hier vind je een paar verschillende manieren:

druiven-opbinden-hoe-doe-jij-dat-t18834.html#p291456

Mijn manier, tweede foto, de kant zonder spanner, dat zou ik nu nog simpeler doen:

Draad in een lus om de paal, en aan de buitenkant van de paal een grote kram (tegen het afzakken), verder niks.

De bovenlat: hierdoor zijn er geen zijdelingse grondankers (schoren) nodig. Maar wel schoren kan uiteraard ook, als je aan weerszijden de ruimte ervoor hebt.

Op een afstand van 6 – 7 meter zul je een derde (midden)paal nodig hebben. Daar hoeven alleen krammen in. Niet helemaal intimmeren want misschien moet je de draden nog wat naspannen.

Betongaas (Bit) kan natuurlijk ook. Net zoals de CV buis (Frans) als horizontale versteviging, bovenlat, of zelfs als draden..

Wat bij jou het beste past? Echt iets om rustig over na te denken, dan eerst één rijtje proberen. En daarna misschien aanpassen voor de overige rijtjes.

En nu terug naar het onderwerp: druiven snoeien.

Want over opbinden is er al een topic ...

Geplaatst:

Ik probeer van te voren een goede manier te verzinnen, omdat ik het liefste alles hetzelfde wil. De palen moeten behoorlijk lang zijn en omdat ik denk ik toch voor metalen of kunststof met een metalen binnenste palen wil gaan, zullen de kosten ook hoog worden. Het betongaas vind ik ook mooi en zou ook praktisch zijn, omdat ik onder de druiven sporadisch een paar bonen of erwten onder de druiven ga planten. Die kan ik dan omhoog leiden. Ik denk wel dat ik voor methode 1 moet kiezen, want betongaas is denk ik een stuk duurder en het nadeel is dat ik wat veel planten heb (leuk voor de vruchten). Misschien dat ik de onderste 50 cm met de tijd betongaas maak. Oudere planten maken langere scheuten en met name jonge plantjes moeten goed geleid worden.

Geplaatst:

Hoi,

Graag zou ik een of meerdere second opinion`s ontvangen op mijn plan van de snoei van mijn twee nieuwe druiven?

Mijn witte druif Juliana en blauwe druif Vera wil ik dubbel Guyot snoeien en leiden. Dit voorjaar heb ik ze gezet en gesnoeid op 3 ogen boven de enting. Afgelopen zomer is de Juliana met 2 takken beide ca 1,5 meter gegroeid. Vera is met 1 tak ca 1,2 meter gegroeid. De Vera heeft ook wat korte zijtakjes gemaakt.

Beide staan naast elkaar, ca 1,2 meter uit elkaar en worden over hetzelfde geraamte geleid. Ca 45 tot 50cm boven de grond wil ik starten met de eerste draad en het totale geraamte wordt ca 1,8 m hoog en 2,4m breed.

Hierbij de Vera:

1Vera-groei-1e-jaar47311514224365.jpg

Deze wil ik als volgt snoeien waarbij de ronde cirkels de ogen zijn welke ik wil behouden. De bovenste 2 worden de liggers voor het volgende jaar. De onderste wordt volgend jaar op 2 ogen gesnoeid zodat deze die nieuwe liggers voor het opvolgende jaar kan vormen. Kan ik de dit jaar gevormde takjes weg snoeien zodat de ogen direct in de oksel van dit takje uit de hoofdtak opnieuw uitlopen?

2Vera-Guyot-2e-jaar-snoei91651514224380.jpg

En hieronder de verwachte groei waarbij de bovenste 2 takken plat gelegd gaan worden. De onderste tak zal volgend jaar op 2 ogen gesnoeid worden voor de nieuwe leggers. Eventueel als jullie denken dat de draad te hoog zit zou ik alles één oog hoger kunnen snoeien of de draad op 45cm plaatsen?

Ik heb begrepen dat je in het begin behoorlijk onder de eerste draad dient te zitten zodat je ruimte hebt om de takken te buigen en de hoofdstam met de jaren ook in hoogte groeit. Nadeel is dat in het begin de eerste takken met de eerste ogen behoorlijk vertikaal lopen. Hoe denken jullie hierover?

