Jump to content

Recommended Posts

Posted

Dat ligt er wat aan uit welke hoek de wind komt (en hoe hard ze is natuurlijk).

In de zomer moet je zo veel mogelijk ventileren. Als het kan zet je de ramen en deur standaard open.

In de winter blijft het kasje meestal dicht, maar je moet wel ventileren als er plantjes staan. Bovendien moet de vochtigheid niet lang blijven hangen. Het is een beetje zoeken - afhankelijk ook van hoeveel ramen en hoe ze werken - voor de beste aanpak. Meestal zal er een raampje ventileren. Maar het is ook wel afhankelijk van de planten die er in staan en of die van kou of vochtigheid houden.

Als je kasje goed stevig is geplaatst en alles is dicht, dan is geheel dicht het meest veilige bij echte storm. Dan waait het er langs.Maar het kan wel veel hebben dan!

Als er 1 raam of alleen de deur open staat en de storm staat er pal op, dan kan de wind niet weg en krijg je het effect van een ballon en kan de druk erg hoog worden. Dan sluit je beter alles tijdelijk af. Maar als er ook weer een punt is waar de wind die binnenwaait makkelijk weg kan, is het effect veel minder....dan waait het er door...en dan is de kans op schade aan je kasje weer minder. (Of de planten er wel tegen kunnen ligt weer aan wat en hoe stevig het staat).

Kortom: Moeilijk om een vast antwoord te geven. Elke dag is anders. Elk kasje is anders en staat anders. Je moet het wat uitproberen met jouw specifieke omstandigheden. Ik noem de dingen die een rol spelen om op te letten voor je planten in het kasje:

- Vochtigheid?

- Wordt het niet te warm?

- Bescherming tegen wind/regen/kou? (Kou is relatief: Bij echte vorst is de temperatuur in het kasje niet veel hoger dan buiten. Wel zijn de planten beschermd tegen de - uitdrogende - wind, hagel, regen, vogels) Bovendien warmt het erg snel op als er - ook in de winter - direct de zon op schijnt. Daardoor grotere temperatuurverschillen dan gewoon buiten.

- Ventileren?

En voor het kasje zelf de afweging of de wind het zou kunnen beschadigen....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Posted

Bij onweer moeten ze dicht! En proefondervindelijk ontdekt moet je ze ook extra zekeren. Aangezien de wind vrij hardnekkig kan zijn was het gesloten raam eerst uit het slot gekomen en daarop gaan vliegen. Gelukkig had ik geen extra schade. Maar het raam wordt dus nu extra gezekerd zodat het niet uit het slot kan trillen.