Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Perencider / Appelcider: beginnersvragen


SuusP

Aanbevolen berichten

Hier is de cider gemaakt met gist zoals op het bovenste plaatje, maar dan de droge versie. De zoete ligt nog in de koelkast

 

9 februari de gistingsflessen maar eens uit de schuur gehaald en voor de 1e keer geheveld.

Voor het hevelen appelcider, best weinig neerslag:

AN6838s63941519426042.jpg

Perencider, dikke laag prut op de bodem:

AN6841s67581519426080.jpg

 

Ook perencider? Deze fles stond op een koele kamer in huis en niet in de schuur.

AN6844s34571519426090.jpg

 

Close-up van wat bovenop drijft:

AN6845s89371519426193.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

"9 februari de gistingsflessen maar eens uit de schuur gehaald en voor de 1e keer geheveld."

Ben je 9 feb begonnen (dan heel snel behoorlijk helder), of heb je de eerder begonnen gisting toen uit de schuur gehaald?

 

Hier staat de op 14 feb begonnen appelwijn nog na te gisten (8 bellen p/m), en is ook daarom nog heel erg troebel.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Eerste flesje perencider geopend! Best lekker!

 

Met bubbeltjes, volgende keer mogen er wel iets meer in. Komt vast ook omdat Peter de suiker niet in de flessen deed, maar in de grote emmer..

IMG088091761530900159.JPG

 

Was de perencider in mij vorige bericht nog heel donker, nu niet meer:

 

IMG08839106153090016178411530969225.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later ...
Bij gist voor medium / zoete cider zit nu eenmaal een kunstmatige zoetstof, die is niet vergistbaar. Suiker zou immers weer vergist worden, waardoor de cider droog wordt.

Er zit altijd nog een beetje gist in de cider, dus ook achteraf toevoegen van een beetje suiker zorgt weer voor gisting. Gelukkig wel, want zo krijg je bubbels in de fles.

 

Bij de jaarwisseling bij wijze van bubbels maar eens een flesje perencider opengetrokken om te toosten. Deze cider was gebotteld in april 2018 en heeft dus ruim een half jaar op de fles kunnen hergisten (want bij het bottelen extra suiker toegevoegd). Helaas heeft de cider nauwelijks koolzuur opgebouwd, hij is nagenoeg plat gebleven. Daarnaast is hij ook aan de zure kant. Zou het werken als we de overgebleven flessen (nog een stuk of acht) allemaal openmaken en opnieuw suiker toevoegen? Zou er dan opnieuw hergisting ontstaan? Zo ja, hoeveel en in welke vorm?

 

De zoetstof kun je er ook zelf in doen, ook achteraf, per flesje, tijdens het bottelen. Met koffie-zoetjes. Kun je gelijk van één gisting drie zoet-varianten maken. Droog, medium, zoet.

Als we de flessen dan toch openmaken zouden we ook gelijk zoetstof kunnen toevoegen om een wat zoetere cider te krijgen. Lossen koffiezoetjes gewoon op? En enig idee hoeveel we dan zouden kunnen toevoegen?

 

Groet van Peter (op het account van Anna).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het resultaat plat is, dan is de toegevoegde suiker niet vergist. Denk ik. Zou je ook moeten proeven, naast het zuur. Heeft het wel nog een paar weken bij kamertemperatuur gestaan?

Met een kleine 10 gram suiker per liter zou je dan toch een nauwelijks schuimend, maar wel prikkelend resultaat moeten krijgen, met een hoop kleine opstijgende belletjes.

Als een bier of wijn hoogstens nog twee / drie weken staat ná beëindigen van de gisting, zit er nog wel voldoende levende gist in om de toegevoegde suiker te laten vergisten.. Als het veel langer staat niet meer. Remedie: wat korreltjes gist toevoegen en weer goed afsluiten.

Of dat ook nu nog kan?

