Ga naar inhoud

Perencider / Appelcider: beginnersvragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zonder jullie antwoorden af te wachten toch maar bijgevuld. Ik zit nog wel een beetje met de aansluiting van het waterslot op de rubber dop idd daar zal nog een probleem kunnen zitten. Aan een nieuwe dop kom ik niet zo snel. Is er iets waar ik deze aansluiting mee kan afsluiten? Kauwgum, Pur, brooddeeg, ik zeg zomaar wat...

image.thumb.jpg.876e6abc540a4d6a2e1de8e87dd24b68.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Je kan het hele waterslot vervangen door een slangetje dat je in een glas water laat eindigen. Dat slangetje kan wat breder zijn dan het huidige waterslot, waardoor het beter aansluit. Ik heb op die manier al eens eerder een waterslot gemaakt. Kauwgom bij het huidige waterslot moet ook werken, lijkt me. Weet je zeker dat er daar een lek zit? 

Zolang de boel goed gist is er nog weinig risico, dus je kan ook even de tijd nemen om een stop te zoeken op internet. Pas als de gisting vrijwel gestopt is, begint het riskanter te worden. 

Geplaatst:

Thanks. Is het niet voldoende de hele boel af te sluiten dan? Enfin ik ga eerst met een beetje sop kijken of er een lekje  zit. Als ik ga hevelen doe ik het in de donkere fles die heeft wel een andere stop. Ik ga geen dop op internet zoeken want ik vind dat lastig met de maat vd ingang. 

Geplaatst:

Als hij niet meer gist kun je inderdaad helemaal afsluiten, dat werkt ook.

Ik zou geen sop nemen om op een lek te checken. Het is geen gasleiding 🙂.

Als je je duim op het waterslot doet, kan de druk daarlangs niet meer weg en hoor je denk ik wel of het benedenlangs ontsnapt. Misschien beetje spuug gebruiken. Maar het is niet zo heel belangrijk zolang hij dus lekker doorgist. 

• 2 maanden later ...
Geplaatst: (aangepast)

Zojuist de cider geheveld. Voor de eerste keer. Ik wilde eigenlijk meteen in flessen hevelen maar heb toch eerst in een paar grote potten geheveld. zodat het nog wat kan klaren. Nu is de vraag, deze grote weck potten afsluiten met rubber ring of de ring weglaten en er een gaasje tussen doen? ( heb ik in eerste instantie gedaan.)

Over een paar weken dat de definitieve hevel naar de flessen met bottel suiker. Smaak is goed, ik weet niet of er veel alcohol inzit, heb geen meter. 

aangepast door appelvrouw

Geplaatst:

Met weckring. Na een kwartier ontluchten, na een half uur weer, na een uur of half uur weer. De gisting kan opnieuw op gang komen door het hevelen en zolang je koolzuur hoort ontsnappen  moet je ontluchten.  De cider is in dit stadium vatbaar voor bederf en oxidatie dus een gaasje is onvoldoende. 

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Nou heb ik net de cider gebotteld, heb ik me gewoon een beetje "verlezen"...chips. 

Ik las toch echt niet meer dan 5 gram per fles ( ik heb champagneflessen) maar dat bleek over mijn vulling van de kleine grols flesjes te gaan. 

Nu heb ik dus 5 gram suiker per 0,75 literfles bijgevoegd. 

Geplaatst:

Heb je die suiker toegevoegd om bubbels te krijgen (hergisting op fles)?

En, heb je vlak daarvoor gemeten of geproefd: was het nog zoetig of smaakte het echt droog?

Sinds het begin van de gisting tot nu is vier maanden (ik heb hier even teruggelezen).De aanwezige gist (als er nog gist in zit) is nu wel vrijwel dood. Geen hergisting op fles meer, of héél erg langzaam

Remedie: een beetje korrelgist toevoegen, een heel klein snufje per fles is voldoende (10 a 20 van die heel kleine korreltjes), en eerst een paar weken bij kamertemperatuur laten staan.

MAAR: Als de cider nog zoet was, dan heb je met die 10 gram suiker erbij (veel?) meer suiker: kans op bommen.

Bij bier, en cider of wijn met bubbels: altijd meten (of proeven: onnauwkeurig, maar beter dan niks). De ene gisting kan anders verlopen dan de anders, ook met precies hetzelfde recept.

Als het nog zoetig was, dan zou ik zelf in ieder geval een dikke lange sok om elke fles doen, pas eraf halen ná uiteindelijk openen. En misschien geen korrelgist toevoegen, dan maar geen bubbels.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Dank.

Yep voor hergisting, vorming van bubbels en nee na de eerste keer hevelen in december was er eigenlijk geen beweging meer in de fles. Het idee was om veel sneller te bottelen, maar niet alles gaat zoals ik zou willen.
Smaak was eigenlijk best goed, alleen wat weinig alcohol dacht ik. Zeker niet erg zoet. De cider was mooi geklaard met iets bezinksel onder in de potten.

Ik heb alles behalve de net niet volle fles al goed afgesloten met van die plastic doppen die je even in heet water verwarmd voor je ze in de champagneflessen duwt. Capsules erop en aangedraaid. Ik weet niet of ik dit weer gemakkelijk los kan maken daarover overleg ik even met Lie.

• 1 year later...
  • 2 maanden later ...
Geplaatst:

Dat opeens alle peren tegelijk rijp zijn en je er snel iets mee moet..

20221023_131632.thumb.jpg.fefbc6aedbb48e176ff013607eb3e189.jpg

Ca 20 kg peren, ras onbekend, ongeschild en ontdaan van klokhuizen door de keukenmachine laten raspen. Dat leverde 16,25 kg perenprut op. Er zit geen pecto-enzym bij, want dat was over de datum, maar vooral keihard geworden..

Geplaatst:

Pectinase is niet altijd nodig. 

In dit geval is er weinig pectine, denk ik. Dat is mijn indruk van peren. 

Peren hebben weinig zuur. Het is beter er wat appel bij te doen, voor de smaak. Gist voelt zich ook beter in een wat zuur milieu en de most oxideert minder snel.

• Like 1
Geplaatst:

Gisteren SG gemeten, 1056, niet super zoet. Het sap smaakt echt wel mierzoet. Daarna sweet cider gist erbij gedaan. Jaren over de datum en slechts 2,7 gram, want er was al eens iets uit gebruikt. Nu staat het heel hard te bluppen :)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...