Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Slechte conditie fruitbomen


Taita

Aanbevolen berichten

Ik heb een kleine boomgaard met verschillende soorten fruitbomen. Ik merk dat de conditie van de fruitbomen slecht is. Zo heb ik dit jaar geen oogst van golden delicious en laten deze bomen het blad vallen. Ook de cox orange en jonagold zien er slecht uit: weinig bladeren en wat eraan zit is veelal aangetast. Hieronder een voorbeeld.

2014-08-09%2017.09.28.jpg

 

De pruimenbomen zien er ook slecht uit. Weggevreten blad met gaatjes.

2014-08-09%2017.11.06.jpg

De vruchten zijn ook pokdalig

2014-08-09%2017.11.16.jpg

 

Tot slot de peer, ook dun in het blad en grijzige vlekken

2014-08-09%2017.12.16.jpg

 

Ik weet dat de golden delicous en cox orange kwetsbare appelrassen zijn, maar rooien en overnieuw beginnen vind ik zonde. Graag wat hulp bij het vaststellen van de oorzaak en middelen om dit te verbeteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan je helaas niet helpen maar ik ben wel erg benieuwd wat hier uit gaat komen.

 

Ik heb hetzelfde namelijk de blaadjes van de pruimen en appels zien er bij ons ook zo uit vooral de pruimenblaadjes zijn erg aangevreten.

Kersenbomen staan er redelijk bij maar zijn ook aangevreten aan de blaadjes.

Perzik, abrikoos, nectarine staan er wel goed bij.

Perenbomen redelijk waarvan er eentje minder.

 

Onze bomen zijn nog jong en de meeste geven nog geen fruit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp je wens om meer reacties. Terecht ook wel. Maar je vraag is érg algemeen he ?

 

Tal van topics behandelen problemen bij tal van fruitbomen, maar dan afzonderlijk. Dus het blad van de peer is een geheel eigen aantasting en ook een geheel andere dan die van de pruim.

Je geeft niet al te veel informatie. Wél mooie duidelijke foto's, maar is moeilijk op te reageren.

Wil je algemene tips hebben aangaande de verzorging van je bomen gaard ? Of wil je per soortje aanwijzingen wat er wellicht loos is ? Ik zeg vooral 'wellicht' , want heel dramatisch is het niet dacht ik.

 

Hoe oud zijn de boompjes, in wat voor grond staan ze ? Hoe is daar de waterstand ? Ik denk iets van seizoens / jaar-afhankelijke tekenen te zien. Droogte ? Droogte in combinatie met veel wind ?

De mineer-aantastingen zijn óf mineerders en / of mini-kleine rupsjes. Larven van tal van motten die tussen de bladlagen hun kostje nemen.

RobO gaat dan uit van preventief bestrijden. Dat is een optie.

Sowieso kun je de conditie van de bomen proberen te verbeteren. Boomspiegel maken. Vrij van gras. Mooie mulchlaag, die je dan vroeg in het voorjaar weghaalt ( je haalt dan tal van beestjes die zich voor de winter terugtrekken uit de boom in die laag, wég ) en verderop in het voorjaar een verse mulchlaag. Es een keer mesten in het vroege voorjaar. Wellicht kalken ( vooral de pruim ), maar dat ook eerst nadat je gecheckt hebt of dat wel zinvol is.

Vruchtdunning kan nuttig zijn. Dragen van vrucht kan enorm veel energie kosten voor een ( nog jonge) boom.

Wellicht iets van snoei ?

 

We zien geen overzichtsfoto. Geen standplaats, geen totaalbeeld van de boom, voor eventuele snoeitips.

 

Kortom : We zijn genoodzaakt in dat soort vage termen te adviseren, omdat we te weinig aanknopingspunten hebben.

De aantastingen zélf zijn algemeen aanwezig bij veel vruchtbomen, ook bij mij.

Een voorbeeld : mijn kersen hebben er vreselijk bij gestaan in het voorjaar. Ze zijn er nu doorheen gegroeid en zien er goed uit. Maar ik weet dan dat het volgend voorjaar wederom slecht zal zijn. Die diertjes komen terug, en in grotere aantallen waarschijnlijk. Ik kan ingrijpen, ik kan niks doen.

 

In zéér algemene termen: ze zien er wat uitgeput uit ja. Die takken met blaadjes. Aantastingen van larven en rupsjes, misschien wat slakken of windschade. Niet echt dramatisch. Maar de bomen gewoon wat oppeppen en verwennen..

