Jump to content

Ananaskers overwinteren

reina

Recommended Posts

heeft iemand ervaring met het overhouden van ananaskers? Ik heb gelezen dat dat kan, snoeien en vorstvrij neerzetten. Ik wil dat dit jaar proberen met de grote variant zodat ik volgend jaar vroege start heb en hopelijk veel oogst

en wanneer moet ik dan snoeien? Als ik de plant op een koele plaats ga zetten? En hoever snoei ik dan terug. Ik lees varierent van 50 cm overhouden tot een paar cm.

Heb je daarna een goede oogst gehad of viel dat erg tegen?

Wij hebben ze vorig jaar overgehouden in de (niet verwarmde) kas. Terug gesnoeid tot ca 25 cm en in mei naar buiten. grote struiken geworden van bijna 1 m hoog en 80 cm breed met veel takken en veel vruchten.

Ga kijken of ze nog een jaartje mee willen.

Marja

• 6 months later...

2 van de drie planten hebben het overleefd in de vorstvrije kas. Die beginnnen nu al weer uit te lopen.

Ik heb ook nog een paar gezaaid, en daarvan zijn er 4 ontkiemd. En ik heb net de kleine variant gezaaid. beetje vroeg waarschijnlijk maar ik denk de lente tegemoet

• 3 years later...

Mijn eerste jaar met een gekocht plantje heeft zeker 150 vruchten opgebracht. Dus wil ik ze graag laten overwinteren.

VORSTVRIJ is zeer duidelijk door iemand reeds gemeld.

Maar hoeveel en wanneer juist snoeien kreeg nog geen duidelijk antwoord...

Iemand ??

Er wordt ook enkele keren gesproken van 'kleine' of 'grote' ananaskers. De mijne werd 115Cm en noemde als varieteit "coqueret de Perou". Is dat dan een grote of een kleine ?

een tip aan iedereen MAXIMALE zon. Want het 2de platje stond iets meer beschut en het werd niets.WIN20180830213553Pro67761536161893.jpg

Ik heb nu 2 planten van 4 jaar oud van de grote soort. In de herfst graaf ik ze uit en zet ze in een grote pot of emmer, daarbij worden ze teruggesnoeid tot 10 cm. Overwinteren doen ze in een tunnelkas samen met de dalia´s, half ingegraven en goed afgedekt. Dit laatste voorjaar duurde het wel erg lang voor ze weer uitliepen, het was half mei. Overigens viel de opbrengst ieder jaar tegen, per tak altijd weinig bessen.

• 1 month later...

Vraag over Ananaskers, vorig jaar in de kas grote plant geworden met weinig vruchten. Ik las beter de plant buiten te planten, dit jaar vanwege verbouwing tuin, pas eind mei begin juni buiten geplant.

Dit jaar wederom grote plant die maar nieuwe uitlopers blijft geven, zoveel dat ik de helft weg heb moeten halen, de vruchten blijven nihil. Ik heb geen voeding gegeven ik lees graag tips, hoe deze plant te verzorgen (snoeien) dat er meer vruchten aankomen en minder bladeren.

• 2 years later...

Beter planten in pot kweken zoals vijg zodat wordels niet woekeren en dus weinig bladgroei vertoont maar overvloedig veel vruchten voortbrengen. Plant kort terugsnoeien in de herfst of na lichte vorst.Indien kluit niet bevroren is schiet de plant in de lente teruguit en is sneller dan nieuw gekweekte