Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Sperziebonen en bruine bonen laten kiemen

Bearco86

Recommended Posts

Nu m'n volkstuin voor een deel gespit is wil ik hier sperziebonen en bruine bonen op planten. Nu heb ik al eens wat van deze planten gezaaid en geplant (stuk of 8) voor in de achtertuin en dat ging prima, maar het gaat nu om 100 bonen plantjes.

Ik ben dus met deze 100 bonen op dezelfde manier begonnen als ik gewend was (voorkiemen op vochtig keukenpapier en daarna in een potje). Helaas wil dit niet bepaald lukken, veel bonen zijn gaan schimmelen en de bonen die ik gekiemd in een potje stopte zijn verschrompeld. De bonen kiemen voor onder het dakraam op een statafel, daar staan ook de opgekomen plantjes (helaas veel te weinig).

Ik weet dat hier al topics over zijn, maar er moet toch een goeie manier zijn om deze krengen (dat zijn het ondertussen wel) te telen. Wat zijn jullie ervaringen?

Ik leg ze altijd in een plastic bakje op een laag tissues en onder een laag tissues, goed vochtig houden en lekker warm. Meestal kiemt 100 % . dan gaan ze in de bakje met aarde, dicht op elkaar en na een paar dagen staan ze boven de grond. Als ze 15 cm hoog zijn gaan ze de tuin in.

Bij mij ging het laatst ook een keer mis, ik had grauw wc-papier gebruikt om ze onder te laten kiemen en raar genoeg gingen ze allemaal schimmelen. Het lijkt dus wel belangrijk wat voor papier je neemt voor dat stadium.