koolrabi Geplaatst: 22 november 2014 Geplaatst: 22 november 2014 Ik heb een aantal topics gelezen over dit onderwerp maar ik weet nog steeds niet wat ik het beste kan doen. Ik heb twee planten physalis peruviana die ik graag wil overhouden, kijken of het lukt. Ik heb ze gekocht in de uitverkoop van de Kruidhof in Buitenpost, niet wetend dat het eigenlijk een eenjarige plant is. Ze zijn vanaf begin oktober flink gegroeid en er zijn ook meer scheuten verschenen. Het voelt als jammer om te snoeien, maar het is misschien wel beter. Ze staan nu in de (koude) kas, maar als het kouder wordt wil ik ze in de garage zetten. Daar is de temperatuur meestal tussen 5 en 8 graden. Vorstvrij. Maar er is geen daglicht. Is de beste oplossing : snoeien tot 25 cm en dan in de garage tot het voorjaar? En de scheuten? Eraf halen? Of gewoon ook snoeien?Of gewoon zo laten en niet snoeien? Of een lichtere plek zoeken dan de garage? Wie heeft een goed advies voor me? Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
manowar Geplaatst: 22 november 2014 Geplaatst: 22 november 2014 Ik heb ze al een paar keer overgehouden maar het is niet gemakkelijk. Bij mij stonden ze op een zeer lichte plaats bij andere planten , de temperatuur was wel iets te veel naar mijn goesting rond de 18 graden. Als je de planten van buiten naar binnen zet zeker opletten voor witte kleine vliegjes en bladluizen, je krijgt ze verdomd slecht weg .Nog een probleem is als de temperatuur te hoog is dan begint de plant weer scheuten aan te maken die veel te zwak zijn door te weinig zonlicht .Dus als je onder de 10 graden kan blijven wat daglicht lukt het wel.de scheuten zou ik eraan laten om de plant in " leven " te laten ,nadien als je de plant buiten zet zou ik hem wat terugsnoeien zodat hij sterkere en betere scheuten kan aanmaken.En ananaskers is wel degelijk meerjarig.Nu ben ik nog steeds ananaskers in mijn tuin aan het plukken. ik zal ze niet allemaal rijp krijgen maar één bes is genoeg voor volgend jaar om genoeg zaalingen te kweken en bovendien veel makkelijker dan de plant proberen over te houden.Eens ze vruchten hebben gegeven in de tuin heb je er jaren plezier aan,alleen jammer dat ze zo laat op het seizoen bloeien, daardoor heb je niet elk jaar "eetbare vruchten" van zaailingen in volle grond.Het beste is dat je in maart op de vensterbank een aantal zaadjes plant dan heb je wat voorsprong tegen de vollegrond zaailingen. succes! Quote
AshaiRey Geplaatst: 23 november 2014 Geplaatst: 23 november 2014 Ik had die dingen vorig jaar gezaai maar het kwam bar slecht op. 3 kleine pantjes (2 cm) in een klein potje. Het potje helemaal vergeten en vorig jaar herfst waren het 3 miezerige plantjes van 3 cm hoog met rood verkleurde blaadjes. En wat vind ik dit voorjaar in mijn koude kasje. Juist ja, datzelfde potje met de nog steeds hetzelfde uitziende planjes. Toch maar uitgeplant en zie daar na een maand kwakkelen begonnen ze toch te groeien. Ik heb nu 3 grote struiken staan van circa 1,5 m hoog en kan 3x in de week plukken. Quote Groetjes,Bram
koolrabi Geplaatst: 23 november 2014 Auteur Geplaatst: 23 november 2014 @AshaiRey en Manowar dank voor jullie reactie. Ik heb de langste takken gesnoeid. De scheuten laten zitten. Ik laat ze nog even in de koude kas en doe er als het kouder wordt een vliesdoekje om ter bescherming. En als het echt een poosje gaat vriezen zoek ik een niet te warm plekje met enig licht. En dan half mei naar buiten? Of misschien wat langer in de kas laten om eerder vruchten te krijgen. Nog even wachten! Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
