Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Passievruchten nogal makkelijk te kweken

Fruitfanaat

Recommended Posts

Voor wie wat plaats heeft in de veranda en er zin in heeft blijkt de kweek van passievruchten goed mee te vallen. Ik had tijdens de voorlaatste winter 4 zaadjes uit een vrucht van de winkel gehaald en ze kwamen allemaal op boven de verwarming mits regelmatig water geven en een maximum licht achter venster. In dat voorjaar dan gewoon in een pot van 30cm gezet in de veranda en ik kreeg mooie klimplanten die snel groeiden. Ondanks het afgelopen winter eens net onder nul was gegaan op de thermometer in de veranda hebben de planten het goed overleefd (bijna geen water geven) en verloren alleen maar wat bladeren (heeft te maken met het lichtgebrek). Begin dit voorjaar een iets grotere pot gebruikt met bemesting en jawel begin juni waren er prachtige bloemen die wel telkens maar 1 dag open bleven. Er hingen snel 7 dikke goene vruchten aan die op een paar dagen al hun dikte hadden maar het afrijpen neemt tijd, nu is de 1e vrucht paars aan het kleuren dus zo'n 2 maanden later. Eens benieuwd als die afvalt hoe de smaak is want geeft steeds een lekkere exotische smaak in sinaasappelsap vind ik. Ik zal nog stekken nemen om dan sneller volgende vruchten te kunnen oogsten misschien volgend jaar al van die nieuwe. Is een leuke ervaring in elk geval want wist totaal niet dat het kon.