 

(Andere mogelijkheid: cidergist stopt al (en gaat dood) bij iets van 7% alcohol (zeggen ze, geen ervaring met cidergist). Bij echt zoete appels zit je daar al aan, met de toegevoegde suiker gebeurt dan niets meer. Toevoegen van een heel klein beetje wijngist zou kunnen helpen, maar die gist veel verder door. Dan zou de optelsom van nog aanwezige suiker na de gewone gisting + de toegevoegde suiker wel eens te veel kunnen zijn, met als gevolg teveel druk. Theorie, geen ervaring mee.)

 

De begin-SG meting (was het sap van de appels zoet?) en eind-SG meting vlak voor bottelen (met wat rekenen geeft dat de mate van vergisting) én je smaakgevoel van proeven vlak voor het bottelen geeft een indicatie over de dan nog aanwezige restsuikers.

 

Zoetje toevoegen? Oplosbaarheid is natuurlijk makkelijk uit te proberen, in een fles van dezelfde maat, gevuld met water van kamertemperatuur. En hoeveel dan. Eén tabletje op een halve liter? Even de testfles proeven, nadat alles opgelost is.

 

Allemaal theorie, want ik heb nog nooit cider gemaakt. Cider maken, lichtzoet, met veel belletjes, dat lijkt me een stuk lastiger dan het maken van een droge wijn, al dan niet met bubbels.

 

Aanzoeten (probeersel, bij een paar kleine flesjes bramenwijn, nog vrijwel niet geproefd) heb ik wel gedaan, met gewone suiker. Naast ethanol 96%, toegevoegd tot portsterkte, ruim 18%. Door dat hoge alcoholpercentage is er geen kans meer op hergisting van de toegevoegde suiker. De (wijn)gistcellen overleven dat niet.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank Henk! We gaan maar eens wat experimenteren met zoetjes en wellicht nog koolzuurhoudend water.

 

Het ging hier om perencider met een begin-SG van 1060 en een eind-SG van 1011, 8g suiker/L in de grote emmer gedaan en toen pas gebotteld. De flessen hebben toen nog even in de keuken gestaan en zijn daarna naar zolder verhuisd, daar is het in elk geval niet koud. De suiker hebben we bij de appelcider die we daarna bottelden wel per fles erin gedaan, met een lager begin-SG heeft deze meer bubbels dan de perencider.

 

Ik denk dat je de perencider van de zomer ook geproefd hebt, hetzij puur, hetzij gemengd met onze of andermans appelcider Het alcoholpercentage dat we toen probeerden te meten was ook iets van 8%, dus het zou ook goed kunnen dat de gist al het loodje had gelegd. Nu weer cidergist toevoegen zou dan waarschijnlijk ook geen zin hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later ...

Berg valappeltjes door de juicer gehaald. Heb het apparaat tot wanhoop gedreven vrees ik, want bij de laatste liters begon ie ineens best wel te ruiken en bij voelen was ie toch echt wat boven zn theewater geraakt. Heet! Enfin. 15 liter gesapt. 5 in de koelkast voor de lekker zo. En 10 voor het maken van appelcider.

Schuim afgeschept en met een zakje cidergist in een mooie gistingsfles gegoten. Alleen past mijn beoogde dop-met-waterslot voor geen meter. Voor de paardenbloemenwijn heb ik destijds a la Appelvrouw twee laagjes gaasverband over de fles gespannen met een stiekje.

Zou het zo ook gaan? Of is dit vragen om problemen?

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Charly:

Tijdens de eerste week zal er -als het goed gaat- veel CO2 geproduceerd worden, dat voorkomt dat lucht erin kan.

Dan is een afdekking met een gaasje of zo prima. Nadeel: je ziet geen bubbels in het waterslot, geen indicatie dat de gisting lekker verloopt.

Later, vooral na overhevelen, is geen vrijwel geen CO2 productie meer. Meer kans op lucht erbij (20% zuurstof, kans op oxidatie).

