citroen Geplaatst: 13 oktober 2014 Geplaatst: 13 oktober 2014 Mijn gebuur heeft zijn herfst framboos al een maand geleden gelijk met de grond afgesneden ,zodanig dat ze nu al terug een 20 cm opgeschoten zijn .Normaal moet een herfstframboos na de winter gelijk met de grond ingekort worden .Wat effect heeft dat nu voor de herfst framboos ? Quote
Bit Geplaatst: 13 oktober 2014 Geplaatst: 13 oktober 2014 Niet zo héél veel hoor. Iets van verzwakking. De struik, wanneer de herfst écht intreedt, trekt nog voedingsstoffen uit blad en takken naar de wortelstok, om met die krachten weer in het voorjaar sterker terug te komen.Maar zo'n ramp is het niet. Herfstframboos ( en Framboos algemeen ) is als een soort onkruid wel. Gewoon in november alles alsnog terugzetten, of dec. jan. febr. Quote
mijke Geplaatst: 13 oktober 2014 Geplaatst: 13 oktober 2014 toevallig heb ik met snoeiles zaterdag net geleerd dat de herfstframboos zon beetje de makkelijkste plant is wat betreft snoeien die er is; een 'foutje' als dit deert hem totaal niet. Het enige wat jammer is is dat je buurman al die lekkere framboosjes mist die de struik anders nu nog zou hebben gehad! Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop
weknow Geplaatst: 13 oktober 2014 Geplaatst: 13 oktober 2014 Normaal moet een herfstframboos na de winter gelijk met de grond ingekort worden Nou ja... "moet"...liever "kan". Dat is een manier. Een andere manier is de stokken inkorten op ca. 50 cm. Inderdaad geen najaarsvruchten dit jaar. Wat afhankelijk van de nieuwe groei voor de winter en het ras zou het kunnen dat je volgend jaar twee keer kunt oogsten...in juni en einde zomer/begin najaar. In juni wellicht op de stokken die zich nu al vormden en later op het jaar aan de stokken die na de winter verschijnen. Sowieso is de oogst van een herfstframboos meestal wat gespreid. Ligt ook aan het ras. Helaas zal de totale oogst niet echt veel groter zijn. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.