Jane Doe Geplaatst: 15 juni 2014 Geplaatst: 15 juni 2014 Heeft er iemand ervaring met een hand zaaimachine? Weet iemand waar die te koop zijn? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 16 juni 2014 Geplaatst: 16 juni 2014 Ja, wij. Die van ons komt bij de heer Vreeken vandaan In de moestuin gebruik ik hem niet, wel voor de lange rijen met voederbieten en voedermaïs die we zaaien. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Loraine Geplaatst: 16 juni 2014 Geplaatst: 16 juni 2014 Kijk ook maar even op Google HZ 423 thilot Quote Groetjes Loraine "Wat niet kan, moet nog gebeuren."
Jane Doe Geplaatst: 16 juni 2014 Auteur Geplaatst: 16 juni 2014 Zal zodra de tijd het toe laat, een kijkje nemen.Jorieke hoe is jullie ervaring? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 16 juni 2014 Geplaatst: 16 juni 2014 Goed hoor. Het is soms even passen en meten om de juiste zaaischijf voor het juiste zaadje te gebruiken. Vooral dat bietenzaad is (in niet-gepilleerde vorm) lastig passen. Het ene zaadje is klein, dus daar passen er dan bijv. 2 van door het gaatje waar een groter zaadje net doorheen past. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Heleen1963 Geplaatst: 16 juni 2014 Geplaatst: 16 juni 2014 Er bestaat een Oude trekker en Motorenvereniging , voor liefhebbers van oude landbouwmachines, misschien kun je daar je licht opsteken . De leden zijn over het hele land verspreid,dus woont er misschien wel iemand in jouw buurt die er wel een wil uitlenen (of voor je wil doen) Quote
Jane Doe Geplaatst: 16 juni 2014 Auteur Geplaatst: 16 juni 2014 Dat is ook een idee Heleen, maar hier in de buurt weet niemand zoiets. Maar ik ga verder informeren, wie weet in andere richting zoeken.Jorieke krijg je wel mooie rechte rijen en scheeld het in werk, voor grote oppervlakte te groot voor met de hand maar te klein voor een tractor? Quote
Sakura Geplaatst: 16 juni 2014 Geplaatst: 16 juni 2014 Ik weet niet of je exact hetzelfde wil als op de foto of kan dit misschien een alternatief voor je zijn? http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=3305 Quote Mijn moestuinseizoen
Jane Doe Geplaatst: 16 juni 2014 Auteur Geplaatst: 16 juni 2014 Sakura, zoiets hebik van wolf. Zoek toch wel zoiets zoals op de foto. Voor te grote stukken met dehand, maar te klein voor tractor. Quote
Jane Doe Geplaatst: 4 november 2016 Auteur Geplaatst: 4 november 2016 Ben stout geweest, voormezelf wat goed gedaan en mezelf cadeautje gegeven.Complete set Hoss Tools zaaimachine, duw gereedschap alles er op en er aan.Volgend jaar volop benutten, testen en dan zullen we zien.Ook een antieke zaaimachine op de kop getikt, een Duitse die weer thuis is. Maar die mist wat onderdelen en moet eerst opgeknapt worden. Quote
Jane Doe Geplaatst: 12 november 2016 Auteur Geplaatst: 12 november 2016 Gebruikt niemand meer een handzaaimachine en duwschoffel etc meer? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 13 november 2016 Geplaatst: 13 november 2016 Nee, komend jaar, of het jaar daarop weer. Zodra we minder varkens en weer meer ruimte hebben voor het verbouwen van wat landbouwzaken. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jane Doe Geplaatst: 15 november 2016 Auteur Geplaatst: 15 november 2016 Jorieke als jullie minder varkens hebben, komt er zoveel grond vrij. Neem alleen al een zo een varkensweide, hoeveel vierkante meters zijn dat al wel niet?In een moestuin zullen dit soort gereedschappen lastig mee te werker zijn, maar stukken lijkt het me ideaal.Niet zo zeer tijbesprarend of minder zwaar, maar zo precies en werkend.Ben zo benieuwd, hoe is jullie ervaring zo? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 15 november 2016 Geplaatst: 15 november 2016 De kleine varkensweides zijn 500 m2, de grotere zijn 2200 m2. Daar hebben we met die zaaimachine eerdere jaren al voedermaïs, voederbieten, en koolzaad gezaaid. Dat ging op zich mooi hoor. Af en toe loopt hij wat vast op een polletje wortels van onkruid ofzo, als het zaaibed niet 100% los is. En van onregelmatige zaden als bietenzaad kan je beter de gepilleerde variant kopen, anders heeft de zaaimachine het er ook wat moeilijk mee. De moestuin doe ik gewoon met de hand, kleine rijtjes voor 2 personen dus geen moeite... Ik heb hier wel eens wat foto's gepost: in-het-groot-f52.html En dan vooral hier: raapzaad-en-koolzaad-voor-olie-t5035.html Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jane Doe Geplaatst: 16 november 2016 Auteur Geplaatst: 16 november 2016 Poe wat een stukken, hoeveel rijen kun je daar wel niet zaaien?Ga zo de links bekijken, denk dat ik ze al gezien heb.Heb je nog tips voor een beginneling zoals ik ben. Quote