Als afsluiting kun je ook een ballonnetje nemen. Of een condoom, dat zal zeker passen. Wel met een speld een minuscuul gaatje erin prikken (disclaimer: daarna niet meer gebruiken voor het eigenlijke doel)

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, hij zit.

5ebe135e5329f8aed55a9b445cccdabe.jpg

Briljante oplossing zeg.

Inderdaad schuimt en bubbelt alles nu nog als gek. ‘Ballonnetje’ wilde met 1 minuscuul (naald)gaatje accuut opstijgen. Maar na nog 4 voorzichtige prikjes was er precies een goede balans gevonden tussen opstijgende lucht en lucht die eruit wilde.

  • Like 1

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Verlate update: De cider zit inmiddels allemaal keurig in flesjes.

Hij rook heel lekker naar appel bij het bottelen, maar toen ik het proefde (meer dan ik wilde, bij aanzuigen van de slang - sksnrrfffprrsk ) was hij wel erg droog.

Ik hoop dat ie goed gaat smaken straks en anders drink ik em met een beetje druivensiroop of n zoetje erdoor ofzo.

Helaas hadden we geen zoetjes in huis ten tijde van het bottelen. Nah ja. We gaan het zien.

 

Nog even: die tip van dat condoom was echt top. Heeft prima gewerkt en je kon precies zien aan het, ehhm, enthousiasme van het slurfje of er veel of weinig CO2 geproduceerd werd. Zo ga ik het de volgende keer weer doen!

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi om te lezen dat het ook echt werkt. Tip was theorie, ik heb voldoende watersloten en afsluitkurken op voorraad.

Voor een nog leuker visueel effect zou je het ballonnetje helemaal kunnen afrollen.

Toch: een waterslot geeft meer informatie over de hoeveelheid geproduceerde CO2, en daarmee de voortgang van de vergisting. Af en toe bellen tellen.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later ...

Morgen naar de appelsapmakerij. Ik ga ook 10 liter rauw sap meenemen en vergisten tot cider en ben dus op zoek naar alles wat er over cide is geschreven, ook door ondergetekende. Ik heb dan 10 liter sap, een fles, een water slot en een zakje cidergist, meer heb ik niet nodig toch?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondertussen 9 liter onverhit sap meegenomen van de appel pers. Een mix van al onze soorten, Renet, Notarisappel, Alkmene, Groninger Kroon, Sterappel.

 

ECDE179F-0A47-4133-BB98-408716D3477F.thumb.jpeg.017d5b747dcfd732ffdafe8c403e40ef.jpeg
 

in een bonbon gedaan en een compleet zakje cidergist erbij..medium. Omdat het houdbaar was tot 2019 maar het hele zakje gedaan..nou dat is goed aan t werk...

 

image.thumb.jpg.317ca9327e9dc499653cbacd41240524.jpg

 

Foto gemaakt precies op t moment dat het water slot bloeb zegt..Iedere 3 seconden, dat was vanmorgen nog 11. En het zit er nog niet eens 24 uur in. Zoals te zien stond er vanmorgen een dikke laag schuim tot net onder de hals. Dat is weg maar dat geeft wel een bruine plak aan de binnenkant. Zou het slim zijn de bonbon wat te draaien zodat het sap het schuim «  wegzwiert » ?

 

 

aangepast door appelvrouw
  • Like 3

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste dag was er wel wat vocht uit de fles gelopen, ik denk onder de rubber dop door want het waterslot was niet vies of zo.
Zou ik de dop af moeten wassen?

Er is een flinke hoeveelheid gisten aan ‘t werk, krap iedere twee seconden een “bloeb”
image.thumb.jpg.8d83539018079b7259a50ddffa48c868.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het onder je dop door kwam in plaats van het waterslot, heb je een probleem zodra de gisting minder wordt. Dan komt er ook zuurstof  bij je most. Dit soort kappen zijn daarom ook minder populair bij hobbywijnmakers, omdat ze snel uitdrogen en dan slecht sluiten. Vooral de aansluiting met het waterslot verliest dan spanning. Ik gebruik zelf stoppen.

