Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Paprika uit de winkel


Schilder

Aanbevolen berichten

Dag,

 

Als ik paprika( in verpakking gele, groen en rode) uit de winkel door snijd, zit deze vol zaden in de kern, kun je dan deze zaden gebruiken voor te zaaien??.

 

Of is dit te gemanipuleerd!.

 

Alvast bedankt,

 

Schilder

Liever niet dan wel schoffelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Schilder, als je b.v. Google Aangepast zoeken zou gebruiken met de vraag : paprika zaden uit de supermarkt ? had je hier veel info over kunnen vinden zoals : paprika-zaden-t13151.html , paprika-zaad-t4702.html en tomaten-paprika-s-etc-t8369.html.

 

Ik zal je echter in het kort even een reactie geven : Je zaden uit de paprika kan je prima gebruiken behalve de groene(die is gewoon niet rijp(net als de zaden daar dus van)). Sta er wel stil bij dat deze voor 90% zeker uit de kas komt en je niet weet hoe die het buiten gaat doen.

 

Je zal er zeker een plant met paprika's van krijgen met een leuke oogst((bij voldoende aandacht en voeding).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar heb ik zaad gehaald uit rode paprika's van de supermarkt. Deze heb ik begin februari gezaaid en in mei buiten uitgeplant (in de volle grond gekweekt dus en niet in de kas). Van alle planten die ik had (in totaal 4 stuks) heb ik 6 paprika's kunnen oogsten. Ze zijn helaas niet rijp geworden en ik heb dus enkel groene paprika's kunnen eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had vorig jaar zaad uit een biologische rode puntpaprika gehaald, vrij laat gezaaid (eind mei) toch nog 3 hele mooie planten (bijna 1 meter hoog) en 4 a 5 paprika's per plant geoogst waarvan het grootste deel ook nog mooi groot geworden was en rijp. Wel had ik de planten binnen staan voor een raam op het noord-oosten (alleen 's ochtends vroeg even in de zon).

Het enige wat je volgens mij weleens kan hebben is dat de zaadjes niet soortecht zijn en er dus een ander ras paprika's aan komt dan je de zaadjes uit gehaald hebt. Maar dat zou je aan de experts moeten vragen want dat weet ik niet zeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de beroepslandbouw worden waarschijnlijk bijna uitsluitend F1-rassen geteeld. Dan is de kwaliteit van een nakomeling zelden dezelfde (en waarschijnlijk minder) dan die van de paprika waar je dan zaden van oogst. Bijvoorbeeld veel kleinere vruchten.

 

Ook is de kans groot dat ze niet zo veel opbrengen of pas heel laat rijp worden. Want de rassen die beroepstuinders telen zijn ontwikkeld voor omstandigheden in kassen waar zomer en winter, met kunstlicht en verwarming, gekweekt kan worden. Overigens die beroepstelers kiezen ook andere (F-1) rassen voor de diverse perioden van het jaar.

 

In de meeste gevallen ben je als liefhebber dan beter af met een ras dat is aangepast aan ons Nederlandse buiten/koude kas klimaat. Een paprikasoort die wat minder warmte nodig heeft en zo snel mogelijk vrucht zet en rijpt. (De beroepsteler zal zeggen: Ik heb liefst veel vruchten die allemaal op ongeveer dezelfde tijd rijpen) Zelf zie ik een enorm verschil tussen miniatuurpaprika's, waarvan ik al eind juli kan beginnen oogsten en grote rassen als Californian Wonder of Corno de Torro, waarvan ik pas meer dan een maand later een enkele vrucht begin te oogsten en die aan het einde van het seizoen de helft van de vruchten nog niet rijp heeft. Bovendien maakt het ook nog heel veel uit of het een warme zomer is of niet.

 

Zaaien uit een gekochte paprika is een gok. Leuk om eens te proberen. Gekocht zaad van een goed gekozen ras voor onze omstandigheden geeft je veel meer kans op een goede oogst.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...