Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kiwi rassen hoe te betrekken?


Menno

Aanbevolen berichten

Graag zou ik een commercieel kiwi ras willen telen in mijn tuin. In Fruitlent (Lent, Gelderland) zie ik verschillende rassen welke goed rijpen in ons klimaat. Spaarzaam bieden ze wel eens planten aan.

 

Maar ik vroeg me af of er meer kanalen (commercieel en niet commercieel) zijn om planten te betrekken? Welke teler, welk inkoopkanaal of welke commercieel bied planten aan? In rassen als Hayward, Jenny, of div. zelfbestuivende types heb ik geen interesse. Een Soreli© + een bestuiver(man) zou ideaal zijn. Of een vergelijkbaar type (groen of geel vruchtvlees om het even).

 

Soreli Nederland reageert niet op schrijven (Waar kan ik als particulier soreli kiwi's kopen?) Dus dat houd ook op,.. Ja, desnoods zaai ik ze zelf. Kleine moeite.

 

Iemand ideeën?

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo

 

http://www.lingepalm.nl/index.php?item=actinidia-in-soorten-_kiwi_&action=article&group_id=17&aid=2573&lang=NL

 

probeer het daar eens zou ik zeggen en wil je me het laten weten als je daar een soreli gescoord heb dat zou ik op prijs stellen.

ook zag ik de belen staan bij hem en dat is de mannelijke die je zoekt bij de soreli.

 

john

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je zelf kunt enten, heb ik wel wat enthout van kiwi ''greenlight'' voor je. (convi 97001 geloof ik)

Soreli heb ik helaas maar een heel dun takje enthout van, dat zal ik voor dit jaar zelf gebruiken.

 

Ik gebruik willekeurige kiwiplanten als onderstam. Gewoon omdat ik die kon krijgen/ruilen.

 

Groeten,

Dennis

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is toch alweer 10 jaar geleden dat ik voor het laatst ge-ent heb op de agrarische school Dennis, haha.

 

Maar dat lukt me wel! Met ''Greenlight'' enthout zou je me als een kind zo blij maken.

 

Op Lingepalm heb ik ''Soreli©'' en ''Belen'' besteld. De verkoper vertelde me dat het Toscaanse handel was toen ik hier naar vroeg. Heb er wel een goed gevoel bij.

Ik heb een paar jaar als inkoper bij een tuincentra keten gewerkt. De Italianen leveren alles groot en soortecht. Ook minder gangbare cultivars. Als het maar 'bijzonder' is.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

IMG5763163501424296186.JPG

 

Nou, benieuwd!

 

Ze zijn niet allemaal even mooi, maar het is een experiment. Acht stuks in totaal (4x Greenlicht© 2x Belen, 1x Soreli 1x Giallo)

 

De enten staan op 'Jenny'. Jenny had al sapstroom. De planten staan in een kamer op het zuid/westen bij +/- 18 graden

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...
  • 1 year later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...