Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mulchen in potten, ervaring?


Aanbevolen berichten

Heeft iemand ervaring met het mulchen in potten?

Ik ben erg tevreden over mijn mulch-experimenten in de volle grond. En nu vraag ik me af of het in potten ook niet goed zou werken.

Voordelen die ik zie: minder uitdroging door de beschermende laag, en minder onkruid.

Maar zou in een pot de mulchlaag wel goed afgebroken worden? Ik kan me voorstellen dat het bodemleven in potgrond veel minder/anders is dan in de volle grond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom niet?

 

Alleen heb ik zelf de gewoonte om planten in potten ieder jaar (zeer grote potten om het jaar) van nieuwe grond te voorzien. Zelfs met bij-mesten raakt het wat uitgeput. Is meteen een snoeibeurt voor wortels en gestel.

 

Ik zou kiezen voor een laagje (rijke...dus met mest mee-gecomposteerd) compost als mulchlaag voor de meeste planten. Komt de vruchtbaarheid/groeizaamheid vast ten goede! Ook in een pot is er bodemleven en symbiose tussen plant en bacterien, schimmels en insecten in de bodem via de wortels.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt een beetje aan de planten, maar bij allerand wat meer mediterane dingen / kruiden , stekken enz, mulch ik tegenwoordig eigenlijk altijd met grit / kiezels / grof zand.

 

Natuurlijk biedt de mulch dan geen voedsel oid, maar biedt voor bepaalde planten wel een beter wortelklimaat en kan bv kalk bieden.

An sich is het begrip 'mulchen' breder dan organisch materiaal als afdeklaag he ? Het is een afdeklaag überhaubt. Kan dus ook grit of kiezels zijn.

Voor veel dingen ook beter voor de waterhuishouding. In pot dan.

 

( ik mulch bij bepaalde planten ook graag in de volle grond met stenig materiaal )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf gebruik ik enkel plantaardig materiaal om in de potten te mulchen(of gebruik ik b.v. Vinca als bodembedekker) en dat werk heel goed. Als er hier een pot leeg gaat zit er altijd bodemleven in.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...