Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Ineens hele slechte uitkomst kippeneieren


Jorieke123

Aanbevolen berichten

We hebben de laatste 2 keer de broedmachine zo vol mogelijk gehad met kippeneieren. En de uitkomst is ronduit slecht! Van alle bevruchte eieren (we schouwen ze bij 1 week) komt misschien wel 30 tot 40% niet uit! We kunnen niet zo goed bedenken wat we verkeerd doen... behalve dan dat de machine wel vol zat, wat we nog nooit hebben gehad.

Maar dan nog moet dat kunnen, we stapelen ze niet 2 hoog ofzo. Er kunnen er volgens het boekje 48 in, dus zaten er 48 in.

 

We bewaren de eieren tegenwoordig wel wat langer dan 10 dagen, maar juist de oudere eieren lijken wel uit te komen (de datum staat op elk ei).

Ook hebben we deze keer eens geen stroomuitval gehad

 

Ik weet dat er een speciaal kippenforum is, maar ik hoop dat er hier iemand is die weet wat we nu moeten doen. Dat kippenforum is nogal onoverzichtelijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou extra thermometer neer leggen en of hygrometer, zodat je luchtvochtigheid en temp kunt controleren.

langer bewaren lijkt mij juist risico van afsterven van de kiem.

Mischien heeft het warme voorjaar toch invloed op te hoge temp in de machine nmeer als alles checken kun je denk ik niet doen als je zeker bent van bevruchting.

Heb je ook steeds dode kuikens in het ei, en zijn deze volgroeid of halverwege de ontwikkeling afgestorven ?

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn er idd meer die heel veel moeite hebben (die pas uit komen na de 21 dagen) en af en toe gaat er ook 1 dood terwijl ie al een gaatje had. De rest moet ook al ver zijn als ze opgeven, want met 7 dagen was er al duidelijk ontwikkeling te zien.

Ook zijn de goede kuikens vaak te vroeg.

 

Vorig jaar in de zomer hadden we idd ook problemen... door de temperatuur buiten.

We hebben geen vochtigheid meter, wel een thermometer (digitaal).

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja mischien kun je op warme dagen de schuur meer ventileren door deur of raam opentezetten.

ik zou toch overwegen om een x goede broedhennen te nemen.

Verder hoop ik dat het met je ganzeneieren beter gaat dat zou echt jammer zijn

liggen die in dev zelfde machine ?

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is het in de dierenwereld essentieel dat dit door de dieren zelf gedaan wordt. Ik weet van ontpoppende vlinders dat ze dood zullen gaan als je ze helpt. Die krachtsinspanning om er uit te breken heeft het lichaam nodig om alle 'sappen' te laten stromen en om de spieren op spanning te laten komen (ben geen bioloog, dat is duidelijk)...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opzich kun je ook door afwijkende temperaturen hele zielige kuikens krijgen bv met spreidpootjes, opzich mag je dan soort van blij zijn als deze

kuikens het ei op eigen kracht niet goed op kunnen maken.

Daarom vindt ik broedhennen eigenlijk beter omdat ik nog nooit ongelukkige broedkuiken bij ''natuurbroed'' heb gezien maar wel bij broedmachine

bij bv kwartels.

wel is het zo dat broedhennen vaak de klos zijn in de toom kippen en flink gepest/gepikt kunnen worden door de rest dat is weer soms een hinderlijk nadeel van broedhennen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vindt dit wel een mooi stukje info. omdat ik geloof dat je de broedmachine wel goed ingesteld hebt enzo.

Het gaat over de ruimte waar de broedmachine staat en invloed op de machine/werking heeft.

 

De temperatuur in de broedruimte moet zijn tussen de 15°c en 25°c nooit beneden de 15°c let op de meeste broedmachines zijn voor gebruik in ruimten rond de 20°c en waar een constante lucht vochtigheid heerst. Als je geen constante temperatuur hebt is teveel temperatuursverschil in de machine, plaats de machine in een voldoende geventileerde ruimte maar zorg dat die niet in de tocht en in het felle zonlicht staat. Sommige merken broedmachines zijn bijna niet gevoelig voor temperaturen onder de 10° C.

