Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Wanneer buiten druivelaar in toppen ?

citroen

Recommended Posts

powerlite..

(sorry dat ik tussendoor vragen stel, vind je het erg?)

maar je moet toch een 'hoofdtak' naar bovenwerken en vanaf daar 3 zijscheuten creëren om te leiden?

ik snap dit even niet

als je onderin 3 scheuten krijgt (heb er namelijk 2 weggeknipt en nu 1 naar boven geleid) dan krijg je toch veel te veel 'wirwar' onderin?

Ik dacht dat je eerst tot bovenaan gaat, dan toppen tot de onderste 'regel' en vanaf daar leiden naar de 3 lijnen

zoals bij frans:

sl551049.jpg

sl550901.jpg

moet je toch eerst 1 tak op hoogte brengen... en vanuit daar de zijscheuten laten komen en elke keer wegknippen niet nodig is..

Of ga je eerst de eerste lijn maken en vanuit daar kun ej een keer de tweede lijn krijgen?

Citroen, wil jij hem ook zo?

@Chrones:

Wanneer je net een druivelaar geplant heb (en vooral als dit een jonge stek was) , dan kan de plant fijn en iel zijn.

Als je die in de eerste winter na aanplant terugknipt tot op een paar ogen , dan zal de plant zeer mooie stevige dikkere scheuten maken. Als je 1 of meerdere van die nieuwe scheuten gebruikt voor het gestel is het meteen een pak steviger en groeikrachtige.

Als je inderdaad de vorm wenst als op die foto , dan start je volgend voorjaar met de beste scheut van deze die uitlopen;

Verder is er nog iets waar je rekening mee kunt houden , als je geen "kale" stukken wilt.

Je moet eens goed een 1 jarige scheut van een druif bekijken tijdens de zomer.

Je zult zien dat het eerste deel van de scheut , die gegroeid is in het begin van het seizoen , de ogen dicht bijeen staan(internodieën zijn kort). naarmate je verder gaat , en het warmer werd zal je zien dat die steeds verder uiteen gaan staan.

bvb eerst op de pakweg 5 cm , hoe later en warmer op het seizoen hoe verder tot wel 30cm.

Je begrijpt wel dat hoe dichter ze staan , hoe meer zijtakken je krijgt , hoe meer druiven.

Het is dus geen race "om ter eerst boven" als je een mooie plant wilt.

Hopelijk is het wat duidelijk wat ik bedoel. Tis maar wat tips die ik probeer mee te geven ,

groetjes

ahhh jeetje, ik heb de druif dan altijd verkeer begrepen!

Tof, thanks!

Dus, uit elke oksel (of dit nu 30 of 5cm is) komt een scheut die je vervolgens zou kunnen aanbinden? Dus.... je knipt niet om zijscheuten te krijgen, maar je knipt om takken dik te krijgen?

Mijn takken zijn vrij dun nu inderdaad, ik ga ze dan in de winter knippen.... wel jammer zou het wel al dicht willen zien

Sorry dat ik het topic gekaapt hebt..... is de vraag van citroen nu voldoende beantwoord?

Chrones ik wil hem ook zo , als Frans en ga hem na de bladval op 3 ogen boven de grond terugsnoeien .

Ik heb hem dit jaar in maart geplant en hij is nu 2,50 m hoog . Alle zijtakken heb ik overlaatst op 3cm teruggesnoeid .

Tegelijkertijd heb ik er in maart nog een geplant in een grote pot ,die is ook 2,5 m hoog maar die zou ik als 1 takker in pot willen houden .

Moet die in pot ook teruggesnoeid worden op 3 ogen na zijn bladval ?