Maar ik geef gelijk toe : is allemaal héél vaag, en heb je zo niet veel aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, er is dus meer informatie nodig. De boomgaard staat ongeveer 8 jaar op deze plaats en bestaat uit (half) hoogstam bomen (handig met maaien). De meeste bomen waren al vrij fors toen ik ze kocht. We zitten hier op veen grond (meter of twee pure turf) waarop een laagje klei van ongeveer 30 cm ligt. De teellaag is vruchtbaar, maar wat daaronder zit niet. Misschien is het dus een mineralen probleem. Bemesting heb ik nog nooit gedaan. De turf houdt goed water vast, grondwater op 40-50cm. lijkt me geen droogte. De bomen staan in het gras dat gemulched wordt. De boomgaard ligt zeer beschut door boomwallen. De bomen staan optimaal op de zon en zijn op flinke afstand van elkaar geplant. Alleen aan de noordkant ligt een weiland. Vruchtdunning dit jaar voor appel/peer niet aan de orde (weinig vrucht). Bij de pruimen doe ik dit wel en dun ik de zwaarste takken uit. Ik snoei de bomen jaarlijks en haal kruisende takken weg en probeer de kroon open te houden.

 

Ik heb de volgende bomen staan:

- 6 maal kriek/zure kers

- 2 maal zoete kers

- 2 maal pruim (reine claude)

- 5 maal appel (cox orange, jonagold, 2 maal golden delicious en een hard rood appeltje ras onbekend)

- 1 handpeer (ras?)

- 1 maal mispel

- 1 maal kweepeer

- 1 maal walnoot

 

Nog even wat overzichtsfoto's:

2014-08-12%2018.58.51.jpg

Links op de voorgrond de mispel die het geweldig doet, rechts een zoete kers die vorig jaar vol zat en dit jaar niets draagt. Beide zijn wat jongere bomen

2014-08-12%2018.59.07.jpg

De kale/scheve boom is de golden delicious die dit jaar nauwelijks blad en helemaal geen vrucht gehad heeft. Ik probeer de vlaamse gaaien uit de Jonagold en peer te houden met vlaggetjes en afzetlint

 

2014-08-12%2018.59.17.jpg

Links een pruim (elk jaar veel oogst, maar de boom ziet er niet uit) en rechts de Cox orange waar ik een strijd tegen boomkanker mee lever.

 

En wat ik niet zelf consumeer gaat naar deze dames

2014-08-12%2018.59.40.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

op je foto's zie ik iig bladvlekkenziekten, schurft en monilia, dus schimmels

nu

ik zou iig de boomspiegel vast groter maken, de steenvruchtbomen open snoeien als het een weekje droog blijft

de bomen nu voorzien van een laag goede compost zodat de gevormde mineralen alvast kunnen uitspoelen naar de wortels, verder linkje

eventueel dure sporenelementen geven

nu lucht in de grond brengen door te prikken met een flinke ijzeren staaf

nu alvast een beurt geven met spuitzwavel en natriumbicarbonaat

al het gevallen blad/vruchten weghalen voordat het vergaat om eventuele schimmelsporen te verwijderen

kankers nu uitsnijden als het nog zin heeft en anders boom maar verwijderen

 

volgend jaar

bij de wintersnoei de bomen open en luchtig snoeien, eventueel wat verjongen

vroeg in het voorjaar kun je spuiten met iets koperhoudends als je er geen bezwaar tegen hebt (is in belgie nog toegestaan in de eko teelt)

bemesten

eventueel spuiten met bladversterking: heermoesthee, smeerwortelgier etc.

later eventuele zieke takken/blad/vruchten verwijderen en afvoeren

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de uitgebreide reactie(s). Hier kan ik mee vooruit. De site naar de link is ook erg informatief. Als ik het zo lees is het een wonder dat ik überhaupt nog fruit heb.

 

Sommige adviezen zijn lastig te realiseren. Ik begrijp de noodzaak van blad wegharken tegen de schimmels, maar er moet ook gemaaid worden en blad valt het hele jaar. Dat betekent elke week harken in redelijk hoog gras

 

T.a.v. de boomspiegel lees ik http://www.fruitpluktuin.nl/fruit/Bescherming/bescherming#Boomspiegel dat een boomspiegel alleen bij jonge bomen gedurende de eerste drie jaar effect heeft omdat de boom daarna voldoende wortels heeft. Het creëren en onderhouden van een boomspiegel is veel werk, ik wil zeker weten dat het veel meerwaarde heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, klopt, alle tips naar mogelijkheden, maar schimmelblad, met name monilia is heel besmettelijk voor het volgend jaar

vandaar de boomspiegeltip: kun je makkelijk schoonhouden en ook tekorten en sporen naar de boom brengen en niet naar het gras; ikzelf heb de boomspiegel net zo groot als de kroon

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Taita: Mooie boomgaard!

 

Ik zie zeer grote schaduwplekken op je foto's. Wat veroorzaakt deze schaduw? Staan er wellicht hoge bomen in de buurt van de boomgaard? Of zijn de foto's bij laagstaande zon gemaakt? Te veel schaduw en beschutting kan tot gevolg hebben dat de belichting en beluchting niet goed is met alle gevolgen van dien.Overigens is schurft dit jaar een groter probleem dan andere jaren door de veelvuldige buien die er gevallen zijn

 

Je hebt te maken met een hoge grondwaterstand. Met name de kersen-, noten- en appelbomen zullen dit niet leuk vinden. De bomen worden hierdoor gevoeliger voor schurft en kankeraantastingen. Cox en Golden Delicious zijn berucht in dit opzicht zoals je zelf ook al aangeeft. Intensieve bespuitingen met schimmelwerende middelen waar deze bomen behoefte aan hebben zijn erg lastig uit te voeren bij hoogstamvormen, en dat is nou precies de reden waarom de Golden Delicious in het verleden nooit op hoogstam gekweekt is.

