Jump to content

Blauwe bessen: ozark blue, sunshine blue en hortblue petite

Caatjeh

Recommended Posts

Heeft iemand ervaring met de onderstaande blauwe bessen?

Ozark blue:zou eind augustus zijn oogst geven en goede bessen geven, maar vind er niet veel over terug op het web. Wel positieve ervaringen in de USA, maar weinig over het klimaat hier in Nl.

Sunshine blue: hoeveel vorst kan deze bes verdragen? Ik heb begrepen dat vorst de oogst kan doen verminderen. Kan je dit voorkomen door de struik bijvoorbeeld winterbescherming te geven? En is eventuele voorjaarsvorst bij deze plant meer problematisch dan bij andere soorten. Is bijvoorbeeld -1 graad vorst dan al wen probleem of moet het dan veel harder vriezen?

Hortblue petite: bloeit twee keer, eerste keer juli, tweede keer sept, okt. Hoe hoog is de opbrengst met name in het najaar? Daarbij lees ik de ene keer dat hij 50 cm hoog wordt, elders weer 150 cm.

Ik zoek voornamelijk een bes die laat zijn oogst geeft. Heb twee kleine kinderen, dus we zullen voornamelijk nog op vakantie gaan in de zomervakanties...jammer als je dan de oogst mist.

Sunshine Blue staat bij mij al drie jaar in de tuin, en heeft de twee verselijk koude winters overleefd (tot -20°C). De plant staat wel beschut opgesteld (afgeschermd van de wind) en krijgt wanneer het zou koud is nog een doek rondom gewikkeld..

Wanneer het zo flink vriest, heb je helemaal of bijna geen oogst. Dit jaar heeft het hier nog vrij laat -3°C gevroren, daar heeft de plant geen last van, ik heb dit jaar een overdaad aan fruit (en zelf vind ik het een zéér lekkere bes)

Ik ken heel wat andere mensen die deze plant hebben gekocht, daar is hij overal doodgevroren

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

En hoe staat het dan met andere blauwe bessen? Verliezen zij ook hun oogst als het zo hard gevroren heeft, of is dit echt een 'probleem' bij Sunshine blue? Ik woon in het westen, kleine beschutte stadstuin. Meer dan -13 heeft het hier nooit gevroren. Enig idee tot welke graad vorst hij vorstbestendig is?

'Sunshine Blue' is een leuk ras aangezien hij groenblijvend is, maar verder is het in alles een middenmoter. Hij zal in het Nederlandse klimaat niet snel dood gaan aan de vorst, maar heeft wel sneller last van vorstschade (dode takken etc.) Het is een ras wat ik hier goed verkoop in het voorjaar, aangezien hij er al aantrekkelijk uit ziet als de rest van de planten nog 'zielig en kaal' zijn.

'Hortblue Petite' heb ik hier nog niet zo lang in het assortiment (pas één jaar), en het is een leuk ras om twee redenen: het feit dat hij tweemaal draagt, en het feit dat hij klein blijft. Er zijn meerdere rassen uit de hortblue serie, dus vandaar misschien de verwarring over de hoogte, maar als je hier in de winkel kijkt kun je eigenlijk direct zien dat hij kleiner blijft dan de anderen. Alle planten hier zijn even oud, en rassen zoals 'Ama' zijn al ruim een halve meter (als het niet meer is), terwijl hortblue petite misschien 25cm is.

Als je het leuk vind kan ik een foto van beide plaatsen?

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Frank,

De meeste mensen die hier de verschillende blauwbessen proeven vinden Sunshine Blue de lekkerste blauwbes (en ik heb wel enkele rassen staan). De opbrengst is niet écht groot, maar de smaak maakt dat allemaal meer dan goed volgens mij. Het is de blauwe bes die het dichtst bij een bosbes staat volgens mij

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

@sugar, smaken verschillen, ik hou me vooral aan wat 'in de handel' gezien wordt als de bestsmakende rassen, maar dat zegt helemaal niets over wat iemand persoonlijk het lekkerste vind natuurlijk; dat kun je alleen zelf proeven.

Op deze foto de vruchtgrootte van sunshine blue (onder) en chandler (boven). Ik denk het ras met de kleinste bes in vergelijking met het ras met de grootste bes.

IMG955178551405277052.JPG

Hier op volgorde van links naar rechts: Northsky, Hortblue Petite, Goldtraube, Heerma. (sorry, Sunshine Blue vergeten)

IMG955236431405277060.JPG

De planten zijn niet volgroeid, maar dit geeft wel een goed beeld van hoe ze onderling verschillen.

@Caatjeh, wij zijn zeker ook open in de zomervakantie. Ik ben zelf bijna niet aanwezig, maar mijn broer en vader kunnen je prima van advies voorzien en je wat planten laten zien. Voel je vooral niet schuldig als je puur ter oriëntatie en voor een kopje koffie langskomt, daar hebben wij zo in de zomer alle tijd voor (en vooral doordeweeks ).

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

@frank: dank voor het plaatsen van de foto's! dan kom ik zeker langs, ik neem aan dat ik eventueel meegenomen planten al wel in juli of augustus kan planten in een pot? Ik neem dan ook mijn twee zonen mee ( 4 en 6). Denk dat ze het erg leuk vinden om je bedrijf vol met planten/bomen te zien, en dan hebben we ook weer een mooi uitje voor door de week..

Laatste vraag: hoe weet je welke andere bes je erbij kunt zetten voor betere bestuiving/hogere productie? Moet je dezelfde bes neerzetten? Of 1 met dezelfde bloesemtijd? Even groot? of kan het ook een grote naast een kleine zijn?

• 3 years later...