Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Sinds 1,5 jaar wonen wij wat ruimer en hebben een grotere tuin. Daar stonden ook de restanten van een moestuin in. Die heb ik helemaal opgeschoond en deels bemest met schapenmest. Ook plant en zaai ik er het een en ander in. Zelf heb ik er weinig verstand van, dus ik doe vaak maar wat en dat komt de groente niet ten goede. Zo heb ik een paar weken terug knoflooktenen gepoot, maar ik las hier dat dat verre van de juiste planttijd is. Maar zien of daar ooit wat uitkomt.

De moestuin is wat rommelig omdat ik de viooltjes ook erg leuk vond en er weinig structuur in heb. De viooltjes worden straks overgeplant naar een ander deel in de tuin.

Waar ik veel last van heb in de tuin zijn mieren (heel veel!) en luizen. De luizen heb ik met afwasmiddeloplossing onder controle gekregen, maar tegen de mieren weet ik helaas niet wat ik daar redelijk milieuvriendelijk tegen kan doen. Heb dit jaar dan ook gif gestrooid op de vele mierennesten in de gehele tuin. Dat helpt wel wat, maar niet veel. Tot nu toe heb ik verschillende soorten sla, tuinbonen, bloemkool, wortel, peterselie, prei, bieslook en tijm geplant en deels al geoogst. Voor de lol heb ik er een doorgeschoten aardappel en uien in geplant om te zien hoe die groeien. In een ander deel van de tuin staan nog wat trostomaten, frambozen en aalbessen. Twee fruitbomen heb ik ook in de tuin, maar die groeien hier slecht vanwege de hogere luchtvochtigheid.

Als beginneling heb ik veel vragen en hoop hier dan ook veel op te steken.

moestuin95761404296636.jpg

De moestuin wordt volgend jaar doorgetrokken, zodat deze de hele hoek van de tuin beslaat.

Geplaatst:

Welkom op dit forum, Flup!

Er is al een begin en nog veel ruimte voor een prachtige moestuin, zo te zien! Ik zie het helemaal zitten daar!

Mieren kunnen nu misschien lastig zijn op zo een zanderig nieuw stukje. Maar ik zou me er niet heel veel zorgen over maken. Als je tuin zich ontwikkelt en er wordt van alles verbouwd, dan verdwijnen die vanzelf na een aantal jaren wel. Bovendien zijn ze misschien wel vervelend, maar niet echt schadelijk voor je gewassen. Het is nu nog een beetje een wat zanderige "woestijn" waar ze zich blijkbaar goed thuis voelen. Maar als de grond wordt bewerkt en er komt geleidelijk meer organisch materiaal in, de kaalte wordt bedekt en begroeid met planten, dan ontstaat er een andere biotoop of leefomgeving en krijg je een veel gevarieerder bodemleven en zullen de (meeste) mieren naar plekken vertrekken waar ze het dan aangenamer vinden.

Je schrijft dat er een hoge luchtvochtigheid is waar jij woont. Maakt me nieuwsgierig waardoor dat komt? (Waar woon je ongeveer in Duitsland en wat voor een klimaat is het daar?)

En verder is moestuinieren voor iedereen een kwestie van leren en bijleren door het te doen. Experimenteren is leuk! Soms valt dat tegen en soms ook erg mee. Een goede plant- en zaaitijd voor elk gewas verhoogt je kans op succes aanzienlijk....dat heb je al gemerkt. Een tweede tip die ik je graag mee wil geven is: begin meteen met een composthoop of compostvat voor je tuinafval en schapenmest en misschien andere geschikte spullen waarmee je compost kunt maken. Dat is de beste lange termijn-investering die je voor je tuin kunt doen in mijn ogen. Zeker als je een beetje milieubewust en ekologisch wilt tuinieren.

Ik wens je veel Flup-succes!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Dank voor de tips weknow.

De grond ziet er inderdaad zanderig uit, dat is hier de normale aardekleur. Het is erg droog nu (ik giet alleen 's avonds om de planten niet te laten verbranden door de zon). Goed om te weten dat de mieren verdwijnen als de grond wat gecultiveerder wordt, dat geeft hoop! Ik had ook gelezen dat mieren en luizen niet van lavendel houden, daarom heb ik lavendel in de moestuin gezaaid.

Een composthoop heb ik ook, maar dat duurt nog even voordat dat mooie compost op gaat leveren.

Er is nog veel werk te doen, maar dat is leuk. Zelfgekweekte groente eten is toch het lekkerst.

Ik woon in het bos- en heuvelachtige zuidwest Duitsland in een klein dal met een beek. Daardoor koelt het zelfs op hele warme dagen 's avonds goed af. Van de buurvrouw krijg ik ook veel plantjes en tips voor de moestuin, ook hele bijzondere waar ik nog nooit van heb gehoord. Alleen ben ik daar niet de enige liefhebber van, ook de naaktslakken houden van de bijzondere groentesoorten. Daar weet ik nog geen milieuvriendelijke oplossing voor. Maar al doende leert men.

Geplaatst:

Dank voor jullie hartelijke welkom.

Ik ga gelijk even kijken of ik mijn vragen al besproken zijn hier (ongetwijfeld wel), want na het oogsten van een deel van mijn wortels ben ik benieuwd of ik daar zaadjes van kan kweken door een paar wortels te laten staan.

Geplaatst:

Welkom ! Aan slakken-gebabbel in tal van topics over slakken hier geen gebrek.

Tuurlijk kom je heel veel dingen tegen in het tuinieren waar je je dan bij afvraagt; wat moet ik hier nou mee. Vrijwel álles is hier al eens besproken ( rechtsboven: zoekfunctie ) en tips en tricks te vinden.

Veel succes !

Geplaatst:

Dank je Balto, het is hier zeker mooi. En dat is ook de reden van ons vertrek uit Nederland geweest, de mooie natuur, rust en ruimte.

@ all

Bedankt voor het hartelijke welkom.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...