 

Het valt mij op dat je zoete kers (die er overigens zeer gezond uit ziet) vrij dicht bij de andere bomen staat. Dit zal spoedig problemen gaan geven verwacht ik. Zoete kers groeit erg krachtig en wordt zeer groot op sterke onderstammen.

 

Overigens vind ik de conditie van je boomgaard helemaal zo slecht nog niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

De plantafstanden lijken me ook gewoon onvoldoende. Voor hoogstambomen moet je 8-10 m aanhouden, ik schat dat die afstanden hier 5, maximaal 6 meter zijn. Dat levert nu nog geen problemen op, maar over enkele jaren zeker wel.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Taita: Mooie boomgaard!

 

Ik zie zeer grote schaduwplekken op je foto's. Wat veroorzaakt deze schaduw? Staan er wellicht hoge bomen in de buurt van de boomgaard? Of zijn de foto's bij laagstaande zon gemaakt? Te veel schaduw en beschutting kan tot gevolg hebben dat de belichting en beluchting niet goed is met alle gevolgen van dien.Overigens is schurft dit jaar een groter probleem dan andere jaren door de veelvuldige buien die er gevallen zijn

 

Je hebt te maken met een hoge grondwaterstand. Met name de kersen-, noten- en appelbomen zullen dit niet leuk vinden. De bomen worden hierdoor gevoeliger voor schurft en kankeraantastingen. Cox en Golden Delicious zijn berucht in dit opzicht zoals je zelf ook al aangeeft. Intensieve bespuitingen met schimmelwerende middelen waar deze bomen behoefte aan hebben zijn erg lastig uit te voeren bij hoogstamvormen, en dat is nou precies de reden waarom de Golden Delicious in het verleden nooit op hoogstam gekweekt is.

 

Het valt mij op dat je zoete kers (die er overigens zeer gezond uit ziet) vrij dicht bij de andere bomen staat. Dit zal spoedig problemen gaan geven verwacht ik. Zoete kers groeit erg krachtig en wordt zeer groot op sterke onderstammen.

 

Overigens vind ik de conditie van je boomgaard helemaal zo slecht nog niet

 

De plantafstand is vijf meter in gelijkzijdige driehoeken en dus onvoldoende. Ik heb me bij de aanleg weinig verdiept in de voorwaarden: verkeerde rassen, onvoldoende plantafstand, verkeerde grond. Ik moet er maar het beste van maken. De schaduw op de foto komt doordat de foto's laat op de avond zijn gemaakt. Er staan geen hoge bomen dicht bij de boomgaaard.

 

Ik ben van plan twee bomen te rooien: de kale golden delicious en een grote kersenboom die eigenlijk nog nooit vruchten gedragen heeft. Ik kan deze bomen meer naar achteren plaatsen zodat ze op 6-7 meter afstand komen. Ik wil ze vervangen door een geschikt handappelras dat resistent is tegen ziekten en plagen en een handpeer of pruim (Opal?) die qua oogstseizoen niet overlapt met de huidige. Suggesties zijn welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hoge grondwaterstand werkt schurft en vruchtboomkanker in de hand. Peren en pruimen zijn minder gevoelig voor tijdelijke wateroverlast dan andere fruitsoorten zoals appel en kers.

 

Opal is een uitstekende keuze, maar niet zo geschikt als hoogstam vind ik. De bij Opal noodzakelijke bladluisbestrijding en vruchtdunning zijn namelijk erg lastig uit te voeren bij een hoogstamboom. Ik zou dan eerder kiezen voor een Opal in struikvorm. In hoogstamvorm zijn Dubbele Boerenwitte of Mirabelle de Nancy een mogelijkheid.

 

Appelrassen die niet gevoelig zijn voor zowel schurft als vruchtboomkanker zijn vrij schaars. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Groninger Kroon of Lunterse Pippeling. Dit zijn probleemloze rassen met bewezen geschiktheid voor hoogstam, prima vruchtbaarheid en zonder bestuivingsproblemen of vorstgevoeligheid. De Lunterse Pippeling heeft bovendien als voordeel dat de kroon vrij klein blijft ook in hoogstamvorm.

 

Fijne handperen kweken wordt lastig op zulke natte grond, maar Noord Hollandse Suikerpeer zal zeker lukken. Dit is een robuuste matig smakende zomerpeer.Stoofperen kan natuurlijk ook, deze zijn wat minder veeleisend.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

volgens mij zou een keer bemesten en vooral bekalken al heel veel helpen. Vruchtbomen eisen zeer goede grond, vruchtdragen kost nu eenmaal veel energie. Bladharken lijkt me nogal tijdrovend, bovendien door het maaien zorg je er al voor dat blad snel verteerd en in de grond wordt opgenomen. groet van wim

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...