Holland Geplaatst: 12 november 2014 Geplaatst: 12 november 2014 Oké Ga 't binnenkort ook eens aanschaffen. Drink ook wel vaak een kopje thee naast de koffie en een vriend van me dronk 't ook altijd in de wintermaanden. Ben benieuwd, mijn weerstand wil ook nog wel eens gauw ff wat minder worden Quote Vriendelijke groeten, Holland
angela († maart 2025) Geplaatst: 13 november 2014 Geplaatst: 13 november 2014 Huub hij is volop te koop bij het Kruidvat (hier ten minste) 0.99 cent het doosje. Quote
HuubvG Geplaatst: 13 november 2014 Auteur Geplaatst: 13 november 2014 Is die van Pw Angela? Of eigen/ander merk? Quote
HuubvG Geplaatst: 13 november 2014 Auteur Geplaatst: 13 november 2014 Tjonge, dat moet dan een restant zijn. Tot augustus jl geproduceerd en nu nog voor de helft van de normale prijs bij Kv. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 13 november 2014 Geplaatst: 13 november 2014 Ga je hem halen of toch zelf maken? Quote
balkontuinder Geplaatst: 13 november 2014 Geplaatst: 13 november 2014 Pickwickthee drink ik al jaren niet meer, enkel nog losbladige thee voor mij of echt goede zakjes, in plaats van slappe aftreksels vol 'aroma'. Wat mijn weerstand goed helpt is simpele gember citroen thee met honing. Je kunt het makkelijk zelf maken maar het is ook losbladig te koop, alleen nog even honing toevoegen. Quote
HuubvG Geplaatst: 14 november 2014 Auteur Geplaatst: 14 november 2014 Ga je hem halen of toch zelf maken? Ik ga hem niet in Brabant halen... hier ligt de Pw niet bij het Kv. Voorlopig de Jumbo soort voor dagelijks gebruik, dat 'moet' doorgaan tot ik zelf alles in huis/tuin heb om hem zelf te maken. @ Balkontuinder, een slap aftreksel vol aroma? Daar zit iets tegenstrijdigs in. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 14 november 2014 Geplaatst: 14 november 2014 Ik ga er van uit dat er bij jou in de buurt toch ook wel een Kruitvat zit waar je kunt gaan kijken? Quote
HuubvG Geplaatst: 14 november 2014 Auteur Geplaatst: 14 november 2014 Ik was al bij alle zaken wezen kijken, maar in deze contreien is het niet meer te koop. Quote
balkontuinder Geplaatst: 14 november 2014 Geplaatst: 14 november 2014 @ Balkontuinder, een slap aftreksel vol aroma? Daar zit iets tegenstrijdigs in. Toegevoegde 'aroma' in bepaalde merken thee blijkt enkel uit caramel of andere suiker te bestaan. Vandaar de 'aroma' tussen haakjes. Het is dus geen thee of kruid, maar een toegevoegde smaakstof. Daar pas ik voor. Quote
HuubvG Geplaatst: 14 november 2014 Auteur Geplaatst: 14 november 2014 Vraag me echt af of dat hier dan ook in zit? Ik weet wel dat die smaakjestheeën zoals aardbeiensmaak en kersensmaak etc nogal onecht zijn. Maar hier zit - ik tel zo even uit mijn hoofd op - meer dan 60% kruiden in. De rest? Staat toch niets op de verpakking over suiker, glucose of wat dan ook. Moet wel vermeld worden, dus ik weet het echt niet. Maar het zet me wel aan het denken. Ik wil toch zelf die kruiden bij elkaar gaan zoeken en dan smaakt het nog fijner denk ik. En zelf zoet ik het ook aan met honing, soms zelfs met suiker (als de honing weer eens op is), dus zo erg zou ik het niet vinden als er al wat van suiker in zit. Quote
Indy Geplaatst: 14 november 2014 Geplaatst: 14 november 2014 Ik maak m ook lekker zelf,heb alle ingrediënten gedroogd afgelopen zomer,en dan doe ik er vers geraspte gember en een beetje sinaasappelsap (vers van de pers) bij. Quote
HuubvG Geplaatst: 14 november 2014 Auteur Geplaatst: 14 november 2014 Die gedroogde sinaasappelschillen lijken me ook lekker, doe jij in plaats daarvan sinaasappelsap? En eucalyptus? Hoe kom je daaraan?Dus je hebt ook citroengras en citroenverbena gedroogd?En echina, verbouw je dit soort dingen zelf of koop je ze?Meer vragen heb ik niet... Men zegt, en schrijft hier op het forum (bron vergeten, ik denk Angela), dat gemberpoeder zelfs nog beter werkt dan verse gember. Quote
Indy Geplaatst: 15 november 2014 Geplaatst: 15 november 2014 Alles staat in mijn tuin,ja ik heb de verbena en de citroengras ook gedroogd.Ik heb heel veel Echinacea,ik gebruik m ook om de plant te macereren in alcohol. Ik ben mn eigen (vogel)apotheek Verbena en citroengras staat in een pot. Eucaluptus heb ik ooit eens een boompje van gekocht,en die blaadjes droog ik.Gember wortel koop ik,maar die groeit nu op het moment nog steeds buiten in een pot. zal m s binnen halen. Quote
