Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

het schijnt dat lindezaad van de hollandse linde voor het grootste gedeelte steriel is en dat je dus veel eenvoudiger kan stekken.

Er zijn echter nog veel meer soorten lindes te zijn die niet steriel is. Ik heb de afgelopen weken gekeken in de buurt en wat ik zie (denk ik, ik heb er te weinig verstand van) zijn denk ik hollandse lindes waarvan het dus onzinnig is om zaad te zaaien.

Heeft er iemand op het forum toevallig zaad van een niet-hollandse linde? Ik vergoed uiteraard de verzendkosten!

Ik ga sowieso ook nog proberen om een boompje te stekken maar uit zaad opkweken lijkt me gewoon veel keuker!

Groetjes

aangepast door Gast
Geplaatst:

Zojuist een 15-tal zaden binnengekregen van de grootbladige linde of zomerlinde (Tilia Platyphyllos). Gekocht op Ebay in Engeland.

Dit is de soort waar je bloempjes van voor thee kunt gebruiken.

In het Nederlands is weinig specifieke informatie te vinden over hoe te zaaien. Dat is niet makkelijk bij vele bomen en ook niet bij een linde. Op Engelstalige sites is meer te vinden. Ik gebruikte zoektermen: "Tilia platyphyllos" + "seeding" of "seed germination.

Sowieso is er een kans dat zaden niet vruchtbaar zijn.

De aanwijzingen voor zaaien die ik tegenkwam verschillen nogal", zeker op detailpunten.

Stratificatie wordt aanbevolen, soms koud (4 graden = koelkast), soms warm (20 a 30 graden) en soms eerst warm en dan koud voor telkens 3 a 5 maanden. Mogelijk moet dat ook meerdere keren herhaald worden en het kan meerdere jaren duren, voordat zaden kiemen. Geregeld controleren en als er iets bovenkomt en een kiemplant is hanteerbaar, deze er uit prikken en oppotten en de rest van het zaaisel terugzetten omdat er na kortere of langere tijd nog zaden kunnen uitkomen. Ook enkele dagen de zaden in heet water leggen, dagelijks opnieuw doen, en daarna een lange koude stratificatie zou kunnen voldoen.

Zelf ga ik het zo doen: Gedurende 3 dagen heet water (net niet kokend) over de zaden gieten en ze daar in laten staan en dan in een licht vochtig mengsel van zand en kokospeat in koelkast tot half april. Daarna zet ik ze op een beschermde schaduwplaats buiten.

Mocht je wat van mijn zaden willen ruilen tegen die van jou (om kans op succes te vergroten) dan kunnen we dat via PB bespreken.

Een linde planten bij geboorte is overigens een oud gebruik in o.a. Nederland. Vind het erg leuk idee! Helaas zijn onze kinderen er al te lang om dat nu nog te doen

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Leuk idee.

Bijzondere naam ook.

Ooit, lang geleden, toen ik nog een klein RvO-tje was, heb ik een kastanje in de grond gestopt. Die kwam op. Op de een of andere manier was dat toch wel mijn boompje. Ondertussen ben ik verhuisd, mijn ouders ook, dus geen flauwidee of die boom nog bestaat.

Ff praktisch,

Mocht het niet lukken met zaad, ik heb twee leilindes staan. Die leveren iedere winter een kruiwagen of meer snoeihout. Dus stekken genoeg. Doe maar even een pb als je belangstelling hebt.

Ras weet ik niet uit mijn hoofd; moet ik opzoeken. Wel redelijk grote bladeren.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...