3Vera-Guyot-2e-jaar-groei42621514224395.jpg

Dan de Juliana:

4Juliana-groei-1e-jaar17841514224415.jpg

Zoals je ziet kan ik hierbij de dikste tak (Geel) houden waarbij de ogen verder uit elkaar zitten. De dunste tak (blauw) heeft net een dikte van een pollood ( 6 tot 7mm). Deze dunste tak (Blauw) heeft de ogen net zo ver als mijn Vera. Dit is denk ik wel mooier.

5Juliana-Guyot-2e-jaar-dikke-en-dunne-tak43551514224435.jpg

En de verwachte groei van de dunne tak

6Juliana-Guyot-2e-jaar-groei-dunne-tak43141514224454.jpg

En de verwachte groei van de dikke

7Juliana-Guyot-2e-jaar-groei-dikke-tak64451514224466.jpg

Wat zijn jullie adviezen?

Geplaatst:

Lijkt me prima.

Al zou ik het zélf wat anders doen. Wat jij eigenlijk doet is nu steeds 3 knopen reserveren voor je gesteltakken. Dat maakt dat de laagste wel érg laag komt te zitten he ?

Ik zou dit komende jaar de struik lekker laten groeien en de toekomstige gesteltak, je Guyottak voor het seizoen 2019, niet te vroeg al horizontaal uitbuigen.

alles onder de 40 cm wegnemen.

Het seizoen 2019 1 gesteltak nemen en aanbinden aan je laagste draad. en ook dat 1e seizoen dat je wat druiven laat groeien 2 gesteltakken laten maken voor de 2e Guyottak voor 2020.

Kun je dus in 2020 dubbele Guyot doen, en in 2019 dus 1.

Gevolg is dat je hoger gaat zitten met je toekomstige kop, en de kop wat compacter blijft op 1 plek, wat hoger aan de stam.

Geplaatst:

Beste Bit,

Dat de kop hoger komt en op 1 plaats bijft staat me wel aan. Echter is me niet duidelijk hoe dit gerealiseerd wordt.

Wanneer ik niet snoei zullen de ogen ook uitlopen. Ik vermoed dat het door mij omcirkelde bovenste oog de gesteltak gaat vormen. Deze bind ik in 2019 horizontaal.

Echter uit welke ogen komen dan de gesteltakken voor 2020?

Geplaatst:

Uit een oog, op je gesteltak welke je begin 2019 uitbuigt. Best een tak zo kort mogelijk op de kop. Die zal dus moeten dienen om naar rechts te buigen. Dan heb je een tweede nodig om ook weer naar links te buigen; de vervanger van je gesteltak van 2019, maar dan voor 2020. Dus 1 jaar ( 2019 ) moet je 2 takken die dat jaar groeien reserveren voor 2020 en dat zo kort mogelijk op de kop. Dubbele Guyot geeft sowieso wel een brede kop. Ander nadeel is dat je dus je gesteltak naar rechts vér achterover zal moeten buigen. Kwestie van durven en misschien iets van een lichte boog accepteren.

Geplaatst:

Indien ik snoei zoals ik in gedachten had en de 3 geselecteerde ogen laat uitlopen, dan kan ik in 2019 toch nog altijd jouw strategie uitvoeren om een extra gesteltak uit de gesteltak van het bovenste oog te selecteren?

Geplaatst:

Klopt inderdaad. Dat kan ja. En ook weer andersom. Druiven zijn vrij makkelijk 'om' te snoeien; te veranderen in snoeiwijze / snoei - lei vorm.

Geplaatst:

Nee hoor, misschien of waarschijnlijk niet, zeker niet als je voor jou bevredigende resultaten er mee bereikt.

Een of meer gesteltak(ken) hebben en dan de uitlopers op 2 ogen terugsnoeien hoeft helemaal niet verkeerd te zijn. Komt waarschijnlijk neer op een versimpelde 'Cordonsnoei' : niks mis mee.

De bovenstaande discussie is meer bedoeld voor diegene die ánders wenst te snoeien; het laatste voorbeeld dus Guyot-snoei / lei vorm.

Waaróm die wens ? Het waaróm van snoeien en leiden überhaubt, heeft met teeltwijze te maken en teeltwijze heeft gevolgen in de resultaten ( optimaliseren van óf de kwantiteit óf de kwaliteit, of beiden )

Geplaatst:

Het dikste hout behouden.

Op zich is het hebben van hout met korte afstanden tussen de knopen wel fijn om te hebben, maar dat gaat dan toch vooral op bij gesteltakken. Dit wordt de stam.

