RobO Geplaatst: 12 november 2015 Geplaatst: 12 november 2015 mooi recept, dank!ik maak m ongeveer zoals het recept maar ik stoof geen uren, maar een minuut of 15 (dan houdt de zuurkool meer de eigen smaak en vitamine c, vind ik persoonlijk)stoofvlees, casseler, worst, spekjes en aardappels maak ik apart en leg het pas op de schaal bij serveren Quote
appelvrouw Geplaatst: 12 november 2015 Geplaatst: 12 november 2015 Toevallig van de week weer gegeten bij het leegvissen van het karpermeer. Daar deed men er geen wijn bij omdat er kinders meeaten. De wijn vloeide er wel rijkelijk omheen. Spoelen jullie de zuurkool af? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RobO Geplaatst: 13 november 2015 Geplaatst: 13 november 2015 nee, zonde van het smaakverlies, tenzij ik m in de pot vergeten was en hij takkezuur is geworden we hebben geen koele ruimte dus na een week of 8 (of eerder zoals bij dit tropische najaar) begint de kool door te zuren hier, dan vriezen we m in Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 13 november 2015 Geplaatst: 13 november 2015 Kan er iemand een keer wat foto's plaatsen van de verschillende stadia van de zuurkool? Quote
Mariekeenfrance Geplaatst: 13 november 2015 Geplaatst: 13 november 2015 Ja Appelvrouw de zuurkool wordt afgespoeld. En Rob O deze zuurkool is natuurlijk heel anders dan de zuurkool zoals wij het eten. Deze is heel zacht, zijdeachtig van smaak en textuur. En de spek, uien, wortel en kruiden stoven al die uren mee. Nou, kan je zeggen dat het weer heerlijk smaakte gisteren. Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.
RobO Geplaatst: 14 november 2015 Geplaatst: 14 november 2015 Kan er iemand een keer wat foto's plaatsen van de verschillende stadia van de zuurkool? lastig omdat de kool afgedekt is met blad en ik m eigenlijk niet wil openen en loshalen ivm besmettinghet ziet er denk ik ook niet heel boeiend uit: van witte/groenige nattige snippers naar glazige donkerder gelige snippersals ie goed is zijn ze min of meer helemaal glazig zonder witte kern Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 14 november 2015 Geplaatst: 14 november 2015 Het ziet er tussendoor met het openen om te luchten nogal ranzig uit en zo ruikt het natuurlijk ook.Vandaar eigenlijk de vraag als die van jullie er het zelfde uit ziet? Quote
RobO Geplaatst: 14 november 2015 Geplaatst: 14 november 2015 klopt, heul ranzig, soms zelfs schimmel die je af kunt scheppenhet is hier streng verboden de pot te openen in de eerste 6 weken Quote
wijo Geplaatst: 14 november 2015 Geplaatst: 14 november 2015 Vorig jaar had ik met alleen karnemelk gemaakt en deze rook zeker niet aangenaam maar de smaak was prima. Ik heb dit jaar minder karnemelk gebruikt en nu ook witte wijn toegevoegd. De geur is nu een stuk beter maar niet om te zeggen: wat ruikt dit heerlijk. De smaak is ook nu prima, alhoewel ik toch denkt dat de zuurkool vorig jaar toch lekkerder was.Op het vocht had ik vorig jaar af en toe kaamvorming. Gewoon wegscheppen. Geen nadelig effekt op de zuurkool. Dit jaar nog niet tegengekomen.Als je de stenen niet goed onder het vocht houdt, heb je kans dat er schimmelvorming op de stenen gaat vormen. Dit kun je weghalen, het heeft volgens mij geen effect op de zuurkool. Quote Met vriendelijke groet,Wim.
Mariekeenfrance Geplaatst: 17 november 2015 Geplaatst: 17 november 2015 Zo jammer, gisteren naar de zuurkool gekeken en hij is raar verkleurd tegen bruin aan. En hij ruikt medicijn achtig..... Die gaat dus weg. Vorig jaar had ik hem voor het eerst gemaakt en die was goed gelukt..... wat kan er nu mis gegaan zijn? Teveel Jeneverbessen misschien? En kan ik de zuurkool in de compostbak gooien of is dat een slecht idee?groet. Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.
wijo Geplaatst: 17 november 2015 Geplaatst: 17 november 2015 Tsja, wat zal het zijn geweest?Was het zuurkoolvat goed afgesloten? De melkzuurbacteriën moeten in een luchtdichte omgeving zorgen voor melkzuur en koolzuurgas. Door de zure omgeving en koolzuurgas krijgen bacteriën geen kans.Het kan ook zijn dat er te weinig zout is gebruikt. Zout onttrekt vocht uit de groente (osmose) en zout gaat rotting tegen. Ik heb een kleine 100 gram zout voor 7 kg kool gebruikt. Of een ander ingrediënt wat voor verkleuring zorgt? Je denkt aan jeneverbessen? Ik heb op 7 kg kool zo'n 40 bessen toegevoegd, Ik zie bij mij geen verkleuring. Quote Met vriendelijke groet,Wim.
Mariekeenfrance Geplaatst: 17 november 2015 Geplaatst: 17 november 2015 Oké, te weinig zout denk ik niet. En ik heb zo'n zuurkool pot met waterslot.... vorig jaar gebruikt en alles ging goed. De kool die we hadden was niet de witte kool zoals wij die kennen jammer genoeg. Maar het was een soort platte kool en wat dunner/losser van structuur. Ik kon hier in Frankrijk nergens het goede zaad vinden en deze zou speciaal voor zuurkool zijn staat op het pakje. Maar na het snijden bij het indrukken ging het ook al snel kapot..... volgend jaar neem ik zoiezo zaad uit Nederland. Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.
