Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Aangetaste uien in het compost vat

Featured Replies

Geplaatst:

Mogen aangetaste uien door maden van de uien vlieg in het compost vat niet op de compost hoop

Geplaatst:

persoonlijk zou ik aangetaste/zieke groentes niet in mijn compost willen hebben.

Geplaatst:

De maden zullen nog doorgroeien en uitgroeien tot nieuwe vliegen die waarschijnlijk ook weer voor nakomelingen zullen zorgen. Liefst dus afvoeren (bijvoorbeeld mee naar huis in de groene container).

Geplaatst:

of je laat ze even op de tegels liggen, lok je weer maden-eters

Geplaatst:
  • Auteur

Wie zijn die maden eters dan ?

Geplaatst:

Veel vogels vinden ze lekker.

Geplaatst:

Er zijn weinig plagen, ziektes en aantastingen die zich via de compost in stand houden of verspreiden.

De enige dat ik niet in compost zou verwerken is witrot, een steeds meer voorkomende schimmelaantasting in alliums, die je alleen kunt onderdrukken door de grond minstens een seizoen, beter 2 seizoenen, allium-vrij te houden. Die schimmel kun je dus via compost laten overleven in je tuin en die heeft (nog) geen duidelijke opruimers die evenwichten herstellen.

Voor de rest: geen zorgen!

@ Loes: Hoewel ik je zorg begrijp, is ziektevrij compostmateriaal onmogelijk. Het is eigen aan een moestuin dat planten op een gegeven moment aangetast en geveld worden door allerlei belagers, schimmels e.d. Het afsterven of lelijk worden van je planten, bijvoorbeeld aan het einde van het seizoen, betekent gewoon dat de natuur het overneemt en opruimings-microben actief worden. Precies dat soort dingen gebeurt ook in je compost. Schimmels, bacterien en andere opruimers breken het plantaardige spul af tot basisbestanddelen van alle groei, die weer opnieuw ter beschikking kunnen komen en nieuwe groei en nieuwe ontwikkeling mogelijk maken. Dat is dus "gezond"!

Juist een enorme variatie van leven, via je composthoop ook in je bodem, draagt bij aan gezondheid van je tuin. Plagen en ziekten krijgen veel minder kansen om de overhand te krijgen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ik heb vorige week AL (!) mijn sjalotten en uien afgevoerd wegens de uienvlieg. Geen enkele over gehouden, behalve dan die paar stuks die ik in de kas had geplant.

Geplaatst:

tsja, wortel erbij zaaien, kamille erbij zaaien of voor de zekerheid insecten dicht gaas erover

Geplaatst:

Dat zal dan een lesje zijn, te onthouden voor volgend jaar. Het is in ieder geval het eerste jaar dat ik de uivliegplaag heb.

Geplaatst:

[list=]

tsja, wortel erbij zaaien, kamille erbij zaaien of voor de zekerheid insecten dicht gaas erover

Ik heb twee veldjes: anderhalve vierkante meter met st.jansuitjes, en een echt groentebed met ui. Bij de St.jans uien heb ik hier en daar wormstekige uienplantjes verwijderd (geel, snotterig en met worm), maar bij het grote bed heb ik nog niks gezien. In het grote bed staat ook kamille.

Bij de kleine uien was ook wortel gezaaid. Nou was die om te beginnen niet goed opgekomen, er staan maar een paar succesvolle wortels te groeien, maar het zou toch zowiezo iets van effect moeten hebben. Volgens mij is kamille toch de rondewinnaar. Voorgaande jaren ook nooit last van uienvlieg gehad daardoor.

Geplaatst:

Kan je dan kamillezaad gewoon kopen? Voor mij is kamille onkruid dat ik verwijder.

Geplaatst:

Volgens mij moet jij dan niet trekken, maar verpoten. Die plantjes koesteren en bij de uien zetten. Ik heb trouwens kamillethee (gedroogde bloemen) genomen en die wat uitgewaaierd over potgrond, en verhipt: plantjes! Kennelijk dus ook wat zaad ertussen.

Geplaatst:

Zo zie je maar dat alles in de natuur eigenlijk zijn nut heeft en als ik er teveel van heb, kan ik nog thee zetten of ze in het badwater kieperen.

Geplaatst:

je hebt meer soorten kamille, valse (buiten in de echte wereld) en echte voor de thee

die laatste zaait geweldig uit dus als je 1 plant laat staan heb je volgend jaar veel kiemplantjes om te verplanten of weg te geven; wel op tijd steken want je vindt de kiemplantjes tot nu ongeveer

Geplaatst:

En het is de echte die ik nodig heb om de vlieg te verjagen? Hoeveel planten moet ik dan zetten? Gewoonlijk plant ik een lot uien en sjalot van 3 op 2 m.

Geplaatst:

tsja het gaat om de geur denk ik, hier een rijtje ui en een rijtje kamille, een plant of 3, rijtje ui etc.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.