Ook de woonkamer is niet geschikt als broedlokaal ivm de verschillen in luchtvochtigheid, temperatuur en trillingen waar de broedmachines enorm gevoelig voor zijn en wat negatieve uitkomst tot gevolg heeft.

Plaats dus de broedmachine niet op houten vloeren of in ruimtes waar veel gelopen wordt of huisdieren rondlopen dit trilt meer als je denkt.

Dit is vaak ook een over het hoofd geziene oorzaak van het niet uitkomen van de eieren.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja... dat is inderdaad mooie info.

Onze machine staat in de grote open keuken, waar geen kachel aanstaat of veel in en uit gelopen wordt. We hebben sowieso de kachel nooit aan, misschien dat het 's nachts wat koud is hier, maar kouder dan 15 graden lijkt me niet. Ik zal het eens meten.

De plek is niet anders dan toen het nog wel goed ging, dus we zijn nogal in de war

We willen wel wat uit laten broeden door de kippen zelf, maar willen zoveel kuikens dat dat niet haalbaar is voor de meeste eieren. We eten ze, verkopen ze, en gebruiken ze als leghennen. De machien ging altijd heel goed, snel, zorgeloos...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is het punt er moet iets veranderd zijn dan maar wat, je gebruikt ook meerdere hanen dus 1 haan kun je ook de schuld niet geven.

Las ook nog dat een kip de hele dag moet kunnen eten ipv bv 2x per dag eten geven voor hoogste ei kwaliteit maar weet haast zeker dat ze bij jouw hele dag eten, en geloof uberhaubt dat dat maar een klein dingetje is.

 

Heb je geen eenvoudige goede thermometer dat je in iedergeval de digitale van machine kunt checken of hij oke is.

Opzich zou ik zeggen bij aangepikte eieren die niet verder uitkomen te lage RV maarja das weer niet enigste probleem, lastig

mischien kun je een kippenfokkerkennis eens de opstelling laten zien mischien ziet hij een fout die jullie over hoofd zien.

 

Meer kan ik niet verzinnen eigenlijk, irritant zo'n probleem dat je niet kan vinden.

En ik vondt begin toch ook heel vlotjes/goed gaan dit jaar met de kuikens.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We gaan nog een poging doen, en nu helemaal volgens de gebruiksaanwijzing. (er schiet wel eens een punt van de gebruiksaanwijzing aan ons voorbij. Bijv. de preciese dag van het verhogen van de luchtvochtigheid...).

We hebben onze mooie haan weer samen gezet met mooie hennetjes, en hij was het nog niet verleerd Misschien een stomme vraag, maar zijn de eieren van de volgende dag (of de dag daarna) al bevrucht? Ik kan online niet echt vinden wanneer je zou kunnen beginnen met rapen voor de machine...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een hen doet er ongeveer 25 uur over om een ei te maken. Als de eicel bevrucht is door een zaadcel, vormt het ei een bescherming voor het kuiken. Het embryo voedt zich met het eigeel en het eiwit en na 21 dagen broeden komt het kuiken uit het ei. Een eicel rijpt in zeven tot tien dagen tot dooier, deze bevindt zich later in het centrum van het kippenei. De dooier gaat door de eileider op weg naar buiten. Doordat het ei door de eileider wordt voortgestuwd, wordt de voorkant puntig, de achterkant blijft stomp. Alles bij elkaar duurt het ontstaan van een ei ongeveer 25 uur, van eicel tot ei.

 

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kip_%28vogel%29

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een haan een kip bevrucht, bevrucht hij dan 1 ei of een hoeveelheid eitjes?

 

(...)

 

Antwoord

 

Hoewel spermacellen van de haan tot 32 dagen kunnen overleven in de geslachtstractus van de kip, is het toch aangeraden minimum 1 maal om de 7 dagen de haan de hen te laten trappen om het aantal bevruchte eieren (1 per kip per dag met af en toe een tussenpauze; zie een andere vraag in deze rubriek) boven de 90 à 95% te houden.

 

(...)