RobO Geplaatst: 19 november 2015 Geplaatst: 19 november 2015 ik vraag me af of jouw zuurkool werkelijk mislukt is, bij ons wordt hij ook soms wat donkerder als ik savooiekool of losse kool gebruik in plaats van de traditionele vaste witte kool; normaal houdt de vitamine c en het zuur de kool redelijk witde "medicijngeur" zou ook een wat sterk aroma kunnen zijn, maar als hij naar gist ruikt gaat het niet goed een echt mislukte zuurkool heeft vaak een slijmerige structuur en ruikt naar rotte kool, die lucht kun je niet missenof er zit een poederige groene schimmel op, of de kleur is diep donkerbruin of rosekomt wel eens voor als je niet alles, zuurkool en blad en de dekstenen ook , onder de vloeistof hebt gehouden zoiets: cursusje in het Engels Quote
Jeroen123 Geplaatst: 19 november 2015 Geplaatst: 19 november 2015 hallo wie was diegene die laatst om het recept van de Elzasser zuurkool vroeg? Was dat Rob O? http://www.coquinaria.nl/recepten/02.1recept.htm Oei, dat ziet er érg lekker uit, helaas kan/mag ik geen vet (of heel beperkt) eten, dus als ik dit maak doe ik er een maand lang over om dat op te krijgen één van mijn zuurkool favorieten is Hongaarse zuurkool schotel 1 kilo kruimige aardappelen125 ml zure room of magere zure yogurt150 ml melk400 g kipfilet, in stukken50 g boter2 eetlepels olijfolie1 grote ui, gesnipperd1 rode paprika, in blokjes½ eetlepel milde paprikapoeder½ eetlepel chilipoeder½ eetlepel verse tijm750 g zuurkool, uitgelekt200 ml kippenbouillonboter om in te vetten de aardappelen koken en dan tesamen met de melk en room(of yogurt) hier aardappelpuree van maken, naar wens zout/peper toevoegen kip in stukjes snijden (net aan wat je zelf prettig vind, ik hou ongeveer 2 a 2,5 cm aan) zout/peper toevoegen en bakken met de helft van de boter en de olijfolie (ikzelf laat de boter weg) totdat de kip een kleurtje krijgt (paar minuten dus)dan doe ik de paprika en ui er bij om mee te bakken en bestrooi tijdens het bakken de paprikapoeder en tijm, als je van pittig houd kun je wat chilipoeder toevoegen (zo is het recpet ook eigenlijk, maar mijn vrouw lust geen pittig dus die laat ik weg)Giet na enkele minuten de bouillon erbij en laat alles nog een minuut of 5 zachtjes pruttelen gebruik het restje boter om en schaal in te vetten (zelf doe ik dat niet maar bestrijk alleen de zijkanten met een beetje olie zodat de aardappelpuree niet aanbakt)schep het de zuurkool/kip/bouillon in de schaal en verspreid daarover de aardappelpureevolgens recept zou je nu de aardappelpuree met boter moeten aanstrijken maar ik doe dat niet Je hebt nu een flinke schotel met niet al te veel vet, heerlijk en gezond Quote
Mariekeenfrance Geplaatst: 19 november 2015 Geplaatst: 19 november 2015 ik vraag me af of jouw zuurkool werkelijk mislukt is, bij ons wordt hij ook soms wat donkerder als ik savooiekool of losse kool gebruik in plaats van de traditionele vaste witte kool; normaal houdt de vitamine c en het zuur de kool redelijk witde "medicijngeur" zou ook een wat sterk aroma kunnen zijn, maar als hij naar gist ruikt gaat het niet goed een echt mislukte zuurkool heeft vaak een slijmerige structuur en ruikt naar rotte kool, die lucht kun je niet missenof er zit een poederige groene schimmel op, of de kleur is diep donkerbruin of rosekomt wel eens voor als je niet alles, zuurkool en blad en de dekstenen ook , onder de vloeistof hebt gehouden zoiets: cursusje in het Engels Oke, heb het nog niet weggegooid maar misschien heb je gelijk. Ik ben wat royaal met de jeneverbessen geweest ben ik bang. ik wacht nog even en kijk het nog een paar dagen aan.... Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.
michael-art Geplaatst: 22 november 2015 Geplaatst: 22 november 2015 Ik dacht van de rode kool die ik dit jaar geplant had zuurkool te maken.Ik heb het gedaan met de potjes methode en stukje plastic ertussen.Na een week of 4/5 te hebben gestaan ruikt het zuur, er zit een laagje kaam op en is dus geloof ik ook niet gaan rotten(het ruikt zuur en niet bederfelijk).Dus ik dacht daar wat van te proberen. Het smaakt niet vies maar het is totaal niet zuur. Is dit een proces wat pas later op gang komt en ben ik gewoon te ongeduldig of heb ik dan toch iets bij de bereiding fout gedaan? Quote Wat als alle oceanen van appelmoes gemaakt zouden zijn?
RobO Geplaatst: 22 november 2015 Geplaatst: 22 november 2015 geduld hebben denk ik, hangt ook af van de temperatuur, bij 20 graden gaat ie sneller dan bij 15 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.