Nielsmeboer Geplaatst: 7 januari 2022 Geplaatst: 7 januari 2022 Ik ben opzoek naar iets waarmee ik makkelijk en snel rijtjes kan zaaien op de juiste afstand. Vooral met wortels/uien/sla/stamboontjes etc. Wil ik liever gelijk op de juiste afsta d zaaien ipv later weer uitdunnen. Nu kwam ik de zaaischijf van wolf garten tegen maar vraag me af of dit geschikt is. Rijen zijn niet erg lang maar wel veel naast elkaar. Iemand tips/ervaringen? Quote
Nielsmeboer Geplaatst: 7 januari 2022 Geplaatst: 7 januari 2022 Op 4-11-2016 om 09:12, Jane Doe zei: Complete set Hoss Tools zaaimachine, duw gereedschap alles er op en er aan. Inmiddels zijn we heel wat tijd verder... Hoe bevalt de set je van hoss tools? Quote
Jane Doe Geplaatst: 8 januari 2022 Auteur Geplaatst: 8 januari 2022 (aangepast) Nielsmeboer (doet me ergens aan zuid Afrikaans denken 😉), omdat de anderen niet per pb mee kunnen lezen schrijf ik ook maar even in dit topic. Al is dit een oud topic, heeft Jorieke met name al enige info en ervaring gedeeld. En heeft de meeste ervaring en weten, over het zaaien van grotere vlaktes met een handzaaimachine. Als we het lief en gericht vragen, zal die vast wel willen reageren en helpen. De set van hoss bevalt super, was een beleving die te importeren. Was sneller vanuit USA in Duitsland, dan in Duitsland bij ons thuis. Is letterlijk heel Duitland doo geweest, steeds onderweg en weer terug naar depo. Na telefonisch contact, kwam die goed aan. Het verhaal is langer dan deze samenvatting 🙄. Het is een monster van een zaaimachine, zoals achter een tractor maar dan voor met de hand zaaien. Alles wat men met de schijven kan zaaien, wordt precies gezaaid. Mits de factoren kloppen, de juiste machine voor de juiste grond en oppervlakte, de juiste schijf, juiste zaad en juiste manier etc. Thilot die Loraine schreef, is ook een keuze (ook daar zijn we toevallig tegenaan gelopen en werken we mee) Frankrijk heeft ook (rood en blauwe lijn) en China (gele lijn) zo zijn er vast meer te vinden. Duitsland is de grondlegger voor de USA lijnen 🙃. De vraag is voor ieder of de kosten het waard zijn. Of de grond groot genoeg met zo een zaaimachine te kunnen werken, of die zich terug zal verdienen. Zo zijn er meer dingen die men zich kan bedenken. Wat wil je precies, welke oppervlakte en grond wil je zaaien? Geef ons en jezelf eens een duidelijker beeld, wie weet kunnen we zo helpen met jouw beslissing of je een zaaimachine wil kopen en zo ja welke. Een (oude) van marktplaats en co is ook een mogelijkheid. Edit De hoss en thilot verschillen al van elkaar, zodat we verschillende soorten grond kunnen zaaien al zitten we op zandgrond. Hoss is een set die meer dan alleen zaaien kan, ook de grond bewerken en klaarmaken voor zaaien. De thilot kan alleen zaaien, zoals de andere ser van hoss met zo een zaaier. 8 januari 2022 aangepast door Jane Doe Quote
Jorieke123 Geplaatst: 8 januari 2022 Geplaatst: 8 januari 2022 Wij hebben alleen ervaring met een wat grotere zaai 'machine', niet met zo'n zaaischijf voor kortere rijen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nielsmeboer Geplaatst: 8 januari 2022 Geplaatst: 8 januari 2022 We zitten hier op zandgrond. In de vaste moestuin zijn de bedden niet erg groot 2mx1.10m. De paddock van de paarden die we in de zomer gebruiken zijn echter wel groter en zijn zo 125 m2 We zaaien op de paddock voeder bieten en rode bieten maar ook suikermais. Op de kleinere stukken in de moestuin hebben we uien/pastinaak/wortels/prei/sla/andijvie/boerenkool Ik heb zitten kijken naar een thilot zaaimachine maar die is voor de moestuin te groot en de paddock prima. Echter wil ik iets wat ik voor beide kan gebruiken. Nu kwam ik een zaaischijf van wolf garten tegen en de super seeder. https://www.vreeken.nl/809545-zaairollertje-super-seeder Het prijs verschil met een thilot is behoorlijk groot maar ik kan maar weinig gebruikers ervaringen vinden. Ik ben een beetje bang voor goedkoop is duurkoop... Of kan ik met een thilot ook prima op de kleine bedden uit de voeten? Quote