HuubvG Geplaatst: 15 november 2014 Auteur Geplaatst: 15 november 2014 Te gek! Ik heb voorjaar 2014 gember en geelwortel gepoot, maar wacht nog steeds op een teken van leven. Graag zou ik citroengras en citroenverbena gaan verbouwen, moet nog kijken hoe. Als het zo doorgaat met het klimaat groeit hier binnenkort ook de sinaasappel. Goed voor de geraspte schil voor de smaak (en misschien ook een beetje weerstand?). Eucalyptus lijkt me ook goed om de tuin te hebben. Stoere weerstandthee. Quote
Indy Geplaatst: 15 november 2014 Geplaatst: 15 november 2014 Ik heb wel zaadjes van Echinacea,en in het voorjaar vast wel weer kleine plantjes.Ik weet niet of ik nog citroengraszaadjes heb, maar ik heb ook wel gelezen, dat mensen citroengras op de markt kochten,ze met de billetjes in het water zette,tot er wortels kwamen,en dan in een pot. Quote
Maarten Geplaatst: 15 november 2014 Geplaatst: 15 november 2014 Te gek! Ik heb voorjaar 2014 gember en geelwortel gepoot, maar wacht nog steeds op een teken van leven. Graag zou ik citroengras en citroenverbena gaan verbouwen, moet nog kijken hoe. Als het zo doorgaat met het klimaat groeit hier binnenkort ook de sinaasappel. Goed voor de geraspte schil voor de smaak (en misschien ook een beetje weerstand?). Eucalyptus lijkt me ook goed om de tuin te hebben. Stoere weerstandthee. Citroenverbena wil best groeien in ons klimaat. Ik heb het in 2013 in de kas gezaaid en daarna buiten in de volle grond geplaatst. Wel een plek waar de meeste zon komt. Aan het eind van het seizoen geoogst en gedroogd. Dit jaar kwam, tot mijn verbazing, op dezelfde plek weer citroenverbena op. Quote
balkontuinder Geplaatst: 16 november 2014 Geplaatst: 16 november 2014 Citroenverbena wordt toch best groot? Groeit dat wel goed in een pot dan? Quote
Indy Geplaatst: 17 november 2014 Geplaatst: 17 november 2014 Er zijn ook grote potten te koop Mijn brugmansia's staan ook gewoon in potten en speciekuipen. Quote
balkontuinder Geplaatst: 17 november 2014 Geplaatst: 17 november 2014 Dat is zo. Maar als het drie meter hoog wordt, lijkt het me niet heel handig op mijn balkon. Misschien eerst maar met citroenmelisse en appelmunt proberen zelf thee te maken. Quote
dennislp Geplaatst: 17 november 2014 Geplaatst: 17 november 2014 Citroenverbena wordt toch best groot? Groeit dat wel goed in een pot dan? Hangt ook van de pot af. Hier stond hij dit jaar in een 5 liter pot. Mooi handzaam struikje van zo'n 40 tot 50cm hoog was het resultaat. Pot heeft gewoon in de tuin op een zonnig plekje gestaan, geen kas of iets dergelijks. Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
HuubvG Geplaatst: 17 november 2014 Auteur Geplaatst: 17 november 2014 Je gaat de plant toch ook snoeien en dat droog je voor de thee? Dus laat je hem zo groot/klein worden als je wilt? Ik heb nog twee pakjes Pw weerstandthee bemachtigd bij het Kv hier.Van 259 afgeprijsd naar 189 staat er op een stikker. ik bij de kassa: 189 is de normale prijs. En nu de korting? Bleken ze toch maar een euro te kosten. Maar ja, wel de laatste twee. Quote
Holland Geplaatst: 28 januari 2015 Geplaatst: 28 januari 2015 Om even terug te komen op dit topic. Ik drink nu sinds wat zal het zijn, november?, dagelijks die "weer en wind thee" van de Jumbo die hier werd genoemd. Gewoon om eens te proberen en vind 'm wel lekker ook. Moet zeggen ben nog niet ziek geweest de afgelopen tijd en voel me eigenlijk elke dag wel fit. Zou haast in die thee gaan geloven Al bedenk ik me tijdens het typen dat er waarschijnlijk ook wel andere redenen te bedenken zijn waarom ik me dit jaar zo fit voel. Thuis wonen is toch wel wat beter voor je gezondheid dan de afgelopen drie jaar op kamers Denk dat dat ook wel meespeelt. Maar ik blijf de thee nog fijn drinken een paar maanden Quote Vriendelijke groeten, Holland
weknow Geplaatst: 28 januari 2015 Geplaatst: 28 januari 2015 Ha, ha, Holland....voor jou komt er een speciale "vertroetelthee" op de markt! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.