 

 

Mits het correcte gebruik van de broedmachine zou in ideale omstandigheden het uitkippercentage van de eieren toch zeker meer dan 80% moeten bedragen (rekening houdende met de normale embryonale sterfte). Het kan altijd interessant zijn de eieren die niet uitgekomen zijn eens open te breken. Zie je vaak geen of slechts een zeer klein embryo, dan wijst dit meestal op een slechte kwaliteit van het ei of problemen met de ouderdieren. Zie je daarentegen voornamelijk oudere, afgestorven embryo's (met donsveren), dan ligt het probleem meestal aan de broedmachine.

 

 

http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/1799

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk wel dat je een weekje moet wachten tot hij alle hennen gehad heeft hij moet even tijd hebben hoor , en je bevruchte eieren kunt rapen, mischien wat korter nuja toch geen haast

ermee toch, zou gewoon na een week eieren pakken voor de broedmachine.

ik geloof ook wel dat een kip zaad kan opslaan maar maar kort, schildpadden kunnen soms wel 3 tot 5 jaar zaad bewaren en dan nog vruchtbare eieren leggen vondt ik een leuk weetje.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Jorieke wij hebben twee jaar geleden ook eens eieren uitgebroed(bijna allemaal haantjes ). Het antwoord op je vraag heb ik helaas niet, maar ik las wel dat je geen hygrometer gebruikt. Dat is wel echt belangrijk, zeker het verhogen van de vochtigheid op het einde. Je schrijft dat de kuikens vaak moeite hebben om uit hun ei te komen; dat is waarschijnlijk omdat je de vochtigheid niet hebt verhoogd. De laatste dag/paar dagen ben ik echt in de weer geweest met natte doeken in de broedmachine om te zorgen voor voldoende verdamping. Het heeft iets met de poreusheid van het ei of het plakken van de vliezen te maken oid. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks Suus, ik ga inderdaad maar eens zo'n meter aanschaffen. In de gebruiksaanwijzing staat dat je op de zoveelste dag die en die watergootjes moet vullen. Dat deed ik altijd heel netjes, maar soms vergeet ik het ook wel eens precies op die dag te doen.. We gaan het eind deze maand nog een keer proberen

Haantjes zijn hier niet meer ongewenst (net als beertjes, rammen etc.) want die eten we gewoon op En ook pas als ze groter zijn, dus een lekkere vriezer vol eind dit jaar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

kippen uit eigen tuin zijn zeker heerlijk! En er is niks zieligs aan want een kip die lekker heeft kunnen scharrelen heeft een 10x mooier leven gehad dan de supermarkt kippen.

We hebben nu een broedse kip(die kip is 5x per jaar broeds terwijl de andere kippen nog nooit broeds zijn geweest ) Dus hadden we ergens bevruchte wyandotte eieren gehaald en eronder geschoven. Nu maar hopen dat we over drie weken kuikentjes hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben de laatste 2 keer de broedmachine zo vol mogelijk gehad met kippeneieren. En de uitkomst is ronduit slecht! Van alle bevruchte eieren (we schouwen ze bij 1 week) komt misschien wel 30 tot 40% niet uit! We kunnen niet zo goed bedenken wat we verkeerd doen... behalve dan dat de machine wel vol zat, wat we nog nooit hebben gehad.

Maar dan nog moet dat kunnen, we stapelen ze niet 2 hoog ofzo. Er kunnen er volgens het boekje 48 in, dus zaten er 48 in.

 

We bewaren de eieren tegenwoordig wel wat langer dan 10 dagen, maar juist de oudere eieren lijken wel uit te komen (de datum staat op elk ei).

Ook hebben we deze keer eens geen stroomuitval gehad

 

Ik weet dat er een speciaal kippenforum is, maar ik hoop dat er hier iemand is die weet wat we nu moeten doen. Dat kippenforum is nogal onoverzichtelijk...

Waarom laat je de kip zelf niet broeden?

 Kweker sinds 2010 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou bijna denken dat je luchtvochtigheid te hoog is geweest waardoor ze zijn verdronken in de schaal...

 

Ik heb trouwens ook problemen gehad, heb een volauto machine maar bleek dat de temp onder 4 graden lager was dan de temp boven en dat was ook funest, ben nu bezig met poging 2 dit jaar.

groetjes Sandra

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...