Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo, vroeger op de tuin in Nederland heb ik van oudere tuinders geleerd dat als je slaplantjes plant de top er uit moet knijpen. Ook hier in Frankrijk heeft een vriend ons dat gezegd. Nu doen wij dat ook, maar waarom eigenlijk? Krijg je dan mooiere kropjes.....groeit de sla dan minder snel door? Wie het weet mag het zeggen.

tot schrijfs.

Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.

Geplaatst:
Hallo, vroeger op de tuin in Nederland heb ik van oudere tuinders geleerd dat als je slaplantjes plant de top er uit moet knijpen. Ook hier in Frankrijk heeft een vriend ons dat gezegd. Nu doen wij dat ook, maar waarom eigenlijk? Krijg je dan mooiere kropjes.....groeit de sla dan minder snel door? Wie het weet mag het zeggen.

tot schrijfs.

lukt mij niet, de topjes uitknijpen, alleen als er eentje al aan het doorschieten is, maar dan is de smaak al wat minder

Geplaatst:

Bedoel je soms bij het uitpoten van kleine slaplantjes ?

Bij dergelijke slappe-blad-planten, andijvie, sla, snijbiet enzo, ook jonge koolplantjes wel, knip ik de helft van de blaadjes er af. Ik neem de zaailing tussen de vingers en halveer de maat van de plant zeg maar ( het uiteinde van de blaadjes )

Dat scheelt verdamping bij het aanslaan in de volle grond en groeien de plantjes makkelijker door op de dan nog wat mindere wortels.

Bedoel je dat ?

Geplaatst:

Ja, als dát bedoeld wordt ? : vind ik wel slim. Is in ieder geval hoe ik het doe. Heeft met de verhouding verdamping/ wortel- vocht opname te maken vind ik. Ik doe het zeker bij bladgroentes, de zaailingen dan, maar ook bij het maken van stekken, verpoten struiken, whatever.

Kwestie van verhouding blad- wortels.

Geplaatst:

Ja, lastig goed uit te leggen misschien. De blaadjes door de helft ( topdelen , tophelft )

Nee, zeker niet blaadjes er uit trekken.

Geplaatst:

Oké ik snap het nu wel denk ik. Je knipt dus gewoon de helft van een blad eraf.

Dat zou ik nou nooit bedacht hebben, dat het op die manier beschadigen van de plant ervoor zorgt dat hij beter aanslaat. Ik zou juist bang zijn dat virussen of schimmels via de wonden die dat knippen geeft, het blad in kan komen.

Maar kennelijk werkt het dus wel goed.

Hmmm wellicht een experimentje waard...

Geplaatst:

Ja, op zich heb je daar wel gelijk in. Maar aan de andere kant; sla er dergelijken zijn niet echt heel bevattelijk voor vanalles he ? Mischien een simpele schimmel es een keer, maar zulke jonge plantjes zijn zó ontzetten iin de groei, dat ze snel hun wonden sluiten. Buitenteelt dan he ? In kas zet je nu geen sla of zoiets. Dat gaat sowieso fout met schimmels nu. Op hete broeierige dagen zou ik sowieso al niet snel denken aan poten jonge zaailingen denk.

Stekken maken en daarbij halveren blad, is ook meer een voorjaarsklus. Veel minder schimmels dan. En ook dan: koel houden, geen grote warmte. Ook niet te koud. Naja, weet niet eigenlijk, erg een kwestie van aanvoelen ook.

Maar klopt. Schimmels vermijden. Schone schaar is ook een ding.

Geplaatst:

Het halveren van de blaadjes werkt prima. Ik doe dat niet alleen bij sla, maar ook bij andijvie en koolplantjes. En ik gebruik geen schaar, ik draai de bladeren er gewoon met mijn handen af. Nog nooit last gehad van schimmels erna. Die bladeren gaan meestal toch dood na het uitplanten dus volgens mij is de plant blij dat hij vast de helft kwijt is, haha.

Diegene die veel heeft, kan ook veel uitdelen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...