Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dag medemoestuingenoten,

Wij (beginnende moestuinders) hebben van een zeer aardige mevrouw 3 Gieser Wildeman boompjes (eigenlijk meer takjes met wortel) gekregen. Nu is het via via verlopen en heb ik haar helaas niets kunnen vragen over het planten en dergelijke.

Kunnen jullie wellicht antwoord geven op de volgende vragen? Het internet liet wederom verschillende methodes zien en werd niet heel erg specifiek..

1. hoe ver moeten de boompjes uit elkaar worden geplant (ze zijn nu denk ik 1/1,5 meter met wortelgoed wortel (dus niet met kluit))

2. is het aan te raden de boompjes verticaal en horizontaal te ondersteunen met palen en draden?

3. is het wijs dat we ze nu (morgen) planten? De grond is wel nattig en ik lees her en der dat het planten van fruitbomen in natte grond afgeraden wordt?

4. op internet lees ik ook dat je ze na het planten meteen moet snoeien, maar wat je precies moet snoeien staat er niet. Als ik dan ga zoeken hoe ik moet snoeien staat er weer dat je vooral niet moet snoeien rond deze tijd. Beetje tegenstrijdig dus.

Hoop dat jullie ons kunnen helpen!

Andere tips omtrent dit onderwerp zijn ook van harte welkom!

ter info: we hebben de tuin gemulched met houtsnippers en tuinafval bovenop een laag karton, dat weer bovenop het onkruid ligt. Zal vanavond even een foto uploaden.

Alvast bedankt!

Hartelijke groet!

Geplaatst:

Ik zou ze mooi ver van elkaar planten, het zal een paar jaar duren, maar als het hoogstammen zijn kun je die ruimte wel gebruiken.

Gezien de hoogte van de boompjes zal 1 paaltje met een stukje boomband volstaan. Paaltje aan de kant van de overheersende windrichting plaatsen.

Snoeien is overbodig, als er dood hout in ontstaat, dode takken weg halen. Voor de peer geldt eigenlijk het zelfde als voor andere fruitbomen, zorg dat de boom zo natuurlijk mogelijk blijft.

Wanneer er vruchten aan komen zal de kruin uit gaan staan door het gewicht van de vruchten, later sluit deze zich weer.

Ik weet echter ook dat dit voor veel moes/fruittuinders vloeken in de kerk is, voor velen is snoeien heilig. Wij doen het niet meer en met prima resultaten.

Doe wat je goed lijkt dus.

Geplaatst:

Voor het geven van een advies, is het 1e wat beantwoord zou moeten worden, de vraag: wat voor boompjes zijn het ? Jawel : Gieser Wildeman. Maar op wat voor wortel ? Is het Struik / laagstam / halfstam of hoogstam ? Bij de zwakste onderstam is een paaltje wel aan te bevelen. Ook wel afhankelijk van standplaats. Ma goed. Foto is er nooit gekomen , dus wat ik nu schrijf is wellicht volledig overbodig Voor struik is een onderlinge afstand van 3 a 4 meter wel handig, als ze los staan in een wei bv. Ga je ze leiden aan draad kan je zelfs tot op 1 m afstand van mekaar zetten. Zóveel opties. Zijn ook tal van topics over trouwens.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...