dennislp Geplaatst: 23 november 2014 Geplaatst: 23 november 2014 Ik overwinter mijn plant (zo'n grotere ananaskers soort) dit jaar ook weer. Heb hem begin 2011 gezaaid, dus gaat alweer een tijdje goed Ookal was het tijdens de afgelopen winter natuurlijk geen moeilijk kunstje. Hij staat bij echte kou hier in de schuur voor een raam op het zuiden, ideaal plekje. Zal er iets van 5 graden warmer zijn dan buiten. Als het echt te koud word zet ik hem zo kort mogelijk op zolder in de buurt van een raam, voor zover dat mogelijk is. Ik snoei hem zelf pas komend voorjaar, of als hij te groot is voor een goed plekje in de schuur/op zolder. Afgelopen voorjaar heb ik hem niet gesnoeid, en het viel me in de zomer op dat hij op de takken van vorig jaar niet meer bloeide. Zijn er meer mensen die dat herkennen? Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
koolrabi Geplaatst: 23 november 2014 Auteur Geplaatst: 23 november 2014 https://www.moestuinforum.nl/post249139.html#p249139 Deze post had ik gemist. @Yuras dank voor de link.@dennisip dank voor de informatie. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
Victorus Geplaatst: 24 november 2014 Geplaatst: 24 november 2014 Zo te zien is hij niet veel groter dan 25 cm. je kan eventueel zijscheuten er vanaf halen en als stek in het water zetten. Gewoon de plant koud (maar vorstvrij) zetten en hij gaat het volgend jaar gewoon doen. Na de ijsheiligen kan hij naar buiten op een zonnige plek, eventueel samen met de jonge stekken die opgepot kunnen worden zodra er wortels aan gekomen zijn. Zet de planten een meter uit elkaar, want ze groeien flink uit. Quote
koolrabi Geplaatst: 25 november 2014 Auteur Geplaatst: 25 november 2014 @ dank Victorius. Nog 1 vraagje is het een nadeel als je de stekken gewoon laat zitten? Wordt de plant dan groter, of zitten de stekken in het voorjaar bij de uitgroei in de weg. Ik hoef nl. niet meer stekken. Ik heb ook nog zaadjes verzameld om half maart te zaaien en uitgeplant in de koude kas te zetten als het warmer wordt.Eens kijken wat het uitmaakt. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
Victorus Geplaatst: 26 november 2014 Geplaatst: 26 november 2014 Ik zou wel stekken uit voorzorg. Gaat er wat mis met de plant dan heb ik nog altijd een of twee stekken. Als je die niet nodig heb dan kan je ze altijd nog weggeven of weggooien. De uitlopers die je als stekken kunt gebruiken zitten de plant niet in de weg. Quote
koolrabi Geplaatst: 26 november 2014 Auteur Geplaatst: 26 november 2014 Duidelijk. Dank Victorius voor je antwoord. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
bouwina Geplaatst: 1 september 2020 Geplaatst: 1 september 2020 Ik had de ananaskers vorig jaar in een grote pot op het terras staan. Heb hem gedurende de winter onder het afdak gezet, hij stond aan drie kanten beschut. Er bleven vruchtjes aankomen, die werden niet allemaal rijp. In het voorjaar teruggesnoeid tot plm. 20 cm. boven de grond. Toen in de volle grond gezet en inmiddels heb ik er een gigantische struik staan die helemaal vol met vruchten zit. Ik snoep er iedere dag van! Quote
Vastone Geplaatst: 1 september 2020 Geplaatst: 1 september 2020 Oh wat een goed idee! Bij mij beginnen er nu pas bloemetjes aan te komen dus was bang dat ik voor niks gezaaid zou hebben. Als ik dit zo lees zet ik de pot als het wat kouder gaat worden gewoon in de kas neer om te zien wat er gebeurd. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.