Geplaatst:

Zou ik in 2018 de blauwe tak voor 1 jaar als gesteltak kunnen aanbinden met een paar horizontale knoppen om al wat druiventrossen te kunnen oogsten?

Eind 2018 zal ik deze tak dan geheel weg snoeien tot op de enting.

De dikke gele tak kan dan in 2019 voorzien in de Guyot gesteltakken.

Geplaatst:

Ja, dat kan. Of iets preciezer gezegd: ja, dat gaat vanzelf gebeuren. De vraag is alleen of je dat wil. Stokken die er nu 1 jaar staan al druiven laten geven. Beter voor de stok is het, nu te investeren in de vegetatieve groei en de opbouw van het geheel. Misschien kun je, als je je nieuwsgierigheid niet kunt bedwingen ( begrijpelijk hoor ) kiezen voor 1 trosje per soort ?

Je kan overigens niet verwachten dat de druif zélf al de smaak zal geven, welke het soortje in potentie in zich heeft, dat komt echt pas met de jaren.

Geplaatst:

Ik heb ze gesnoeid. De zijtakken heb ik een stompje laten houden zodat de stam niet indroogt. De snoeiwond heb ik behandelt met snoeiwondmiddel.

Echter lees ik ook op internet dat je deze zijscheuten direct op de stam moet snoeien waarbij je zelfs de slapende ogen weg neemt. Dit omdat anders toch weer ongewenste scheuten gaan uitlopen.

Wat is verstandig?

52A43652-C3E7-46D6-808C-AF752B1C990A25041515245263.jpeg40DC58A2-038F-465D-B3BC-DDF5E95467D646711515245265.jpeg

Geplaatst:

Nú stompjes laten staan heeft het voordeel dat een komende vorstperiode minder / geen vat heeft op de te behouden delen van de struik. Zelf snoei ik ook met behoorlijk lange stompen. Soms loop ik dat in het voorjaar nog eens langs om de stompen netjes weg te halen.

Natuurlijk heb je ( dikke ) kans op uitlopen slapende knoppen, maar dat heb je tóch wel: hoe kort wil je anders snoeien ? Uitlopende slapende, ongewenste knoppen breek of wrijf ik ook in het voorjaar weg.

Insmeren wondmiddel raad ik je voor de toekomst af. Nu geen drama, maar het eventuele bloeden voorkom je er niet mee. Drogen aan de lucht is echt beter.

Wondmiddel zou dan bv bij grotere snoeiwonden voor Prunus in de winterperiode een middel kunnen zijn tegen loodglans infecties bv, al zijn de meningen ook daarover nogal verdeeld. Onderzoek heeft wel uitgewezen dat voor vrijwel alle snoeiwonden geldt : gewoon aan de lucht laten drogen is beter. Ondanks wat de middeltjes-verkopers je willen doen kopen. Elders op het forum is er wel wat over te vinden. Heb het onderzoek zo niet paraat.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik heb zonet mijn druiven gesnoeid, wintersnoei. Eerder kwam het er niet van, en de afgelopen twee weken waren wel erg frisjes

2018030514114067171520257097.jpg

Dit snoeihout heb ik over (nog veel meer, maar dit zijn de mooie stukjes). Nu alleen Rondo, morgenochtend de Pinotin en de Cabernet cortis.

Nu al oppotten, of beter eerst nog een paar weken bewaren in de groentela? Of een paar weken in een emmer water?

Geplaatst:

Zelf pot ik ze gelijk op ja, niet laten uitdrogen vooral. Wegzetten ergens luw in de schaduw na oppotten.

Zo in de groentela gelegd, drogen ze uit. Dan onder iets vochtig zand.

In een emmer water kan wel ff, tot morgen ofzo, maar het zijn geen waterplanten he.

( denk eigenlijk dat er vast wel een druiven-stekken- topic ergens is. Nu mobiel, zelf ff kijken )

Geplaatst:

Zo gezegd (door jou), zo gedaan.

Alleen de Pinotin staat nog even in het water. Die gaat zowiezo weg, als er geen MTFD belangstelling voor is.

2018030614225883911520347595.jpg

Goede tip (heb je ooit eerder gegeven) trouwens, om het stekhout direct aan de onderkant haaks, en boven schuin te snoeien. Lekker makkelijk om later te zien wat boven en onder is.

O ja: hoewel sappig groen binnenin, ze bloedden nog niet.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...