Jane Doe Geplaatst: 8 januari 2022 Auteur Geplaatst: 8 januari 2022 (aangepast) 5 hours ago, Jorieke123 said: Wij hebben alleen ervaring met een wat grotere zaai 'machine', niet met zo'n zaaischijf voor kortere rijen. Bedoel je achter tractor Jorieke? De handzaaimachine zijn hetzelfde als Tractor, maar dan als handzaaimachine. Nielsmeboer voor de moestuin zal dat niet lonen en werken, voor alleen de paddock is het de vrag of het jullie waard is. Er is ook een "metale" zaaier, die een pasr rijen zaait, doen hun ding allleen niet zo precies als een dibbel. Waarom probeer je niet eerst een wolf, meen dat welkoop in het jaar wolf voor de helft heeft. Is dan even wachten maar loont zich, zo heb ik wolf gereedschap gekocht. Een ander merk en winkel kan ook, even zoeken en in de gaten houden. Thilot zal zich niet zo snel lonen en terug verdienen met een paddock. Jorieke is een andere liga met de varkensweide. Voor ons ook een ander verhaal met ha tuin en dan paar ha akker. Mochten we ha nog in de toekomst bij een gebruik nemen, wordt dat met tractor. Alleen de market garden met de hand planten en met handzaaimachin zaaien. Er is ook zo een pottingmachine, maar dat zal voor ons ook niet lonen. Het is maar net wat men wil en kan, voor ieder wat. Edit Denk dat marktplaats of zo en optie is, omgeving Brabant is vast wat te vinden. Van die oude zaaimachines die als sier te koop zijn, kijken of die compleet zijn en nog werken, schoonmaken opknappen en zaaien. Die werken niet anders dan de moderne werking is hetzelde kwa dibbel. 8 januari 2022 aangepast door Jane Doe Quote
Nielsmeboer Geplaatst: 8 januari 2022 Geplaatst: 8 januari 2022 @Jane Doe heb jij ervaring met de wolf garten zaairol? Ik wil vooral tijd besparen en het toch netjes voor elkaar hebben is het idee. Quote
Jane Doe Geplaatst: 8 januari 2022 Auteur Geplaatst: 8 januari 2022 Ja die is niet zo goed bevallen, maar dat kan er aan liggen dat er toch vocht in het spel was. Kleine ronde zaden gaan wel, grote ovale niet. Maar kijk eens naar de "metalen" 4 a 6 rijen, is volgens mij in Duitsland te koop Nederland en België weet ik zo niet Frankrijk ook naar mijn weten. Kan morgen eens kijken of ik een link voor je kan vinden, misschien is dat wat voor je. Quote
Nielsmeboer Geplaatst: 9 januari 2022 Geplaatst: 9 januari 2022 Dan valt de wolf zaairol af. Deze review kwam ik ook nog tegen. Kost gemiddeld 30 euro en word positief beoordeeld wat ik kan vinden. Mocht je een link kunnen vinden graag Quote
Jane Doe Geplaatst: 9 januari 2022 Auteur Geplaatst: 9 januari 2022 (aangepast) Dit is een link die ik zo snel kan vinden als voorbeeld, Duitsland/Zweden/Frankrijk/Engeland en meer landen verkopen deze aan een nieuwe hype van ouderwetse landbouw tuinieren market garden. In de tunnels worden deze dan gebruikt, voor buiten de (Duitse) USA, Franse en Chinese merken. https://www.activevista.com.au/product/single-row-pinpoint-seeder/ https://www.activevista.com.au/product/six-row-seeder/ Edit https://www.activevista.com.au/product/six-row-seeder/ Het is niet de bedoeling reclame te plaatsen laat staan spam, dus mochtn anderen zo snel links vinden graag even plaatsen. Maar als je even op het internet zoekt, kun je vast wel wat vinden. Maar om eerlijk te zijn, zou ik als een andere mogelijkheid ook eens voor gebruikt en dan een solide merk zaaier kijken. Die schoonmaken opknappen en werkend maken, de onderdelen zijn nog te krijgen en de schijven kun je ook naar wens maken. De grootte van de gaten en de afstand, zorgt er voor wat op welke afstand gezaaid wordt. Een dibbelmachine laat de zaadjes stuk voor stuk door het juiste gaatje in de schijf op de juist afstand vallen en door de dibbel wat d mechanisme is valt dat zaadje dan op de gewensde afstand in het gleufje die de zaaimachine met het mini "ploegje" heeft gemaakt. Bij een tractor werkt dat alles met hydrolic en aftakas (lucht en mechanisch). Ik ben niet technisch genoeg dit uit te leggen. Maar de handzaaimachine wordt door de ketting/riem zoals een fiets aangedreven zeg maar. 9 januari 2022 aangepast door Jane Doe Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.