zaaizee Geplaatst: 20 augustus 2014 Geplaatst: 20 augustus 2014 Ik ben dol op de Surinaamse keuken en nu wil ik graag massala-kip, massala-garnalen, bakkeljauw of zoutvlees wecken maar ik lees nergens dat dit mogelijk is. Wecken ze in Suriname niet? En de Chinezen? Op internet kom ik zoveel standaard (Hollands/Duits) weck-recepten tegen maar een nasi of een Chili con carne wecken moet toch ook mogelijk zijn of zie ik iets over het hoofd? Quote
thea Geplaatst: 20 augustus 2014 Geplaatst: 20 augustus 2014 (aangepast) Ik denk dat het kan.Carolina Verhoeven-Roden/Appelscha.Zij heeft 15/20 jaar geleden de museum in Appelscha op gezet.over vroeger met oude groenten/wecken.Nu is ze bezig in Roden om workschop wecken/roken enz te geven.Als je haar benaderd via haar naam op google,geef ze je wel antwoordt. 20 augustus 2014 aangepast door Gast Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
geedee Geplaatst: 20 augustus 2014 Geplaatst: 20 augustus 2014 Als je Engels een beetje kunt volgen, zijn er genoeg filmpjes op utube te zien: Of deze macaroni weck video in het Nederlands Dan kan het ook met nassi neem ik aan fimpjes vind ik vaker makkelijker na te apen dan dat ik recepten lees die niet duidelijk genoeg zijn uitgeschreven. Quote
zaaizee Geplaatst: 20 augustus 2014 Auteur Geplaatst: 20 augustus 2014 @thea Ok bedankt dan ga ik dat haar vragen en als ik het weet zal ik het hier vertellen. @geedeeMacaroni, dat kan toch niet ivm bindmiddel en meel? Omdat deze na een tijd zuur worden, lees ik.En dat filmpje wecken met beugelglazen, hij durft! Die wijn is wel heel leuk hihi thx Quote
thea Geplaatst: 20 augustus 2014 Geplaatst: 20 augustus 2014 Zie ook www//wecken.startpagina.nl/ Daar staat veel op ook zo likeuren /drogen enz Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
zaaizee Geplaatst: 20 augustus 2014 Auteur Geplaatst: 20 augustus 2014 Ook daar heb ik gekeken Thea maar ook daar zie ik geen exotische gerechten. Liefst zou ik 'roti kip' geweckt zien (zonder de roti laagje kousenband dan de massala-kip met daarbovenop de aardappels ofzo en het ei natuurlijk, allemaal samen in een glas. Waarschijnlijk wordt het dan een drap wat niet smakelijk oogt?Ik lees ook weinig goeie stoofschotels. Of zoiets als aardappels, boontjes en een gehaktbal. Dat moet toch kunnen?Wel soep gelukkig. Sorry hoor, ik stel twee vragen door elkaar misschien (edit:) Ik zou graag in contact komen met mensen die 'buitenlands' wecken (en bloggen) en dan liefst niet uit de Amerika Quote
Stan Geplaatst: 21 augustus 2014 Geplaatst: 21 augustus 2014 Je gerechten met vlees zou moeten kunnen(en dan de wecktijden van vlees aanhouden bij het wecken(100 graden voor iets van 75 min(uit mijn hoofd))) maar, dat met vis ? daar heb je een ander wecksysteem voor nodig(hogedruk). Edit: vlees laat men ook wel tot 90 min. wecken zo ook kip. Kijk ook eens bij preppersites daar heb ik ook wel eens e.e.a. gezien(over afhaal(chinees) maaltijden wecken)). Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
zaaizee Geplaatst: 21 augustus 2014 Auteur Geplaatst: 21 augustus 2014 Je hebt gelijk, garnalen (vis) zal ik dan ook niet doen. Het preppersblog dat ken ik, dankje http://preppers.nl/forum/threads/7277-Stoofschotels-voor-de-Weckpot-%28Basisrecept-2-varianten%29?s=1d5e042d0413f195662ab689eda52578 komt in de buurt Stan! Ik ben vandaag al in allerlei talen aan het googlen geweest, wat opvalt is hoe noordelijker hoe meer er geweckt wordt (Rusland, Zweden, Kroatië dat soort) maar kijk je naar Indonesië, Japan of Korea, niets, ja pickels op het zuur maar dat bedoel ik niet. Quote
kustlijn Geplaatst: 27 augustus 2014 Geplaatst: 27 augustus 2014 Zaaizee schreef: "wat opvalt is hoe noordelijker hoe meer er geweckt wordt (Rusland, Zweden, Kroatië dat soort) maar kijk je naar Indonesië, Japan of Korea, niets, ja pickels op het zuur maar dat bedoel ik niet." Ik DENK dat je moet afvragen, waarom ging men wecken.Namelijk om de (overvloedige) oogst te kunnen gebruiken in tijden dat er geen oogst was.Dat was dus meestal in gebieden waar de seizoenen duidelijk van zich laten spreken.Dus waar de winter ook echt winter is. In de (sub)tropen is/was er altijd wel wat te oogsten.Daar was de drang tot wecken veel minden.Verder ging men daar veel meer ( lucht)drogen en zouten , of werden specerijen ingezet om voedsel te conserveren danwel gebruikt om de smaak van het verval tegen te gaan.Zout en specerijen zijn dan ook producten uit warme(re) streken. Ja Slavische, Scandinavische en vooral Russische landen zijn top in wecken.De meeste Russen hadden / hebben een Datsja waar ze in de lente en zomer hun groenten en fruit verbouwden.Deze oogst werdt dat verwerkt en houdbaar gemaakt, opdat men in de winter het karige maal uit de winkels kon aanvullen.Nu is dat veel minder noodzakelijk omdat in Rusland ook van alles te verkrijgen is ......als je het geld er voor hebt. Ook in de angelsaksische landen , met name de Verenigde Staten doet men erg actief aan wecken. Overigens, het meeste wat Russen inmaken......." pickels op het zuur " https://www.google.de/search?q=%D1%80%D0%B0%D1%81%D1%81%D0%BE%D0%BB&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=rpz9U72GIrHZ0QXF_oDIBA&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1024&bih=667 Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.