Geplaatst: 23 september 201411 j Wanneer ik mijn clematis het beste verplanten? Hij is een paar jaar oud en de naam weet ik niet. Ik kocht hem in de veronderstelling dat hij roodpaarse bloemen zou krijgen, maar ze bleken rose te zijn Nu ik meer ruimte nodig heb voor fruit gaat hij toch naar iemand anders die er wel helemaal blij mee is. Hij bloeit in juni, is vrij grootbloemig en reageerde goed op het in het voorjaar helemaal terugsnoeien.Kan ik hem nu al uitgraven en dus snoeien, of is het toch beter om dat rond de voorjaarssnoei te doen?
Geplaatst: 23 september 201411 j Nu is nog wat vroeg. Beter met een week of 3 tot 5. Fors terugsnoeien. Echt fors.
Geplaatst: 23 september 201411 j Auteur Oke! De vorige keren dat ik snoeide liet ik zo'n 30-50 cm staan.Kan ik dan nu straks wel verder terug snoeien? En tot hoever ongeveer?
Geplaatst: 23 september 201411 j 30-40m cm is prima hoor. Zijn er meerdere grondscheuten , dan kan je de dikste zo diep mogelijk wegsnoeien, dat verhoogt de kans in het voorjaar bij aanslaan.
Geplaatst: 23 september 201411 j Nee, zo diep mogelijk. Wegsnoeien dus. Stel dat er 3,4 of 5 grondtakken ( takken die vanuit de basis komen ) zijn, dan 1 helemaal wegnemen. Dat helpt de plant in het voorjaar om de rest op gang te brengen met de klap minder wortels.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.