Verder is een kapje op het waterslot, of prop watten, nodig tegen fruitvliegjes die anders in je waterslot verdrinken.

Als nu de ergste gisting voorbij is, zou ik ook de fles meteen gaan aanvullen met appelsap. Dat grote oppervlak dat je nu hebt, is ongewenst. 

aangepast door fre3ke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Fre voor je aanwijzingen. Ik zal de dop nog extra vastzetten met een elastiek erom heen want een stop heb ik niet 123 voorradig. En een watteschijfje om het waterslot gebonden. Maar dat aanvullen met appelsap heb ik wel mijn vraagtekens bij..ik snap het idee wel, met de prut voor de eau de vie doen we dat ook’ de ton verder afvullen met water. 
Maar appelsap heb ik alleen gesteriliseerd. Dan breng je toch weer suikers in?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dan breng je weer suiker in, maar dat is ook vrij snel weer vergist. Dat is echt geen probleem. Hij is nu ook nog aan het gisten. 

Na het hevelen ontstaat echter hetzelfde probleem, van te veel lucht. Ik hevel daarom zelf altijd in iets kleinere flessen. Ook na het hevelen zou je bijvoorbeeld weer kunnen aanvullen met sap. Dat gaat dan weer vergisten, maar door de kleine hoeveelheid suiker gaat dat vrij snel. Daarna moet je nog een paar keer hevelen, maar dan is er weinig droesem en kun je rustig met water gaan aanvullen.

Het probleem van niet volledig gevulde flessen is meerledig. Oxydatie, groei van aerobe bacteriën en gisten, luchtdruk-verschillen die buitenlucht de fles in trekken enz. 

De luchtdichte afsluiting check ik altijd voor de gisting, door met mijn mond via het waterslot lucht in de fles te blazen. Als dat niet lukt is alles prima. En als ik lucht hoor ontsnappen, is het mis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over de benodigde bovenruimte (kopruimte heet dat) in de fles / het vat:

Dat is sterk afhankelijk van de gistsoort. Voor bierbrouwers is de Westmalle gist (kun je zelf opkweken uit het depot van een gekocht flesje) berucht.

Met die gist raakt minstens 2/5 gevuld met schuimvlokken. Voor de zekerheid niet meer bier (wort) dan de helft!

Bij wijngisten volstaat een kleine kopruimte (maar echt niet kleiner dan op appelvrouw's foto), voor de eerste felle gisting.

 

Bierbrouwers hebben weer het voordeel dat de gisting, en klaring, vrij snel gaat. In drie weken tot een maand kun je gaan bottelen. Eén keer overhevelen om de droesem kwijt te raken, opgeloste bottelsuiker toevoegen (voor de prik) en direct daarna bottelen.

 

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De felle gisting is al geweest bij appelvrouw, dat kun je zien aan de achtergebleven rommel in de hals. Dus ze moet echt wel nu bijvullen. Niet helemaal vol, maar wel tot onderaan de hals ongeveer. 

 

En bij wijnmaken is er normaliter eerst een pulpgisting. Deze cider is een uitzondering omdat hij van al geperst sap wordt gemaakt. Appelvrouw heeft het goed gedaan door eerst veel ruimte te laten, maar dat moet nu wel wat worden opgevuld. Gelukkig is er volop sap beschikbaar. 

aangepast door fre3ke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap het, ik moet wel zeggen dat ik een ervaring heb van enkele jaren geleden Ik meen 2017  toen heb ik hetzelfde gedaan met een nog iets kleinere hoeveelheid ( zie een pagina eerder in dit topic. Toen niets aangevuld en prima cider gekregen.

Het staat er nu voor de 3e dag, vinden jullie beiden @henkg en @fre3ke dat ik nu moet aanvullen met appelsap uit de fles?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...